Hallo allemaal, Ik ben op dit moment ruim 31 weken in blijde verwachting maar ik vraag me af welke anticonceptie ik kan gebruiken na de bevalling. Ik had eerst altijd een spiraaltje en dat beviel goed. De pil is niks voor mij, die zou ik elke maand wel een paar keer vergeten. Ook wil ik liever geen/weinig hormonen in mijn lichaam, aangezien we er lang over hebben gedaan om zwanger te worden en we willen wel graag een tweede. Ik ga ook borstvoeding geven, en dat is toch ook een vorm van anticonceptie, maar hoe betrouwbaar is dat? Wat is jullie advies? Alvast bedankt, Liefst Adriana
Ik zou niet vertrouwen op alleen bv.. Toen ik nog bv gaf toen slikte ik Cerazette dat is wel de pil. Voor de rest heb ik gehoord dat je ook een spiraal kan nemen samen met bv.
Het geven van BV kan een vorm van anticonceptie zijn, maar dan moet je wel voldoen aan een aantal regels (mbt voedingstijden) en zelfs dan geeft het geen 100% garantie (oke, geen enkele vorm van ac doet dat, maar enkel het geven van bv levert wel het grootste risico op). Volgens mij is dat ook alleen maar betrouwbaar in de eerste 4 maanden na de bevalling, daarna loopt de betrouwbaarheid al snel flink terug. Dus het is maar net de vraag hoe graag en hoe snel jullie eventueel een 2de kindje zouden willen. Als het niet erg is dat het al snel raak zou zijn, kun je vertrouwen op alleen het geven van bv, eventueel aangevuld met het gebruik van condooms. Wil je toch echt meer zekerheid, dan kun je kiezen voor de Cerazette pil (de enige pil die samengaat met bv) of, als je geen hormonen wilt, kun je kiezen voor een koperspiraaltje. Ik heb zelf een koperspiraaltje in combinatie met bv en ben er erg tevreden over
ik ga voor de implanon. kan 3 jaar blijven zitten en als je hem verwijderd ben je meteen weer vruchtbaar. dat ik weet kun je die ook gewoon hebben en bv geven... ik zou ook zeker niet vertrouwen op bv tenzij je het niet zo erg vind om meteen weer zwanger te worden... of gewoon condooms heb je helemaal geen hormonen in je lijf... succes met je keuze
Met borstvoeding zijn je keuzes beperkt; condoom, Cerazette, spiraaltje, dat is het volgens mij wel. Ik heb een aantal maanden na de bevalling Cerazette geslikt in combinatie met borstvoeding maar het beviel mij niet, ik verloor continue kleine beetjes bloed. Was volgens de HA normaal maar het leek mij niet de bedoeling. Wat ik deze keer ga gebruiken weet ik nog niet.
Ik wilde na mijn zwangerschap ook een spiraaltje laten zetten,maar omdat het allemaal nogal gevoelig bleef daar beneden had ik weinig zin in gefrut. Wilde zelf eigenlijk ook niet meer aan de pil ( ook bang om hem te vergeten doordat ik al sinds 2005 van de pil af ben ) maar vooral omdat ik toen ik nog aan de pil zat erg veel last had van de hormonen er in. Veel stemmingswisselingen enz. Sinds anderhalve maand zit ik toch weer aan de pil. Heb gekozen voor de Cerazette. Zit geen oestrogeen hormoon in, en kan goed met borstvoeding ( hier ook geen bv dip gehad toen ik er mee begon ) Qua vergeten gaat het gelukkig erg goed.Ligt in de badkamer op het plankje naast mijn tandenborstel dus kan het bijna niet vergeten.
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik toch maar weer voor een koperspiraaltje ga. Cerazette klinkt op zich ook goed maar ik ben bang dat ik de pil steeds ga vergeten te slikken.
zijn degene die een spiraaltje hebben niet bang dat dat ding niet goed gaat zitten? dat hoor ik wel eens om me heen namelijk...
Na m'n eerste bevalling heb ik alleen condooms gebruikt. Dat beviel ons prima. Geen invloed op BV, en je kunt er elk moment mee stoppen als je weer zwanger wilt worden. Na de tweede heb ik een mirena laten plaatsen (volgende zwangerschap hoeft voor ons niet, we zijn klaar zo), dat bevalt redelijk. Maar zou ik niet doen als je wellicht binnen 2 jaar weer wilt proberen zwanger te worden. BV als anticonceptie zou ik alleen doen als je graag nog een kindje wilt. Het is zo onbetrouwbaar als ik weet niet wat. Het schijnt te kunnen werken zolang je écht iedere 3-4 uur voedt, en ik hoop voor jou dat je baby op een gegeven moment wat langer gaat doorslapen. (zolang hij/zij dat niet doet, lijkt me dat de beste vorm van AC, ik had in elk geval geen enkele vorm van libido toen ik er nog 3 keer per nacht uit moest voor een voeding...). Je weet nooit van tevoren wanneer je cyclus weer op gang komt en het kan heel anders voelen dan je gewend was. Ik werd weer ongesteld toen m'n oudste pas 13 weken oud was, en ik gaf volledig BV (maar 's nachts zat er langer dan 4 uur tussen de voedingen). Er kwam ook al snel een regelmatige cyclus, dus ik ga er van uit dat ik gewoon vruchtbaar was. Spiraaltje zit prima. Je moet 6 weken na plaatsing op controle komen en dan checken ze dat (inwendig onderzoek). Verder heb ik na een jaar ook nog een echo gehad omdat ik wat klachten had, en daarbij heb ik met eigen ogen gezien dat hij prima op z'n plek zit. Nee hoor, geen zorgen daarmee.
Bv als anticonceptie werkt niet altijd. Ik werd beide keren 5-6 weken na de bevalling weer ongesteld, terwijl ik eidere drie uur voedde, ook snachts! Ik heb de implanon en ben onzettend tevreden. Superveilig, kan met bv en zetten was zo gepiept.