borstvoeding en zwanger worden

Discussion in 'Zwanger worden' started by kleinmonster, Jul 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleinmonster

kleinmonster Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    1,112
    0
    36
    gelderland
    zijn hier ook mama's die tijdens de borstvoedingsperiode zwanger proberen te raken?

ons zoontje is 13,5 maand oud en bij mij kriebelt het inmiddels weer een beetje. Ik heb tot 2 maanden geleden de mini pil geslikt daarna hebben we even condooms gebruikt. Dat vond vl toch iets minder, dus dan maar de minder veilige metode voor het zingen de kerk uit maar sinds gisteren toch gaan we voor het echte werk.

2. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je weer gewoon menstrueert heb je waarschijnlijk weer een eisprong en dus kans om zwanger te raken! Veel succes! Hier een dochter van 14,5 maand en ook bezig voor de tweede.. Ik geef alleen geen borstvoeding meer.. Dat was na 6 maanden helaas op..

3. kleinmonster

Jul 19, 2012
    1,112
    0
    36
    gelderland
    sorry is blijkbaar weg gevallen ben nog niet ongesteld geworden

4. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij heeft het na het stoppen met de mini pil ook nog 3 maanden geduurd voor ik ongesteld was.. Nu krijg je natuurlijk eerst een eisprong en dan pas je menstruatie dus niets is onmogelijk..

5. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Toen onze dochter 7 mnden was wilden wij al voor een tweede gaan.
    Maar was toen pas voor het eerst ongesteld geworden en de cyclussen daarna waren erg onregelmatig.

Ik ben met de bv gestopt toen onze dochter 1 jaar werd en daarna was ik gelijk zwanger

6. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    1,071
    0
    36
    Hier een dochter van 14 maanden en wij zouden ook graag nog een 2kindje krijgen.
    Ik heb ook nog geen menstruatie. We zitten dus in dezelfde situatie :)
    Heb verder geen tips.

7. kleinmonster

Jul 19, 2012
    1,112
    0
    36
    gelderland
    polkadotjes hoeveel voedingen geef jij nog?

8. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    1,071
    0
    36
    Ik geef nu 4a5 voedingen. 2 overdag en de rest in de nacht.
    Hoeveel voedingen geef jij?

9. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

Oct 26, 2012
    596
    279
    63
    Hier bijna dezelfde situatie :). Zl is 14 maanden, en krijgt ongeveer 7 keer per dag borstvoeding (of vaker ;)). Ben nu 1 keer ongesteld geweest 6 of 7 weken terug (ben niet zwanger, vanochtend getest). Wij gebruiken nu 4 weken ongeveer geen condoom meer. Ben nu teunisbloemolie gaan slikken om weer een menstruatie op te wekken. Doen jullie hier iets voor?

10. kleinmonster

Jul 19, 2012
    1,112
    0
    36
    gelderland
    ik zit hier ook ong op 4 voedingen, smorgens bij het wakker worden voor zn slaapje(s) en savonds bij het naar bed gaan.

ik wist niet wat je er iets voor kon nemen behalve pillen van de dokter.

grappig dat onze kleintjes bijna net zo oud zijn.

11. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    1,071
    0
    36
    Inderdaad grappig dat de kids ongeveer dezelfde leeftijd hebben :)

Teunisbloemolie ken ik niet. Waar is dat precies voor?
    Enigste wat ik geprobeerd heb is minderen van de voedingen (van 10 naar 4/5 voedingen) maar dat heeft niks geholpen. ;)

12. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

Oct 26, 2012
    596
    279
    63
    Allemaal in bijna dezelfde situatie :).
    Teunisbloemolie helpt om een regelmatige menstruatie te krijgen en ook voor PMS klachten. Ik las het op een FB groep over borstvoeden. Het kan ook gebruikt worden in combinatie met borstvoeding. Veel middeltjes om menstruatie op te wekken zijn ook slecht voor je productie, maar dit niet :). Ik slik het pas twee dagen ;).
    Mijn eerste en laatste menstruatie was eind mei, en voel me nu een week enorm of ik ongesteld moet gaan worden. Het lijkt alleen of het niet doorzet. Zo vervelend! Is dat herkenbaar?
    Polkadotjes: hoe heb je afgebouwd? Gewoon niet meer aangeboden, of niet gegeven als je kindje erom vroeg? Geef je nu gewoon water oid? (veel vragen sorry ;)).

13. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    1,071
    0
    36
    Ooh dan ga ik dat eens proberen :) want het kan ook als je nog geen 1 cyclus gehad hebt? Of lees ik dat verkeerd?

Ik ben begonnen met water/sap/smoothies aan te bieden. Zo is ze zelf steeds minder gaan drinken bij mij. Als ze er om vraagt weiger ik trouwens niet. Maar ze wil eigenlijk alleen nog maar melk om in slaap te komen of als ze verdrietig is.

14. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Deze en afgelopen keer met borstvoeding zwanger geworden. Ik zat met de oudste op 3 voedingen (vooral avond-nacht) toen ik zwanger raakte. Met de jongste nog wel op meer, en had ook tot 22 mnd geen cyclus. Toen meteen zwanger :$

Over V hebben we ook maar 2 rondes gedaan, maar dit had ik niet verwacht, want ik had daarvoor nog heel onregelmatige cyclussen enzo.

Je kan zwanger gewoon blijven voeden. Het gaat ws. wel pijn doen (bij mij althans wel), en je productie wordt meestal heel weinig. Met een heel jong kindje dat nog veel afhangt van de bv zou ik het niet doen zelf, maar meestal regelt de natuur dat ook wel zelf (ik had in periodes dat ik vaker voedde dus ook nog geen cyclus).

Teunisbloemolie heb ik ook gebruikt, maar dat is niet een 'medicijn' natuurlijk. Het zegt de natuurlijke cyclus te ondersteunen. Ik kreeg er wel een langere LF van, en slik ook tarwekiemolie. Zijn goede bronnen van Omega vetzuren (ben vegetarier dus dat komt me wel goed uit).

15. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

Oct 26, 2012
    596
    279
    63
    Polkadotjes: ik merk wel dat hij overdag minder gaat drinken nu hij ook ander drinken krijgt, maar helaas 's nachts niet. Zou andersom toch fijner zijn ;).

Evenstar: ik zou heel graag door blijven voeden in een eventuele zwangerschap. Lijkt me heel leuk om twee kindjes aan de borst te hebben. Eerst maar eens zwanger zien te worden haha.
    Ik hoor meer mensen over tarwekiemolie praten icm met teunisbloemolie. Is dat alleen voor de gezonde vetten? Ben ook vegetarier en neem wel al lijnzaadolie.
    Wat is trouwens LF?

16. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    LF - luteale fase = de periode van je cyclus na je ei.

Het punt is dat voor veel vrouwen die bv geven geldt dat deze fase korter is dan normaal. Dit heeft met bepaalde hormoonspiegels te maken die anders zijn als je bv geeft. Zo heb ik een tijdje een cyclus gehad met een LF van 8 of 10 dagen. Ik was dan met 25 dagen alweer ongesteld, ipv 31-32.

Ik had gelezen dat teunisbloemolie je cyclus kan normaliseren. Dus heb ik het gebruikt. Eerstvolgende cyclus was toen meteen heel lang (38 dagen...), daarna zwanger van mijn tweede. Al deze dingen hebben dit keer niet zo'n rol gespeeld, ik was in no time zwanger, we hadden eigenlijk pas plannen voor deze zomer.

Maar goed, ik heb mijn oudste en jongste nog 1,5 jaar samen aan de borst gehad! Heel mooi inderdaad. :) De oudste is zelf gestopt met 3j9m, die zei op een gegeven moment dat ze 'klaar was met bij jou drinken mama', en toen was het echt klaar en mooi geweest. Ik was er zelf al wel wat eerder aan toe, haha. Vond het ook best pittig en ze dronk nogal ruw.

17. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

Jun 2, 2010
    427
    12
    18
    Volgens mij is er geen pijl op te trekken.
    Hier ging het zo:
    Het duurde 13 maanden voordat kindje 1 kwam na stoppen met pil.
    4 maanden borstvoeding gegeven daarna moest ik stoppen.
    Maar menstruatie kwam niet snel op gang. Geen anticonceptie gebruikt.
    Weer zwanger toen kindje 1 jaar en 8 maanden was.
    Bij kindje 2 heb ik 8 maanden borstvoeding gegeven maar was na 6 maanden "ineens" zwanger!! Nog geen eens ongesteld geweest niks zomaar in 1 keer. Nooit gedacht dat het kon bij ons hahaha gezien voorgeschiedenis.

18. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

Oct 26, 2012
    596
    279
    63
    Jeeh ben eindelijk weer ongesteld geworden :). Er gebeurt daar binnen toch iets dus haha. Miss toch de teunisbloemolie?

Xxessiexx: wat bijzonder! Gek hoe dat dan kan lopen.

19. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Ha, hier ook! Eigenlijk gelijk na de geboorte van ons zoontje wilden we het al op zijn beloop laten, dus gewoon anticonceptie achterwege gelaten. Duurde een dik half jaar voor ik weer menstrueerde, en nu bijna weer een half jaar later nog niet zwanger. Zit nu op 4 a 5 voedingen per dag/nacht.

Als de cyclus enigszins regelmatig is (tussen de 23 en 30 dagen) kan ik er vanuit gaan dat ik gewoon een eisprong heb, toch?

20. TSCM

TSCM Actief lid

Jun 13, 2010
    306
    97
    28
    Noord-Brabant
    Hier was mijn cyclus wel van slag door de borstvoeding. Werd na 11 maanden weer ongesteld, maar erg onregelmatig. Toen mijn zoontje 16 maanden was, zijn we er weer voor gegaan (tussentijds geen anticonceptie gebruikt).

Ik had wel een eisprong, maar die was later dan voor de zwangerschap en mijn lf was ook beduidend korter. Toch ben ik gewoon zwanger geraakt. Het duurde alleen iets langer dan de vorige keer. Toen was ik meteen zwanger, nu na vijf cyclussen.

Ik geef nu nog borstvoeding, maar het loopt wel terug en het doet pijn. Als mijn zoontje zou stoppen, zou ik daar vrede mee hebben. Hij is nu 22 maanden.

Share This Page