zwanger: wat moet je wanneer regelen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door linda221, 7 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    hallo iedereen! ik heb een paar vraagjes..ik ben er vanmorgen achtergekomen dat ik zwanger ben en nu vroeg ik me af wanneer je nou bepaalde dingen moet gaan regelen.
    Ik ga wel gelijk de dokter en de verloskundige bellen, maar wanneer neem je contact op met je verzekeringsmaatschappij?, wanneer ga je contact opnemen met een kinderdagverblijf? (ik heb nl gehoord dat er soms 1 jaar wachttijd is) en zijn er nog dingen die ik moet regelen?

O ja wanneer vertel je het je ouders/schoonouders en wanneer vertel je het op je werk?

alvast bedankt voor de reacties gr linda

2. lique80

lique80 VIP lid

18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Hoi Linda,
    Tja wanneer moet je wat regelen. KDV is verschillend per plaats. Ik heb Sam in januarie opgegeven, en toen was er nog maar 1 plaatsje vanaf september, dus daar moet je niet te lang mee wachten. Verzekering kan je gewoon na 3 maanden doen. Of wanneer je er helemaal zeker van bent. Net als het uitkiezen van kraamzorg enz. Ook kan je nu al rustig gaan kijken of je een cursus wil volgen. Maar daarvoor heb ik me opgegeven met 20 weken dacht ik.

Mijn ouders wisten het gelijk en op mijn werk heb ik gewacht tot ik een week of elf was.
    Nou succes met alles!
    gr Angelique

3. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    bedankt voor je reactie.. dan ga ik dinsdag maar het kinderdagverblijf ook alvast bellen haha ze zien me al aankomen, maar ja doen wel meer mensen zo vroeg volgend mij

4. jell

jell Lid

19 sep 2007
    13
    0
    0
    Franeker
    Wat moet je bij de verzekeringsmaatschapij melden dan?
    :(

5. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    die moeten toch dingen vergoeden enzo...dan is het wel handig dat ze weten dat je zwanger ben

6. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Kraampakket aanvragen en kraamzorg ;)

7. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Voor kraamzorg moet je je volgens aanmelden voor je 17 weken zwanger bent. In sommige regio's loop je anders het risico dat je gewoon geen zorg krijgt omdat ze teveel klantjes hebben en te weinig personeel.
    Als je even gaat googlen vind je vast wel een lijstje wat handig is om wanneer ongeveer te regelen.
    Vertellen aan familie en vrienden is iets voor jezelf. De een vindt het prettig om het meteen te vertellen, de ander wacht tot ze een week of 12 zijn. Door omstandigheden wisten ze het op m'n werk al toen ik maar net 5 weken was (had in ene vreselijke buien die ik anders nooit had en dat viel op), onze families hebben we het verteld toen ik 8 weken zwanger was en een echo had gehad met een mooi kloppend hartje.
    Aan je werkgever vertel je het uiterlijk 3 maanden voor je met verlof gaat, zodat hij nog voor vervanging kan zorgen.
    En als je kinderopvang wilt regelen is het ook handig om dat al vrij snel te doen, al kun je voor het aanmelden bij de ene kinderopvang eerder terecht dan bij de andere.

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Aangezien je zwanger bent heb ik je onderwerp naar: zwangerschap verplaatst.
    Graag goed kijken waar je iets plaatst.
    Elmo

9. pollywol

pollywol Actief lid

14 aug 2007
    264
    0
    0
    Inderdaad, kdv nu al regelen, hoe stom dat ook klinkt! En verzekering zou ik direct na de termijnecho (10 tot 12 weken) doen, want ook voor kraamzorg zijn wachtlijsten. Vertellen hebben wij direct gedaan (aan familie en goede vrienden), omdat ik 2 jaar daarvoor een miskraam had gehad. Dan weet je wel dat je het direct wil vertellen, want dan krijg je lekker alle steun die je nodig hebt in zo'n moeilijke tijd. Gelukkig is het nu wel goed gegaan!

Verder hoef je niets te regelen volgens mij. Lekker genieten! Enne, gefeliciteerd :D

10. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik heb de verzekering gebeld over de zwangerschap toen ik een week of 15 zwanger was , eerder was niet nodig had ik gelezen.
    kdv heb ik niet geregeld want die van ons gaat daar niet heen.

11. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik wist helemaal niet dat je de zorgverzekeraar moest bellen. erg zeg !
    maar hoe doen ze dat dan? ga je dan per maand meer betalen of hoe moet ik dat dan eigenlijk zien ?
    op zo'n foru kom je lekker veel te weten :)

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je gaat niet meer betalen hoor, het is echt alleen voor de kraamzorg en het kraampakket. Ik heb het met 11 weken aan de verzekering doorgegeven, ook waar ik mijn kraamzorg wilde hebben (daar moeten ze dan een contract mee hebben, anders vergoeden ze niet).

Op mijn werk heb ik met 7 weken verteld, we zaten in de medische molen en iedereen wist daarvan, vandaar. Mijn ouders heb ik het toen ook verteld, de rest na 12 weken (ook omdat er mensen in het buitenland wonen en we het persoonlijk wilden vertellen). Het is maar wat je zelf wil.
    Kinderdagverblijf heb ik ingeschreven met 12 weken, maar heb nu op maandagochtend geen plek...

13. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.288
    263
    83
    Let wel op dat niet bij elke soort van verzekering alles vergoed wordt.
    met mijn basis van de orha kreeg ik geen kraampakket en geen algehele vergoeding van de kraamzorg.
    Kwam eigen bijdrage bij.
    Heb mij echter kunnen bijverzekeren dus nu volledig vergoed.
    LIEK

14. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Zelf heb ik met 5 weken VK en Moeders voor Moeders gebeld. Had met 8 weken intake, en kreeg te horen dat ik zo gauw mogelijk de zorgverzekering moest bellen voor kraamhulp en kraampakket.
    Heb ik met 10 weken ong. gedaan.
    Mijn moeder wist met 8 weken dat ik zwanger ben, mijn werk, vrienden en de rest met 11 weken (na de goeie echo :p).
    Heb me met 18 weken opgegeven voor zwangerschapscursus.
    Heb met 19 weken de babykamer bestelt. (Levertijd is tussen de 10 en 12 weken).
    KDV gaat onze kleine niet heen.

Oh ja, en zwangerschapsverklaring ben ik nog steeds mee bezig. Of ik vergeet het, of ik krrijg geen formulier mee, waar ik dat wel mee had moeten krijgen...grrrr.... Maar dat heeft heeft je werk gever nodig, mocht je werkzaamheden aangepast moeten worden, en in ieder geval voor je zwangerschapsverlof. Moet je tijdig inleveren, anders krijg je geen geld wanneer je met verlof bent.

15. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Anders koop je zo'n zwangerschapdagkalender. Of een week beschrijving. Kom je vanzelf bij de betreffende week tegen wat je die week moet regelen. Vind ik erg fijn werken :D.

Enne gefeliciteerd!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik moet voor de kraamzorg ook een eigen bijdrage betalen geloof ik, had ik niet opgelet bij het omzetten van de verzekering vorig jaar (was toen ook nog niet zwanger). Maar ik vind het ook niet erg, is maar net wat je wil, bijverzekeren kost ook geld. Kraampakket heb ik wel gratis gekregen.

17. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik heb het op mn werk volgens mij met 7weken verteld omdat ik vlak ervoor een mk heb gehad en ik het wel een prettig idee vond dat als er iets zou zijn ze er vanaf weten. mn ouders en schoonouders hebben we het eigenlijk gelijk verteld. de vk heb ik met 8weken gebeld (na een goede echo in het ziekenhuis). met 12 weken heb ik mn verzekering gebeld ivm kraamzorg. en voor de rest moeten we nog kijken wat we verder moeten en willen regelen.
    liefs doris

18. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    bedankt allemaal voor de adviezen tips en felicitaties goed idee daisy die zwangerschapskalender!

Deel Deze Pagina