Heel laag progesteron en korte LF

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Baby dream, 5 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby dream

Baby dream Niet meer actief

Hai meiden,

Zijn er meer dames die bekend zijn met lage progesteron waardes en een korte luteale fase? De afgelopen 2 cycli is mijn eisprong gevolgd bij de gyn en moest ik bloedprikken op progesteron. De eerste maand was progesteron 13 met een LF van maar 7/8 dagen en afgelopen maand ook niet best, namelijk progesteron 14 en een LF van 8/9 dagen, vandaag ongesteld geworden. :( De andere onderzoeken zijn bij ons gelukkig wel goed, maar heb nu echt het idee dat dit nu de boosdoener is; laag progesteron en dus slechte eisprong en korte LF. Volgende week moet ik op gesprek bij de gyn met plan van aanpak. Had al langer het 'onderbuikgevoel' dat het ergens niet helemaal in de haak is.

Dit ziet er niet bepaald rooskleurig uit toch? Wie o wie heeft dit ook gehad of weet wat nu verder? Wat kan ik verwachten? Heb je met zulke lage waardes helemaal geen eisprong? En worden er in dit geval vaak medicijnen gegeven? De assistente had het over progesteron tabletjes.. maat misschien dan ook medicijnen om een betere eisprong op te wekken? Ik ben echt een leek hierin:) info of ervaringen zijn van harte welkom!

2. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ik heb geen idee hoe het zit met progesteronwaardes en hoe zich dat verhoudt tot je eisprong, daar is bij mij nooit over gesproken.

Ik heb ook een lage waarde (6.8 de laatste keer, als ik me dat goed herinner), ik krijg utrogestan om de lf te verlengen. Problemen met eisprong zijn hier iig nooit benoemd, die is er wel, alleen is het progesteron te laag zodat mijn baarmoeder alles alweer begint af te breken rond 6/7 dagen na eisprong. Om dit te voorkomen krijg ik utro.

Als je ook utro voorgeschreven krijgt en het daar bij blijft, dan is het allemaal niet zo spannend hoor. Je moet ze 3x2 x daags vaginaal inbrengen en dan testen als het zover is. Negatief? Dan begint alles weer overnieuw. Maar goed, ik weet dus niet hoe het zit met je eisprong en of het daar ook invloed op heeft.

3. Baby dream

Haha ik vind het wel een beetje spannend :p heb er echt helemaal geen verstand van. Dacht dat progesteron ook wat zei over de eisprong.

Nu valt mijn eisprong ook later dan gemiddeld, zo tussen dag 20 - 25 meestal. En heb vaak al week voor menstruatie menstruatieklachten. Begon afgelopen cyclus al enkele dagen na eisprong.

4. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ja, ik geloof dat het idd ook daar wel iets over kan zeggen maar ik weet er te weinig van om daar info over te geven 😄. Bij mij zit het daar dus niet op vast, ik krijg het puur om mijn cyclus te verlengen. Mijn eisprong is ook gemiddeld rond de 25, irritant laat. Hoewel de laatste twee rondes ineens normaal tussen 15-17, snap er niks van maar wel fijn, scheelt weer 10 dagen 😆.

Hopelijk is er bij jou ook niet meer aan de hand en heb je aan de utro straks voldoende.

5. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Ik volg even mee.

Heb je dit sinds je bevalling? Mijn LF is sinds mijn zwangerschap niet goed.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je progesteron te laag is, dan duidt dat erop dat je geen of geen goede eisprong hebt. Je baarmoederslijmvlies wordt ook te snel afgebroken, waardoor de innesteling bemoeilijkt wordt. Het gevolg hiervan is een veel te korte luteale fase (korter dan 10 dagen).

Je progesteronwaarde moet op dag 5-7 na de vermeende eisprong geprikt worden. Je waarde moet dan minimaal 20 zijn. Zit je daaronder, dan heb je geen of geen goede eisprong gehad.

Je kunt medicijnen gebruiken om tot een goede eisprong te komen. En je kunt medicatie voorgeschreven krijgen om je progesteron na de eisprong op peil te houden. Dit zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies in stand blijft en dat je niet veel te vroeg ongesteld wordt. Hierdoor heeft een bevruchte eicel meer kans om in te nestelen.

7. Baby dream

@Kris: Ja ik ben benieuwd. Wel fijn dat je eisprong nu wat eerder valt! En fijn dat de utro werkt bij je.

@Kristientje: Ik heb geen idee! Ik ben 2x zwanger geweest, een keer een miskraam en kort daarna zwanger van mijn zoontje. Ik heb toen niet in het medische riedeltje gezeten en ook geen ovulatie testen gebruikt. We hebben sinds de derde maand dat we zwanger proberen te worden van de 2e ovulatie testen gebruikt maar ook daarbij was mijn LF niet echt erg lang. Eerst viel het mee, maar het leek daarna steeds korter te worden.

@Jippie: Dank je voor je duidelijke antwoord! :)

8. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Mijn progesteron kwam terug met de waarde van 1... duidelijk geen eisprong dus LF was wel ongeveer 14 dagen wonder boven wonder.
    Bij mij lag het puur aan de eisprong, alles deed verder wat het moest doen.
    Ik moest elke maand als mijn eitje tussen de 17 en 25 waren een Pregnyl injectie zetten en toen kwam mijn progesteron terug met 41, dus een eisprong gehad.
    In ronde drie met Pregnyl ben ik zwanger geraakt.

9. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Ik had ook lage progesteronwaardes, late eisprong gem cd 27, en korte lf gem 7 dgn. En dun bms.
    Ferteliteitsarts geloofde niet in utrogestan. Laag progesteron duidde op geen of n slechte eislrong volgens haar.
    Clomid geslikt 1 ronde lf 8 dgn weer laag progesteron. Volgende ronde dubbele dosis clomid, eisprong op cd 18, goede progesteronwaarde, maar op 9 dpo "ongesteld". Bleek een forse innestelingsbloeding (hematoom, tm week 11) te zijn, want ik was zwanger.

Nu een jaar na de bevalling nog steeds een late eisprong met korte lf. Had gehoopt dat mijn lichaam gereset was.

10. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ja, die reset he... had ik ook zo op gehoopt maar helaas. LF nu nog korter.

11. Baby dream

Kleine update; vandaag gesprek met (vervangende) gyn gehad en ze denkt dat er verkeerd geprikt is op progesteron. Volgens haar zat er een keer iets teveel tijd tussen de follikelmetingen rond de eisprong, waardoor het lastig te zeggen is wanneer eisprong daadwerkelijk is geweest en we dus misschien op de verkeerde dagen geprikt hebben. Verder is alles goed bij ons en hebben we goede kans om natuurlijk zwanger te raken volgens haar. Ben natuurlijk verder erg blij, alleen eerst denk je de 'boosdoender' gevonden te hebben en nu is het weer twijfelachtig. En dan schiet er door mijn hoofd; als alles goed is, waarom ben ik dan nog niet zwanger? Alle andere onderzoeken bij mij en vriendlief waren tiptop in orde... ook is volgens haar mijn LF waarschijnlijk nét niet te kort.
    Kortom: nu weer een cyclus volgen en niet één keer, maar desnoods een keer of 3 prikken op progesteron op verschillende dagen en kijken hoe dit verloopt. Begin januari weer naar mn eigen gyn en als mijn progesteron nu weer te laag is krijg ik waarschijnlijk utrogestan volgende maand.
    Ben dit moment nog niet helemaal gerustgesteld, zit me nog niet helemaal lekker eerlijk gezegd, maar oke ik zal de gyn maar moeten vertrouwen. Die heeft er tenslotte voor geleerd.

Mijn kleine mannetje zei vanavond uit het niets: Mama, je kan toch een nieuw jongetje in de winkel kopen en hem in je buik stoppen? 😂
    Ik dacht ja lieverd je moet eens weten hoe goed we aan het oefenen zijn. Alsof ze het op je voorhoofd kunnen lezen ofzo...hahaha..:D

Deel Deze Pagina