Misschien domme vraag, maar wat te doen als het zover is?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Wannabee, 18 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wannabee

Wannabee Lid

28 sep 2008
    42
    0
    0
    Overijssel
    Een beetje een blonde vraag maar jullie zijn de enige aan wie ik het durf te vragen :)

Wat nou als je zwanger bent. Moet je dan de huisarts bellen? Of direct de verloskundige? Krijg je dan ook direct een echo?
    Mag je kiezen wie je belt (ziekenhuis/verloskundige) of wordt iemand je toegewezen?

Jullie zien wel; niet zo veel ervaring maar wel een hele grote wens!

Heb hier al rondgezocht maar kon niet echt een topic vinden...

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je positief getest hebt, kun je een afspraak maken met een verloskundige bij jou in de buurt. Een eerste bezoek wordt vaak rond 8-10 weken gepland. Je krijgt rond 10-12 weken een termijnecho, volgens mij wordt die meestal door je verloskundige gedaan en anders wordt je doorverwezen naar een echocentrum/ziekenhuis.

De huisarts hoef je tegenwoordig niet meer te bellen. Je kunt in principe zelf kiezen naar welke verloskundige je wilt. Het ziekenhuis/gyn is niet aan de orde, pas als je daarvoor een speciale medische indicatie hebt.

3. Wannabee

Wannabee Lid

28 sep 2008
    42
    0
    0
    Overijssel
    Ah duidelijk!
    Thanks!

4. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Ik zou wel de ha bellen, zodat ie je dossier kan bijhouden, mocht er iets geks voor doen en je zelf niet zeggen dat je zwanger bent... Verder mag je zelf een verloskundige bellen. Succes!

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wordt zoiets niet automatisch via de verloskundige doorgegeven aan je huisarts?

Ik ben zelf alleen onder behandeling van de gyn geweest en ik weet dat alle ziekenhuisgegevens naar de huisarts worden doorgestuurd, dat komt allemaal automatisch in je medisch dossier te staan. Wij hebben daarom de huisarts ook niet gebeld. Gaat dat met een verloskundige niet zo?

6. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Oh dat weet ik niet.. Ik ben nog niet naar de verloskundige geweest. Pas de 24e.

7. Trees

Trees Niet meer actief

Bij mijn eerste zwangerschappen liep ik ook nog bij de verloskundige en toen moest ik het wel zelf doorgeven aan de huisarts. Waarschijnlijk ook omdat het dan nog even duurt voordat je daar de eerste afspraak hebt en je weet nooit wat daarvoor gebeurt. Bij de laatste zwangerschap stond ik meteen onder controle van de gynaecoloog en toen gaf inderdaad het ziekenhuis aan mijn huisarts door dat ik zwanger was.

Het eerste wat je doet is toch een vk bellen voor een afspraak en dan kan je natuurlijk ook meteen deze vraag stellen ;)

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik was al onder behandeling van de gyn, omdat we met behulp van vruchtbaarheidsbehandelingen zwanger zijn geworden. Ik heb alleen met een verloskundige te maken gehad tijdens de nacontroles in de kraamweek. Maar normaal is het inderdaad zo dat je de verloskundige belt voor een eerste afspraak en kom je daar voor de controles. En daar kun je al je vragen stellen.

Eerst maar eens zwanger worden, hè? ;) Heel erg veel succes & ik hoop dat je je snel mag aanmelden bij een verloskundige!

Deel Deze Pagina