Zwangerschap in Nederland

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door gogadow, 10 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gogadow

gogadow Lid

10 jun 2006
    10
    0
    0
    Hallo,
    Ik het Gosia en ik woon in Polen. Ik ben nu 2,5 maand zanger en ga binnenkort enkele maanden naar Nederland. Ik ben een beetje bang, want ik hen het systeem daar helemaal niet, ik weet bijvoorbeeld niet naar welke dokter ik moet gaan en wat de kosten kunnen zijn. Ik wil het liefst wel in Polen mijn kindje ter wereld brengen, maar 5 maanden van de zwangerschap zal ik in Nederland doorbrengen. Ik weet dat het een heel algemene vraag is, maar hoe werkt het in Nederland? Met wie moet ik in het begin contact opnemen? Zult die vragen niet kunnen beantwoord, kunt u mij alstublieft een adres (of e-mail adres) geven waar ik informatie kan vinden? Oh ja, ik ga in Utrecht wonen, als dat van belang zal zijn.
    Bij voorbat hartelijk dank,
    Gosia

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Gosia,

gefeliciteerd met je zwangerschap! Je kunt je in Nederland aanmelden bij een verloskundige. In Utrecht zijn 6 praktijken, ze zijn op wijk ingedeeld. Dus afhankelijk van waar je gaat wonen kun je een praktijk kiezen. Je kunt informatie over de praktijken vinden op www.knov.nl dan kies je de link verloskundige praktijken en vervolgens Utrecht.
    Als je al gegevens hebt over je zwangerschap, bijvoorbeeld echo- of bloeduitslagen, neem die dan mee. Ook andere informatie over je gezondheid op papier, neem die mee.
    Het is in Nederland zo dat je in principe door een verloskundige wordt gecontroleerd, tenzij er medische redenen zijn om naar de gynaecoloog te gaan. De eerste controle vindt plaats rond 10 weken. Tot 24 weken kom je elke 4-5 weken, daarna steeds vaker. Ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit. Als je het zelf moet betalen komen de prenatale controles waarschijnlijk op zo'n 200 euro (alles bijelkaar).
    Ik zou zodra je in Nederland bent een afspraak maken voor de eerste controle.
    Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

Mirjam

3. gogadow

gogadow Lid

10 jun 2006
    10
    0
    0
    Hallo Mirjam,

hartelijk dan voor de informatie. Ik denk dat ik nu zo een beetje weet wat ik moet doen. Ik ga ook enkele documenten naar Nederlands vertalen om het dan tera plaatse makkelijker te maken :)

Als ik dan nog iets wil weten, schrijf ik wel nog later.

Groet,

Gosia

Deel Deze Pagina