Lieve dames.. Ik ben net naar de verloskundige geweest, Ik moest me zelf gaan wegen 3 killo bij gekomen.. En toen ging ze me bloeddruk meten zei ze oh die is best hoog... toen ging ze naar de baby luisteren hartje deed het helemaal goed de groote was helemaal goed, waarschijnlijk lag ze dit keer met het hoofdje naar beneden.... En toen ging ze me bloeddruk weer meten aan de andere arm toen was die helemaal goed zei ze 120... En toen kwam het zei ze tegen mij heb je al suiker geprikt? ik zei nee... Ze zei toen mischien heb je last van zwangerschapsuiker.. je bent in 6 weken ongeveer 10 killo aan gekomen.. dus mischien heb je er last van je moet een bloedonderzoek gaan doen... als de onderzoek dan uit wijst dat het zo is moet je aan het zoekenhuis gaan lopen voor dieet's enzo... Want als het zo is wordt je kindje geboren als een suiker verslaafde... Ik zei toen tegen haar maar ik ben in me andere 2 zwangerschappen meer als nu aan gekomen zegt ze ja maar je bent pas 32 weken... Dus nu moet ik over 2 weken terug komen, eerst bloedprikken dan krijg ik over 2 weken bij haar de uitslag... het goede is er zit geen suiker in me urine.... Is er iemand die hier ervaring meer heeft? is er iemand die ook veel aan gekomen is in de laaste weken? Ben gewoon zo geschokken ze zei het zo zonder gevoel en leeg Grrr.. legt niets uit... Ga nu helemaal me eet patroon om gooien... ik mocht al geen zout dus nu ook maar geen suiker meer.. Ik ga er van uit dat het goed zit maar baal toch wel.... Sorry voor het lange verhaal.. Groetjes....
jee dat komt dan rauw op je dak heb er geen ervaring mee, dus kan je niet helpen! Indd veel suc6 en hopelijk is de uitslag goed. Jessica
Ik heb niet hetzelfde meegemaakt v.w.b. de suiker. Wel de VK die echt duidelijk zei: geen suiker meer nemen. Je groeit te snel.. Ik ben nu in totaal al 14 kilo (!) aangekomen.
Ik heb bij mn 2de zwangerschap zwangerschapssuiker gehad. Ik zou nog niet meteen paniekeren hoor wacht eerst maar het onderzoek af. Overigens Als je het hebt mag je nogsteeds suiker hoor... alleen met mate. Zwangerschapssuiker draait er vooral om dat je zorgt dat je niet al te grote schommelingen krijgt. Je moet dan heel de dag door kleine beetjes eten. Dus echt ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje en late snack. Natuurlijk mag daar niet teveel zuiker inzitten maar dat is niet zo'n probleem, lastiger is dat je lichaam ook zelf dingen omzet in hoolhydraten en suikers zoals in fruit ed. maar daarvoor zijn er speciale diabetesverpleegkundigen die je helpen en uitleg geven. Ik kwam overigens niet veel aan maar had het toch, kwamen we achter tijdens een gewoon routine onderzoek. Bij mij ging het nogal snel en moest op het laatst intensief zelf ermee bezig (goed opletten, zelf bloedprikken en controles doen en insuline spuiten) maar vaak is het ook met een dieet in de hand te houden.
ik ben sinds ong. 37 weken niet meer aangekomen, maar bij elkaar wel 20 kilo in ongeveer 17 weken ( toen begon ik echt dikker te worden) ook wel veel, maar ik mankeer gelukkig niks
Hallo DutchAngel, Ik ben zelf dietist en kom vaak in aanraking met zwangerschapsdiabetes. Ik probeer zwangeren altijd gerust te stellen omdat mijn ervaring is dat verloskundigen en gynaecologen heel opgeblazen doen over zwangerschapsdiabetes (net of jij er iets aan kunt doen!). Natuurlijk het is iets om rekening mee te houden, maar het levert voor je kindje en jou geen levensbedreigende situatie op ofzo.... Je kindje word niet verslaafd aan suiker (wat een onzin..... Na de geboorte is je kindje echt niet verslaafd hoor.... ze bedoelde dat het kindje tijdens de zwangerschap meer suiker (energie) opneemt vanuit de bloedbaan.... dat klopt wel...). De consequentie van continue te hoge bloedsuiker is dat je kindje groter word en sneller groeit (hoger geboortegewicht/lastigere bevalling). Om de bloedsuikers onder controle te houden is het belangrijk 6x per dag wat te eten ipv 3x veel te eten (zoals zeeuwsmeisje al vertelde), REGELMAAT dus (qua tijdstippen en hoeveelheden, en dan gaat het om de hoeveelheden koolhydraten). Over het algemeen zakken de bloedsuikers naar een normaal/licht verhoogd peil. Omdat je al 32 weken bent zou ik proberen dit zo streng mogelijk aan te houden (het is tenslotte nog 'maar' 2 maanden)..... Meer kun je gewoon niet doen.... Het is overigens niet zo dat je lichaam zelf voeding omzet in koolhydraten..... In fruit zitten gewoon van nature koolhydraten (fructose). In fruit, brood, granen, aardappels, rijst/pasta en melk(producten) zitten koolhydraten.... Toegevoegde suikers (b.v in koekjes en vla) kun je beter zoveel mogelijk mijden (dus neem sultana of ontbijtkoek en yoghurt (zonder toegevoegd suiker! goed opletten)) Mocht je nog meer willen weten mag je me gerust een pb'tje sturen... Ik zal dan proberen je vragen te beantwoorden. Of even langs je huisarts om een verwijzing voor de dietist te vragen, die krijg je altijd en dan kun je met haar persoonlijk hierover praten. Ik weet zeker dat dat je geruststeld. Succes!
Heel erg bedankt voor jullie reachtie's dames.. dieseltje2 heel erg bedankt voor de lange uit leg.. had me verloskundige dat maar gedaan vanmorgen.. toen ik er na vroeg.... Ik krijg maandag een Glucose dagcurve van 3x... Dan gaan ze om 8 uur prikken rond half 11 weer en dan ergens rond half 2 ofzo weer.. bah zo veel plrikken Grrr hahaha.... Ik laat jullie meer weten zodra ik meer weet.. Heel erg bedankt.. Groetjes...