Zwanger raken tijdens borstvoeding geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door LiittleOne, 27 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiittleOne

    LiittleOne Fanatiek lid

    25 nov 2010
    1.220
    1
    0
    hallo dames,
    even een vraag, ik hoor vaker dat je tijdens bv geven 98% bent beschermt tegen zwangerschap, maar aan de andere kant hoor ik ook dat nadat je bevallen bent je het meest vruchtbaar bent.

    wie kan het me uitleggen??

    het lijkt mij namelijk geweldig om 2 kindjes te hebben en ik heb zuwiezo moeite met kindjes krijgen, dus als ik dan het meest vruchtbaar ben in een bepaalde tijd zou ik ook voor de 2e willen gaan, hoop dat ik dan wat meer kans maak op een zwangerschap.
    zou ook de oudste en de jongste tegelijkertijd de borst willen geven.

    hoop dat jullie me kunnen helpen.
     
  2. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou het niet weten. Ik werd na 5,5 maand weer ongesteld dus rond 5 maanden was ik weer vruchtbaar.
    Hier geen ervaring met moeilijk zwanger worden dus ik weet niet of ik er dan anders in had gestaan. Maar moest het 1e jaar echt niet aan zwanger worden denken. Nu vond ik het 1e jaar ook pittig en hebben we lang onderbroken nachten gehad. Nu wordt ze vaak nog een keer wakker maar dat vind ik niet erg meer.

    Hier was het nu wel in 1x raak en de vorige keer hebben we er 8 maand over gedaan.

    Wat betreft borstvoeding, hou er wel rekening mee dat je productie erg terug kan lopen en ook veel kindjes stoppen met drinken als je zwanger bent. Hier helaas ervaring, had graag willen tandemen. Wie weet kan dat nog, dat zien we wel.
    Maar vindt het hier wel belangrijk dat ze bijna 2 jaar borstvoeding heeft gehad en ik haar dat heb kunnen geven.
    Hier zit er straks 2 jaar en 5 maand tussen en eerder had voor mij ook niet gehoeven.
    Maar ben me er van bewust dat dat per persoon verschilt.
     
  3. happymama

    happymama Niet meer actief

    bv is geen voorbehoeds middel . ook als je niet ongi word kun je wel een eisprong hebben

    ik heb een pil die bij bv kan
    cerazette , miss is dat iets voor je dan
     
  4. brenda1976

    brenda1976 Niet meer actief

    mijn vriendin kon moeilijkj kindjes krijgen, over nr 1 5 jr gedaan, ze dacht, we nemen de gok, ze was met 3 mnd weer zwanger!
    gr brenda
     
  5. Pomm

    Pomm Fanatiek lid

    23 nov 2010
    4.544
    114
    63
    Als je borstvoeding geeft heb je wel een eisprong maar hoef je niet altijd ongesteld te worden! Je bent dus wel vruchtbaar!
     
    Monic vindt dit leuk.
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier na 8 maanden weer ongesteld. Toen zoontje 14 maanden was gingen we er weer voor en was het gelijk raak.
     
  7. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hier na 3 maanden al weer ongi en dat terwijl ik volledige BV op verzoek gaf. Heb het totaal 18 maanden gedaan en alle cyclussen waren gewoon ovulair.
     
  8. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb nog nooit gehoord dat je na een bevalling juist vruchtbaarder bent.
    In heb vruchtbaarheidsproblemen, geef bv maar werd al snel weer ongesteld, na een maand of twee. Uiteraard ben ik nu niet zwanger geworden.
     
  9. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, toch wel, omdat de baarmoeder nog een beetje open staat. Maar de BV zal dat effect meestal teniet doen, als je:
    -Minder dan 6 maanden geleden bevallen bent.
    -Nog niet gemenstrueerd hebt.
    -Volledig BV geeft (geen bijvoeding, geen flesvoeding erbij).
    -Overdag max. 4 uur tussen de voedingen laat.
    -'s Nachts max. 1x max. 6 uur tussen de voedingen laat.

    Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan moet je er vanuit gaan dat je gewoon zwanger kunt worden. Behalve in ons geval, Maartje. Ik gebruik geen voorbehoedsmiddel, een kleintje erbij is welkom, maar ik ga er niet vanuit dat het gebeurt.

    TS: ik zou mijn borstvoeding niet in gevaar brengen met de gedachte aan een 2e kindje. T.z.t. kun je weer een behandeling volgen, toch? Dan zit er meer ruimte tussen de kindjes, maar ja...
     
  10. Bri

    Bri Niet meer actief

    Die 98% bescherming klopt zéker niet. Het zou daarmee een van de meest betrouwbare vormen van AC zijn, en het is juist een van de minst betrouwbare.

    Ik gebruikte andere AC omdat ik geen zwangerschap wilde tijdens de BV-periode, maar had al na 3 mnd een vrij regelmatige cyclus, terwijl ik dus volledig BV op verzoek gaf. Geen nachtvoeding meer, omdat zoonlief al vroeg ging doorslapen. Maar ik ga er zonder meer van uit, dat ik alweer vruchtbaar was terwijl ik nog volledig BV gaf.

    Als je graag snel weer zwanger wilt raken, is dat in mijn ogen geen reden om met BV te stoppen.
     
  11. Kruimel2010

    Kruimel2010 Bekend lid

    8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zou je niet eerst eens kijken hoe het gaat met een kindje, je bent nu pas 18 weken zwanger van de eerste... misschien denk je er na de zwangerschap en bevalling wel heel anders over...
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik lees je vraag en kijk naar de banner en lees weer de vraag ...

    Klopt het dat je je eerste kind nog moet krijgen? Dan ga je toch niet de tweede al plannen?:)

    Als je niet meteen weer een kind wilt, moet je gewoon beschermd vrijen. Borstvoeding is GEEN anticonceptie.
     
  13. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Haha hier net zo als Zogelukkig :)
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja, maar ze wil juist toch wel nog een kindje? (maar ook ik denk, wacht eerst de komst van je kindje even af en kijk dan verder). Maar als je nog een kindje wilt, tja, dan kun je toch gewoon geen ac gebruiken.
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Open staat?
    Hoe moet ik dat zien?
    Open in de zin van toegankelijker voor een vruchtje om in te nestelen of bedoel je omdat de baarmoeder mond open staat en dat daardoor het zaad beter de baarmoeder in kan komen?

    Hier ook geen AC, verwacht ook niet dat het spontaan gaat gebeuren, maar we willen ook niet er voor zorgen dat het sowieso niet gebeurt ;)
    Het lijkt me alleen wel zo ontzettend raar om zwanger te worden door seks!! :$;):D



    @TS: Als je graag nog een kindje wilt, dan zou je kunnen overwegen - mits je geen keizersneden gaat krijgen - om geen anticonceptie te gaan gebruiken na de bevalling.
     
  16. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat het zaad makkelijker in de baarmoeder kan komen! Heb ik gehoord, hoor.
     
  17. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Maar als het zaad sowieso al van super kwaliteit is en je zuurgraad gewoon goed is, dan lijkt me niet dat dit dan echt verschil uit maakt???

    Ik probeer het te begrijpen en er logica van in te zien, maar zou me kunnen voorstellen dat dit voordeeltje alleen zou kunnen werken als de man net iets onder gemiddeld zaad heeft??

    ?? ;)

    Als de zuurgraad van de vrouw niet goed zou zijn, lijkt me dat het zaad dat sowieso gekild gaat worden :p ;)


    Sorry, ik wil het graag geloven, maar ik vrees dat dit een beetje een 'buurvrouw van een kennis haar achternicht'-tip is ;) :p
     
  18. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Tsja, zo heb ik het van de verloskundige begrepen, maar het geldt in het algemeen en natuurlijk niet als je verminderd vruchtbaar bent. Ook geldt het gewoon enige weken/maanden na de bevalling, niet eindeloos.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Komt het zaak uberhaupt rechtstreeks in de baarmoeder? De bevruchting vindt toch plaats in de eileider? En als het eitje dan bevrucht is nestelt het zich in de baarmoeder.
     
  20. Beckje

    Beckje VIP lid

    12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    tijdens borstvoeding kan je zwanger raken (er zijn anders wel speciale strenge regels om zwangerschap te voorkomen, maar geen enkele methode is water dicht)
     

Deel Deze Pagina