hoi! ik heb vandaag een echo gehad en daar kwam uit dat ons kleintje mooi in verhouding was. altans dat dacht ik dus ik heb nu het lijstje voor me en daar schik ik een beetje van. volgens de termijn echo ben ik 6aug uit gerekend maar uit eigen berekening zou het een eerder zijn (banner staat op mijn berekening) nu heeft de gynn een echo gemaakt en in zou dat 23+6 zijn vandaag. echter de beentjes zijn 22+6 en die liepen de heletijd goed. met 22 nog een 3d gehad en met de 20 weken en de guo beide liepen ze mooi mee. nu dus een weekje achter. omdat ik ook een SUA heb maak ik me nu dus heel erg druk. het buikje was 24+3 en het hoofdje was 23+4 de uitgerekende datum verschoof ook 2 dagen nu. en de zwangerschaps duur zou komen op 23+4. ze woog ongeveer een 650 gram. nu weet ik dat korte beentjes op down kunnen wijzen en omdat ik die sua heb weet ik me er geen raad mee. hoeveel achterstand is risico verhogend?moet de achterstand er gelijk al zijn? bij de 20 weken echo bijv of komt dit pas later? en dan had ik nog een vraag over de sua kan dit in combinatie staan met down of is er geen verbinding mee? lang verhaal geworden maar ik zit er toch wel mee.
Hallo Amfy. Met SUA bedoel je toch 1 arterie? Als de termijnecho tussen 10-12 weken gemaakt is en daar komt 6 aug uit is dat de datum die aangehouden dient te worden want dat is de periode waarop het nauwkeurigst de uitgerekende datum berekend kan worden. Omdat we natuurlijk (bijna) nooit weten hoe wanneer je bevrucht bent en hoe snel de delingen zijn gegaan en de innesteling. Wat ik raar vind is dat ze je uitgerekende datum aan gaan passen als er vroege echo's zijn gemaakt, want tot ongeveer 15 weken groeien alle kinderen gelijk en daarna gaat erfelijkheid e.d meespelen. Een week achter in groei van de beentjes is geen reden om ongerust te zijn, want we hebben niet allemaal lange benen bij de geboorte. Dat is het stukje erfelijkheid wat meespeelt. Als je 1 arterie hebt heb je een grotere kans op groeiachterstand, daarom worden er in de zwangerschap bij 1 arterie ook altijd nog een groeiecho gemaakt. Deze achterstand ontstaat vaak pas later in de zwangerschap. Er is volgens mij geen verband tussen SUA en down. En er is toch niks anders gevonden bij de 20 weken echo? Groetjes Ineke.
ze passen de datum niet aan maar dat is wat er uit de computer kwam. de termijn echo heb ik 3 x gehad en dar zat telkens 1 dag verschil in dus hebben ze het vroegste termijn gepakt bij 12,5. bij de 20 weken echo was het puur de navelstreng de rest was alles goed ook tijdens de guo was alles goed geen bijzonderheden. toen liep ze ook iets voor met haar benen. ik ben nu meer gerust kan het zo zijn dat het over 3 weken weer bij getrokken is? dus ook al heb je een navelstreng met 2 vaten dat heb je dus geen verhoging op down? mits er natuurlijk niet nog meer is dan heb ik net zoveel kans als een ander? bedankt voor je antwoord steld gerust! groetjes
Hallo Amfy. Het kan zeker over 3 weken heel anders zijn, want baby's groeien in groeispurten. Nee volgens mij heb je inderdaad met 2 vaten geen verhoogde kans op down. En ze hebben er bij de 20 weken echo en met de GUO goed naar gekeken. En gelukkig niks anders gezien. Groetjes Ineke.