Zwanger of net bevallen van tweeling? pas op met nieuwe meerlingenverlof!

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door inkjonk, 20 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inkjonk

inkjonk Nieuw lid

1 jul 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi,

Na een tijd enkel meegelezen te hebben op dit forum, nu ook een bericht van mij. Ik ben moeder van een dochter van bijna 2,5 en een j/m tweeling van bijna 6 weken.

Omdat er nogal wat haken en ogen zitten aan het nieuwe meerligenverlof van UWV wil ik de (aanstaande) moeders graag wijzen op de details van de regeling. De nieuwe regeling (tot 4 weken langer zwangerschapsverlof) is namelijk niet voor iedereen een vooruitgang.

Zo kwam ik er afgelopen vrijdag achter dat ik 2 weken eerder aan het werk zou moeten omdat mijn kindjes met 38 weken geboren zijn. Binnen het meerlingen verlof wordt op dit moment de einddatum namelijk berekend aan de hand van je bevallingsdatum en niet je uitgerekende datum. Dit is natuurlijk volkomen onterecht en veel werkgevers zijn hier niet van op de hoogte!

Het meerlingenverlof is een recht en geen plicht. Je kunt dus nog altijd kiezen voor de normale regeling. OOK als je in de ziektewet zit.

Ben je zwanger of pas bevallen, check dan alle details op de site van het NVOM:
    http://www.nvom.nl/kenniscentrum/alles-over-zwangerschap-bevalling-kraamtijd/alles-over-zwanger-zijn/faq-meerlingenverlof/

Goed te weten is dat er vanuit het NVOM actie ondernomen wordt richting de politiek om dit aan te laten passen. Tot die tijd doe je er goed aan om te kiezen voor de normale regeling.

Groetjes, Ingrid

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bedankt! Ik had het meegekregen idd en als t goed is gaat mijn verlof met 34 weken in

3. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Ik ben ook 6 weken geleden bevallen en hetzelfde probleem dus. Ik heb een gat tussen mijn verlof en vakantie wat ik daarna opneem. Ik ben bevallen met 37wk & 5dg. Het werd allemaal mooi voorgeschoteld, maar je schiet helemaal niets op met deze regeling. Als meerlingmoeder heb je na de bevalling niet meer dan 10wk verlof, erg krom. Ik moest met 30wk met verlof, daarvoor zat ik al 3wk volledig in de ziektewet. Er is mij nooit een keuze voorgelegd.
    Iedereen die binnenkort bevalt; let er op of je einddatum van je verlof klopt. Na een aantal keer checken bij het UWV klopte het bij mij nog niet namelijk.

4. inkjonk

inkjonk Nieuw lid

1 jul 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Pinkflower, UWV heeft al aan meerdere ouders, waaronder ook aan mij, geadviseerd bezwaar te maken. Dus dat zou ik als ik jou was zeker ook even doen. Ook als het bezwaar termijn reeds is verlopen.

Gefeliciteerd met je kindjes overigens! Zijn dus even oud ala die 2 van mij! :)

5. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Dankje! Jij ook nog gefeliciteerd! Toevallig dat ze even oud zijn :)
    Ik ben eigenlijk wel klaar met het gedoe rondom het verlof. Vanaf half december er al achteraan gegaan, lang onduidelijkheid gehad en gegevens die niet kloppen. Weet niet of ik nog zin heb om bezwaar te maken, pfff. Denk ook niet dat ze er iets mee doen.

6. inkjonk

inkjonk Nieuw lid

1 jul 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Vervelend hè dat geregel en gedoe. Ik zal je anders hier op de hoogte houden over mijn bezwaar. Als het goed is, nemen ze uiterlijk dinsdag contact met mij op om het te bespreken.

7. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    En nog wat gehoord van het UWV?

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik snap hem nooit zo goed ( voor mij is de meerlingen verlof regeling namelijk wel het gunstigste omdat ik zelfstandige ben en niet in de ziektewet kan gaan ) maar met normaal verlof is het toch ook minimaal 10 weken na de bevalling ipv 10 weken na de uitgerekende datum? Ik ben zwanger en heb een werkgever (WAZO) - UWV - Voor Particulieren

Deel Deze Pagina