Hallo, Ik heb een aantal vragen waarvan ik het antwoord op de sites niet zo 1,2,3 gevonden krijg. Mijn situatie: Ik heb van juli tot november 2013 een ww uitkering gehad en daarbij aanvullend gewerkt. Nu werk ik als oproepkracht in het onderwijs. Van maart 2014 tot en met 11 juli 2014 val ik fulltime in. Ik ben 30 augustus 2014 uitgerekend en wil dus vier weken van te voren (per 1 augustus 2014) met zwangerschapsverlof. Dit valt precies in de basisschoolvakantie. Mijn vragen: 1. Normaal gesproken zou ik tijdelijk ww aanvragen op de zomervakantie op te vangen. Moet ik dit nu ook doen om de periode van 11 juli tot 1 augustus te overbruggen? 2. Bij wie moet ik zwangerschapsverlof aanvragen? 3. Op welke uren wordt mijn zwangerschapsverlof gebaseerd? Kort samengevat: Hoe of wat en bij wie moet ik zwangerschapsverlof regelen? Met vriendelijke groet,
Beste Tam23, Je wilt meer informatie over het recht op zwangerschapsverlof. En je wilt weten hoe je dit kunt aanvragen en hoe het wordt berekend. Ik zal hieronder je vragen beantwoorden. Houd er rekening mee dat de antwoorden zijn gebaseerd op de huidige procedures. Omdat pas over zes maanden met verlof gaat, zouden de procedures op dat moment kunnen zijn gewijzigd. Als je na het einde van je oproepperiode, 11 juli, geen ander werk hebt, kun je WW aanvragen. Dat doe je op zijn vroegst een maand voordat je werkloos wordt, via onze website www.werk.nl. Vier weken voor je uitgerekende datum wil je met zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). WAZO vraag je uiterlijk twee weken van tevoren aan via UWV Telefoon (0900 9294). Je WW wordt dan per 1 augustus beëindigd. Als je na afloop van de WAZO nog werkloos bent, kan het resterend deel van je WW worden voortgezet. Voor je WW berekent UWV je dagloon; dat is hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in de twaalf maanden voordat je werkloos werd. De eerste twee maanden is de WW 75% van dit dagloon. De daaropvolgende maanden is de WW 70%. De WAZO is 100% van hetzelfde dagloon. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare