Ik ben 39 en mijn man en ik willen binnenkort voor een tweede gaan. Bij mijn eerste was ik 37 en vrijwel direct zwanger en dat is ook allemaal goed gegaan. Toen ik afgelopen week bij de huisarts was, zei ze me dat ik er op mijn leeftijd ernstig(er) rekening mee moest houden dat een evt. zwangerschap kon eindigen in een miskraam. Rond mijn leeftijd is het percentage zelfs 20%. Ik schrok daar toch wel van en vroeg me af of er meer vrouwen ervaring hebben met zwanger worden op latere leeftijd. En of zij ook vaker miskramen hebben gehad.
Ja, helaas klopt het wat je huisarts heeft gezegd. Ik zit nu in mijn 4de zwangerschap, waarvan er 2 een miskraam waren. De 1ste miskraam was op m'n 40ste, de 2de was dit jaar op m'n 43ste. Als je hierop gaat googelen kom je vanzelf de cijfers tegen. Voor een jonge blom is het risico ongeveer 10%. Miskramen komen heel wat vaker voor dat men soms denkt. Ik weet nog dat toen ik dit op m'n 40ste nakeek het risico 25% was, nu op m'n 43ste is het zo'n 35%. Naast het risico op miskramen is ook het risico op chromosoomafwijkingen hoger, zoals Down.
Wij zijn net weer bezig zwanger te worden en ik word over een paar weken 40. Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje eng vind als je al die cijfers zo ziet. Maar aan de andere kant denk ik heb je ook 75% kans dat het wel goed gaat.
Bedankt voor jullie reacties. We laten ons er in ieder geval ook niet van weerhouden om aan een tweede te beginnen, maar ik werd wel even met beide benen op de grond gezet. Ik wist wel dat het er allemaal niet makkelijker op zou worden als je ouder bent, maar omdat het met ons zoontje wel heel snel was gegaan en direct bleef 'plakken', was ik misschien wat overmoedig geworden. De ha bedoelde het zeker niet als bangmakerij, maar wilde me in ieder geval wat temperen dat je niet te vroeg moest juichen als je zwanger mocht raken. We zullen zien hoe het loopt. Eerst nog maar eens zwanger zien te raken, dat kan nu eenmaal ook langer duren als je wat ouder bent.
HE dames laat je niet ontmoedigen ik ben 28 en heb 3 mk gehad dus het zegt allemaal niks. Veel klus plezier