Hoi meiden, sommige van jullie zullen het al wel gelezen of gehoord hebben dat er onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd die aantonen dat het slikken van meer foliumzuur de kans op autisme verkleint. Maar voor degenen die dit nog niet hebben gehoord, wil ik het toch graag hier delen, dan kun je zelf kiezen wat je wilt doen wanneer je zwanger probeert te worden. Ik heb deze week in ieder geval mijn dosis verhoogd, onder het motto baat het niet, dan schaadt het niet, aangezien de aanbevolen bovengrens nu op 1000 ligt. Op de volgende pagina kun je hier meer over lezen en daar staat ook de verwijzingslink naar het artikel: https://www.autismekenniscentrum.nl/autisme-soms-te-voorkomen/ Wat zij aanbevelen is: 'Twee recente studies laten zien dat het gebruik van foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap de kans op autisme bij het kind vermindert. Vrouwen die vanaf 600 microgram foliumzuur gebruiken vanaf één tot drie maanden vóór, tot één tot twee maanden tijdens de zwangerschap blijken 40 % minder kans te hebben op een kind met klassiek autisme en 27 % minder kans op een kind met een autismespectrumstoornis. Deze dosering is hoger dan in Nederland doorgaans wordt geadviseerd.'
Heb het gelezen. Zou bij zo'n hoge dosis eerst een arts raadplegen. Twee studies zijn het he? Dat is nog niet veel.
Ik hoop dat het waar is. Ik ga toevallig morgen naar de huisarts zal gelijk vragen of hij er iets van weet. Ben trouwens wel blij om te leven dat het toch niet zo erfelijk is als gedacht.. Het zit namelijk bij mijn vriend en bij mij heel erg in de familie. Niet dat ik dan minder blij met het kindje zou zijn hoor hihi!! Zou er net zoveel van houden, maar het leven voor het kind zelf zou zoveel makkelijker zijn zonder autisme =)
600 mcg is nog lang niet aan de bovengrens. Ik slikte dit 5 jaar geleden al en heb het toen helemaal uitgezocht. Tot 1000 mcg geen probleem. En bij de B-vitamines geldt: het teveel plas je uit. Bij twijfel zou ik dus doen, in dit geval.