kinderwens en WW

Discussion in 'Zwanger worden' started by Tierlantijntje, Aug 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tierlantijntje

Tierlantijntje Niet meer actief

hallo allemaal!

ik ben sinds kort werkeloos en zit in de WW; hier heb ik een jaar recht op. Het werkeloos worden zat absoluut niet in de planning aangezien ik en mijn vriend graag voor ons eerste kindje willen gaan.

maar is dit wel verstandig om dat nu te doen? ik ben nog steeds aan de pil omdat ik het niet aan toeval wil overlaten natuurlijk. Op 1 salaris redden we het helaas niet, dus dan moet ik of heel snel zwanger worden als dat uberhaubt al lukt, en voor het einde van mijn WW een baan vinden, of mijn grootste wens uit stellen... maar ja, als ik wel een baan vind dan heb ik te maken met een jaarcontract waarbij je dus weer zit met contractverlenging ja/nee midden in de zwangerschap (er dus vanuit gaande dat het lukt om zwanger te worden)... dus er is altijd wel een negatieve kant aan welke keuze dan ook...

nou ben je, ook al heb je een baan, natuurlijk nooit zeker van stabiliteit in je leven en is er nooit het perfecte moment om aan kinderen te beginnen...

zijn er anderen in het zelfde schuitje? ik vind het zo lastig om die afweging te maken... hoe dan ook gaan voor een gezin, en hopen dat het allemaal wel goed komt? of eerst werk proberen te vinden en vanaf dat moment proberen zwanger te worden?

ik hoor graag verhalen van anderen, ik zit er zelf enorm over te piekeren....

2. Shaker

Shaker Actief lid

Aug 14, 2014
    231
    0
    0
    Hoi Tierlandtijntje!

Ik zit niet helemaal hetzelfde, ik heb wel een baan maar nog een contract van 1,5 jaar. Ik heb hier dus ook echt wel over na moeten denken. Ik hoop dus dat ik snel zwanger ben zodat ik nog in de tijd van mijn contract mijn verlof zou hebben en dat ik daarna eventueel voor een nieuwe baan kan gaan kijken.

Ik heb ook gedacht aan uitstellen maar wat je zegt als je een nieuwe baan zou vinden krijg je ook weer een jaarcontract en als je dan na een maand zwanger zou zijn zou ik me wel heel erg bezwaard voelen.

Wij gaan er dus voor en hopen uiteraard dat het zo snel mogelijk lukt!

Succes met je beslissing!

3. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het hangt van heel veel factoren af, hoe oud ben je en hoe groot is je kans op snel een nieuwe baan vinden? Het lijkt erop dat je nu al ervan uitgaat dat je dat jaar WW wel nodig zal hebben om een nieuwe baan te vinden. Als ik jou was zou ik dan toch je grootste wens even uitstellen, al is het maar voor een maand of 2. Eerst kijken hoe het solliciteren gaat zodat je er zelf vertrouwen in krijgt dat het wel zal lukken om op relatief korte termijn een nieuwe baan te vinden, al is het maar voor een jaar. Met een jaarcontract op zak kan je je bij je werkgever bewijzen. Als ze tevreden zijn over je en je biedt meer dan gemiddeld, heb je meer kans dat een jaarcontract verlengd wordt ondanks een zwangerschap.

Ga er maar van uit dat het ongeveer een jaar duurt voor je zwanger bent nadat je stopt met de pil, dan ben je dus al aan het einde van je WW en wordt het alleen maar moeilijker om een baan te vinden!

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zat een paar jaar geleden met hetzelfde. Zaten toen in de MMM en waren bezig met IUI.
    Moet wel zeggen dat ik al "op leeftijd" was, 35 jaar.

Zijn er gewoon voor gegaan en ben gewoon verder gegaan met me rotsolliciteren wat me uiteindelijk dus gelukkig een baan op heeft geleverd, net voordat we aan de IVF-behandeling zouden beginnen.
    Ben overigens wel gelijk eerlijk naar mijn werkgever toe geweest dat ik af en toe weg zou moeten in verband met de behandelingen. Ze vonden dat helemaal niet erg en ben dus gewoon aangenomen.

Wij waren van mening dat die baan wel weer kwam (en dat kwam dus ook!). Het is maar de vraag of je kinderen kunt en mag krijgen.
    Dus daarom zijn wij destijds toen ik in de WW zat gewoon verder gegaan met onze kinderwens.

Pauliene: je bericht staat verkeerd, sorry.

5. Happy Mams

Happy Mams Actief lid

Sep 6, 2012
    280
    0
    0
    hallo,

mocht het nou allemaal niet zo lukken met die baan, dan kun je altijd een zwangerschapsuitkering aanvragen bij het uwv, dat jaar word dan met 16 weken verlengt, je krijgt dan niet 70 procent maar 100 procent die 16 weken, dan zou je in het ergste geval dus kunnen soliciteren wanneer je hersteld bent van je bevalling! het is maar een tip, maar misschien wel handig om te weten.

groetjes nancy

6. mamsie21

mamsie21 Actief lid

Apr 8, 2014
    349
    0
    16
    Female
    Hoi hoi,

Ja werkloos worden is altijd vervelend! maar als je moet wachten totdat de markt weer omhoog trekt.... Ik woon samen met mijn vriend en ik heb werk, maar mijn vriend is werkloos.. Wij zijn ook zwanger aan het worden..

7. Esther15

Esther15 VIP lid

Apr 20, 2006
    7,918
    7
    38
    thuis
    Ik werd ontslagen (nou ja, onverwachts tegen alle beloftes in contract niet verlengt) toen ik 3 maanden zwanger was. Sta je dan met je eerste kindje in je buik.
    Maar inderdaad je krijgt een jaar WW en je hebt recht op 16 weken zwangerschapsuitkering. Het mooie daarvan is (of het moet al verandert zijn inmiddels) is dat je gewone WW dus ook 16 weken in de wacht gaat en daarna weer verder gaat.
    Wij hebben het in ieder geval goed kunnen redden mijn hele zwangerschap en ook na de bevalling.
    Even goed over nadenken, maar hou er ook rekening mee dat het zo kunnen dat je niet zo makkelijk zwanger wordt. Helaas komt dat veel te vaak voor.

Succes met je beslissing.

8. Tierlantijntje

Bedankt voor de reacties tot nu toe :)

Ik ben nu 30 en hard aan het solliciteren. Nou waren de afgelopen weken wel wat ontmoedigend, de arbeidsmarkt lijkt nog niet echt om mij staan te springen. Dus vandaar dat ik misschien wat minder hoopvol ben geworden om snel weer aan de slag te kunnen. En zwanger zou dat al helemaal een probleem zijn want het lijkt me dat bedrijven minder happig zijn op het aannemen van iemand waarvan ze vantevoren al weten dat ze met zwangerschapsverlof zal gaan...

@Saartje5... ja ik heb inderdaad gelezen dat het een jaar kan duren na het stoppen met de pil... dan zou ik eigenlijk gewoon nu kunnen stoppen en maar gewoon zien hoe het loopt... dan hoop ik in de tussentijd wel weer een baan te hebben en dan gewoon maar hopen dat ze mn contract willen verlengen mocht ik eventueel zwanger zijn. maar stel dat het onverwacht toch ineens snel gaat, dat ik toch binnen no time zwanger ben... zo lastig...

@be happy; wat goed zeg dat ze zo open stonden om je de ruimte te geven voor de IVF behandelingen! dat soort werkgevers zijn goud waard! je hebt gelijk, het is idd maar de vraag of je kinderen kunt en mag krijgen... maar als het een bewuste keuze wordt om het te proberen moet je er rekening mee houden dat het lang of kort kan duren voor het zover is... dus de vraag, hoe zal mijn situatie zijn tussen nu en plusminus een jaar tijd... wat is wijsheid...

goed om te weten inderdaad dat je recht het op 16 weken zwangerschaps uitkering als je in de WW zit. Dit zou dus van toepassing zijn als ik snel zwanger zou raken en in 9 maanden tijd het niet lukt om zwanger een nieuwe baan te vinden. dat is goed om achter de hand te hebben!

9. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als je "al" 30 bent dan snap ik dat je minder geneigd bent om het nog veel langer uit te stellen :) Dan zou ik toch misschien al eerder geneigd zijn om de gok wel te nemen en vast te stoppen met de pil, eventueel in combinatie met een condoom. Op die manier heb je al een paar maanden gewonnen moest je cyclus niet mooi op gang komen.

Overigens ben ik aangenomen tijdens mijn zwangerschap en heb meteen een vast contract gekregen, ze bestaan wel hoor, die goeie bazen!

PS: ik ben zelf 32 dus vandaar dat ik "al" tikte ;)

10. Jabinca

Jabinca Fanatiek lid

Jul 25, 2013
    1,440
    704
    113
    Female
    Friesland
    Eerder zou ik zeggen, wacht nog ff en eerst die baan maar helaas zitten wij nu in dezelfde situatie.
    Manlief is sinds april werkloos en doet hard zijn best om weer iets te vinden.
    Juist nu gaan we vol voor de kinderwens, dom? ik heb geen idee maar als je al zolang bezig bent als ons wil je het niet ineens uit gaan stellen omdat geld dan een kwestie is. Zoals je zelf zegt weet je toch nooit hoe het leven loopt en kan je er zo weer uitgegooid worden in deze tijd. Of niet..
    IK zou zeggen, ga ervoor! je bent nog aan de pil dus vaak heeft je lichaam tijd nodig voor het ontpillen en gemiddeld duurt het 1 jaar voordat je zwanger mag raken, ik weet het kan ook direct raak zijn. maar met beide situaties in het hoofd.. succes met beslissen.

11. Tierlantijntje

het is inderdaad misschien wel een idee om gewoon alvast te stoppen met de pil, om mn cyclus weer normaal op gang te krijgen. wie weet duurt dat ook nog eens een tijd en dan ben ik blij dat ik dat alvast gedaan heb. Ben inderdaad 'al' 30 en wil dus niet te lang meer wachten. voelt zelfs al een soort aan de late kant maar tja de situatie was er voorheen gewoon nog niet naar. Daarom kwam het zo ontzettend ongepland dat ik ineens werkeloos werd door een reorganisatie op kantoor, net op het moment dat we dachten dat dit het moment was om een gezinnetje te worden.

bedankt voor het delen van jullie verhalen, het helpt me echt!

12. unknowable

unknowable Niet meer actief

Ik zou gewoon voor het kind gaan, aangezien alle keuzes negatieve kanten hebben.

Je weet nooit hoe lang het gaat duren voordat je zwanger mag worden :)

Succes met het maken van je keuze!

13. Tierlantijntje

K heb het er met mn vriend over gehad, en we hebben besloten dat ik in ieder geval stop met de pil aan het einde van de strip. Daarna zullen we voorlopig nog met condoom doen en mn cyclus even goed op gang laten komen. wie weet is de situatie van geen werk hebben tegen die tijd wel veranderd en staan we er anders voor. :)

Share This Page