Hallo, Ik werk sinds 20 december 2013 bij mijn huidige werkgever. Ik heb deze week te horen gekregen dat de afdeling waar ik werk ophoudt te bestaan en dat alle contracten blijven bestaan, maar er daarna geen zicht is op verlenging. Ik heb een halfjaar contract en deze zal dus aflopen op 20 juni 2014. nou is het zo dat ik ook ongeveer in die periode met zwangerschapsverlof zou gaan. Krijg ik dan wel gewoon verlof, of een zwangerschapsuitkering? en hoe zit het dan met een eventuele ww-uitkering? Alvast bedankt!
Beste Ymmiejj, Wat vervelend dat je te horen hebt gekregen dat je werkloos wordt. Of je evengoed recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) hebt, kan ik op basis van de informatie uit je vraag niet beoordelen. Voor WAZO moet je verzekerd zijn doormiddel van een dienstverband of door een uitkering van UWV (WW, ZW of WIA-LGU). Tijdens een van deze verzekeringsgronden heb je recht op een WAZO-uitkering. Dat is ook het geval als je uitgerekende datum binnen tien weken na het einde van de verzekeringsgrond ligt. Wat dit voor jou betekent, hangt af van je exacte uitgerekende datum. Kun je dat in een vervolgreactie aangeven? Als je het liever niet openbaar in een forumbericht zet, kun je ook een privébericht sturen. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ymmiejj, Dat klopt, dan heb je op basis van je dienstverband sowieso recht op WAZO. Als je in de periode 36 weken vóór het einde van je dienstverband, dus voor 20 juni, ten minste 26 weken hebt gewerkt, heb je eerst recht op WW. WW vraag je zelf aan via www.werk.nl. Dat kan een maand voordat je werkloos wordt. Je kunt vier tot zes weken voor je uitgerekende datum met verlof. De WAZO vraag je acht weken voor je uitgerekende datum aan via UWV Telefoon (0900 - 9294). Je eventuele WW-uitkering wordt tijdens het verlof beëindigd. Ben je na afloop van de zestien weken WAZO nog werkloos? Dan kan het resterend deel van de uitkering worden voortgezet. Op onze website vind je actuele informatie over de aanvraag van WW en WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare