peetoom en peettante

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wappelke, 5 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wappelke

wappelke Actief lid

10 jul 2015
    274
    51
    28
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Even een vraagje. M'n man en ikzelf zijn aan het denken aan leuke manieren om iemand te vragen als peetoom/tante en ook andere benamingen hiervoor aangezien we ons aapje niet gaan laten dopen(man is niet gedoopt)

iemand ideeën en of tips?

Liefs,

2. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn gewoon heel onceremonieel op de koffie gegaan en hebben het voorgelegd haha, dus daarvoor geen tips. Qua benaming houden wij (richting de kleine) de komende jaren gewoon oom en tante aan en leggen we hem later uit dat het een "speciale" oom en tante zijn :) zie eerlijk gezegd niet waarom je geen peet-oom en peer-tante zou kunnen gebruiken zonder dopen? Volgens mij worden die begrippen niet meer per definitie aan elkaar gebonden. Maar goed, ik kom dan ook uit een niet religieuze omgeving waar diezelfde termen wel worden gebruikt, misschien is het anders als je het alleen uit religieuze context kende en het daar nu los van staat :)

In ieder geval veel plezier, de reactie die je krijgt zal waarschijnlijk erg mooi zijn ;) het is toch een enorme eer!

3. Nonie

Nonie Bekend lid

28 mrt 2014
    502
    1
    18
    ik ken het buiten het religieuze om als suikeroom en -tante, en idd als het kindje wel gedoopt is als peetoom en -tante.
    Klopt het trouwens dat het echt iets uit de katholieke contreien is? Waar ik vandaan kom, niet katholiek, is het hebben van peetoom en -tante helemaal niet gebruikelijk. Waar ml vandaan komt is het wel heel normaal. Ik zie de toegevoegde waarde ervan eerlijk gezegd niet helemaal..

4. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Wij hebben een kaartje geschreven vanuit onze uk en die aan mijn broertje en ml zijn zus gegeven. En daarbij een slab met I love tante/oom. Anders dan suikeroom/tante weet ik zo ook niet maar vind dat wel staan alsof ze de kleine dan ook erg moeten verwennen. Wij hebben dl wel laten dopen dus is het bij ons ook gewoon peetoom en peettante.
    @nonie, het komt inderdaad vanuit het katholieke geloof. Bij het dopen zijn er een peetoom en tante die naast de ouders ook de kleine met het geloof zullen laten opgroeien. Daarnaast is het van vroeger uit ook zo dat die dan ook de zorg op zich nemen mochten de ouders iets overkomen. Hier hebben wij wel mijn schoonzusje voor gevraagd maar dat staat los van het peetouder schap.

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij laten onze kindjes niet dopen maar vanuit mijn katholieke achtergrond krijgen ze wel gewoon een meter en peter en die worden ook zo genoemd.
    Ik vind dat helemaal niet storen eigenlijk, het gaat mij meer om de gedachte die erachter zit. Op Belgische webshops vind je erg veel leuke cadeautjes met de vraag of je meter / peter wil worden.

6. Vlaflip

Vlaflip Actief lid

21 jul 2015
    269
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je hoort ook nog wel eens de benaming knuffeloom en knuffeltante.

7. wappelke

wappelke Actief lid

10 jul 2015
    274
    51
    28
    Vrouw
    dank jullie wel dames

8. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Wij ahdden geen originele manier. Zusje riep al dat als ze geen meter zou zijn, ze ons niet meer wilde kennen. En beste vriend van vl en mij moest perse peter worden, die voelde zich beledigt als iemand anders het werd.
    Dus het was al voor ons besloten voordat we uberhaupt de opties aan het overwegen waren. Maar eigenlijk hadden we geen serieuze opties dan die twee. Weten ook al wie t worden voor de 2e, daar hebben we praktoscher overnagedacht al en die krijgen wel een originele manier.

9. Lycos

Lycos Fanatiek lid

23 jan 2015
    1.302
    26
    48
    Wij hebben de peetooms gevraagd dmv een vacature
    en een slabbertje met de tekst; mijn oom is de liefste, waar beide erg enthousiast op reageerden.
    Je kunt inderdaad er inderdaad ook knuffeloom/tante van maken.
    Of suikeroom en suikertante en dan een glazen weckpot cadeau geven gevuld met suikerklontjes ;)

10. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0
    Wij hebben de twee peetooms de film the godfather cadeau gedaan.. Op de dvd de foto van de echo gebrand en de 'verwachte datum' erop.. Op t voorkantje vd dvd zeg maar, en dan de film op de dvd gezet. Ook de kaft hadden we aangepast met als titel: Will you be the godfather. En de filmbeschrijving hadden we een lieve tekst weggezet..

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is het meer dan puur de eer; als de ouders iets zou overkomen, vangen de peter en/of meter het kind op. Mijn man en ik zijn peter en meter van ons neefje. Mijn kinderen hebben geen peter/meter.

Deel Deze Pagina