Medicatie van invloed op mannelijke vruchtbaarheid

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door LIX, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Wij zijn inmiddels 18 maanden bezig voor onze tweede. Uiteraard ook de gang naar het zkh gemaakt. Semenanalyse, hormonale analyse, echo's, BTC...

Bij zkh 1 hadden we een onbevredigend gevoel en uiteindeljk overgestapt naar een ander zkh. Daar is nog een PCT, AMH bepaling en laparoscopie met tubatesten gedaan. Uiteindelijk niks opgeleverd.

Over 5 weken voor controle naar de gyn en dan zullen we te horen krijgen dat we niet voor behandeling in aanmerking komen vanwege hoge zwangerschapskans (hoger dan bij behandeling).

De dag van de laparoscopie sprak ik 's middags de gyn en vroeg ik of we niet opnieuw een semenanalyse konden doen. Dat was alleen nodig bij veranderde medicatie/gezondheidssituatie. Nu was er wat dat betreft wel iets veranderd bij mijn man, namelijk in het hooikoortstijdperk andere medicatie en mega hoge dosering ivm ernstige hooikoorts, plus nu medicatie voor de longen.

Uiteraard hebben wij de afgelopen anderhalf jaar bij elke arts gevraagd of zijn medicatie invloed had op de vruchtbaarheid. Dit zou niet het geval zijn.

Nu geeft onze nieuwe gyn aan dat er wel degelijk aanwijzingen zijn dat er iig 2 soorten medicatie invloed hebben op de mannelijke vruchtbaarheid: bètablokkers en anti-histamine!

De laatste slikt mijn man zo'n 7 maanden per jaar. Er zijn aanwijzingen dat anti-histamine de viscositeit van het slijmlaagje om de zaadcel beïnvloed waardoor het zaadje minder goed aan de eicel kan hechten. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dus dat je dit ook niet zo maar bij een semenanalyse ziet (immers, beweeglijkheid en aantal veranderd niet).

Van de 18 maanden dat we bezig zijn, hebben we misschien 7 maanden 'goed' zaad gehad en in die maanden ging het met mij niet zo goed....dus op zich wel een verklaring.

Half augustus heeft mijn man voor het laatst anti-histamine ingenomen, nog een klein maandje en dan is er weer 'goed' zaad (uitrijpen duurt nl 3 maanden en de zaadcel wordt 'aangetast' op het moment van aanmaken).

Nu maar hopen dat dit het 'probleem' is geweest bij ons.

Ik wilde jullie deze info niet onthouden. Doe er je voordeel mee.

Deel Deze Pagina