net zwanger en ontslagen!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door riempje, 14 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riempje

    riempje Lid

    19 okt 2006
    9
    0
    0
    hoi lieve mensen!

    Ik ben nieuw hier, en ben net zwanger (9 weken). We zijn uitgerekend op 12 januari 2008.

    Nu heb ik het mijn baas een paar weken geleden verteld. Die reageerde heel positief gelukkig. Nu lijkt er niets aan de hand te zijn, maar...

    Wegens een reorganisatie is mijn functie ineens komen te vervallen (en 22 andere functies met mij)! En sta ik dus op straat, per augustus 2007. Ik heb er 4 jaar gewerkt, en had/heb een vast contract. In het ontslag gesprek is zegt door mijn baas(!) dat er sprake is van mismanagement... :confused:

    ARGH! ik kan hier zo boos over worden... kunnen ze dit zomaar flikken?

    Ik vind het heel moeilijk... Ik vind hun verwijtbaar! Want het is niet gemakkelijk om tijdens je zwangerschap een andere parttime baan te vinden in de ICT (helaas...)

    Ik zit ff met mn handen in het haar...

    Wat is jullie mening ? Ik stel jullie reactie(s) erg op prijs... ik kan gewoon nu ff niet echt genieten van onze zwangerschap...

    Liefs

    Anne
     
  2. mama 1984

    mama 1984 Fanatiek lid

    20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    hey hallo

    he bah wat vervelend!
    Daar zit je zeker niet op te wachten,
    Aller eerst zou ik naar de rechtswinkel gaan en daar de situatie uitleggen en vragen wat jou rechten zijn.
    Dan weet je zeker wat je er tegen kan doen!
    En ondertussen zeker nog niet tekenen voor je ontslag!

    heel veel sterkte!

    laat je het weten als je meer weet?

    gr
     
  3. mama 1984

    mama 1984 Fanatiek lid

    20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    hey hallo

    he bah wat vervelend!
    Daar zit je zeker niet op te wachten,
    Aller eerst zou ik naar de rechtswinkel gaan en daar de situatie uitleggen en vragen wat jou rechten zijn.
    Dan weet je zeker wat je er tegen kan doen!
    En ondertussen zeker nog niet tekenen voor je ontslag!

    heel veel sterkte!

    laat je het weten als je meer weet?

    gr
     
  4. mama 1984

    mama 1984 Fanatiek lid

    20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    hey hallo

    he bah wat vervelend!
    Daar zit je zeker niet op te wachten,
    Aller eerst zou ik naar de rechtswinkel gaan en daar de situatie uitleggen en vragen wat jou rechten zijn.
    Dan weet je zeker wat je er tegen kan doen!
    En ondertussen zeker nog niet tekenen voor je ontslag!

    heel veel sterkte!

    laat je het weten als je meer weet?

    gr
     
  5. mama 1984

    mama 1984 Fanatiek lid

    20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    so he, hier ging wat mis!
    Deze en de vorige 2 kunnen er af hoor :D
    Sorry!
     
  6. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Volgens mij mag je niet eens ontslagen worden als je zwanger bent.. Maar dat zou ik ook ff navragen bij een rechtswinkel oid..
    Succes meid!
     
  7. MiniUs

    MiniUs Bekend lid

    5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Volgens mij mag je wel ontslagen worden, alleen niet vanwege je zwangerschap?
    Dus vanwegen reorganisatie volgens mij wel, maar dat kan ik mis hebben natuurlijk. Anders zou je als zwangere wel mooi bevoorrecht zjn (en zwanger zijn is natuurlijk al een voorecht).
    Maar behoorlijk kl*te voor je hoor, daar zit je nu zekr niet op te wachten.
    Ik zou me even goed voor laten lichten wat je als rechten hebt!
     
  8. sjaantje2006

    sjaantje2006 Actief lid

    22 aug 2006
    443
    0
    0
    hoi,

    heb hier hetzelfde aan de hand gehad.
    Ik was alleen ziek van de zwangerschap en werkte op dat moment nog therapeutisch.
    ik was bijna 20 weken zwanger toen ze me ineens vertelde dat ik ontslagen was , zo van een op de andere dag.
    Ik ben naar rechtswinkel enz enz geweest.
    Maar als ze het gooien op reorganisatie en in mijn geval op teveel personeel, dan vlieg je er gewoon uit.
    Ze zeggen vaak dat het niks met je zwangerschap en/of ziekte te maken heeft, maar wel hoor.
    mij werd aangeboden om na mijn zwangerschapsverlof gewoon weer te sollisiteren, want dan was er vast en zeker werk voor me.
    nou mooi niet!

    groetjes sjaantje
     
  9. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    wat hier boven ook al stond, vooral niet tekenen!
    En idd naar de rechtswinkel stappen.
     
  10. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Stuur me even een PB over wat voor werk je zoekt in de ICT. Mijn partner werkt bij een grote automatiseerder, een sociaal bedrijf, waar je ook parttime aan de slag kunt. Via hem kun je daar misschien wel aan de slag.... Het hangt er alleen wel vanaf wat je precies doet in de ICT.
     
  11. riempje

    riempje Lid

    19 okt 2006
    9
    0
    0
    lieve mensen,

    Dank jullie wel voor jullie antwoorden...

    ik heb inderdaad de rechtsbijstand erbij gehaald, zij zeggen ook dat je gewoon ontslagen kunt worden bij bedrijfseconomische/reorganistatie omstandigheden... zelfs als je zwanger bent...

    het blijft kl*te... dat klopt...

    heb vandaag ook gesprek gehad, en de werkgever wil er 'in de minne' uitkomen. er is niet eens een sociaal plan!

    Nu heb ik het zo weten te spelen dat ze me toch een hoger bedrag toekennen (oke niet zo heel veel maar alles is meegenomen toch?!) het gaat mij om het principe.

    Volgens de rechtsbijstand kan ik wel gaan procederen dat ze mij pas per 1 mei kunnen ontslaan, maar ik heb zelf niet zo heel veel zin in deze weg, omdat mijn man bij het zelfde bedrijf werkt... en het kromme is dat hij nu juist promotie heeft gehad... je kunt het zo gek niet bedenken he...

    Ik heb ook weten te bedingen dat mocht de functie weer beschikbaar zijn binnen nu en een jaar dat ze eerst mij een aanbieding moeten doen... blijkbaar is dit gewoon! maar ze wisten het niet bij de rechtsbijstand! De rechtsbijstand wist wel te vertellen dat als je via het CWI wordt ontslagen dit er standaard bij staat, maar dan een half jaar... Dus misschien een goede tip ?

    Ik wacht toch nog ff de reactie af van de rechtsbijstand, of de vergoeding nu beter is... we zien wel denk ik..

    ik denk maar zo, we hebben andere leukere prioriteiten! :p Over een paar uurtjes de 3e echo, dus de dag kan nog leuker eindigen!


    Oja, ik had gesolliciteerd voor een parttime vacature in mijn vakgebied (ik bouw websites) en ik mag volgende week op gesprek Jippie!

    Heel veel sterkte lieve mensen!

    Liefs

    Anne
     
  12. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Als er zoveel mensen uit vliegen, dan is het idd. een reorganisatie.
    Jouw zwangerschap kan dan net een punt zijn om eerder voor jou te kiezen dan voor een ander.
    Valt volgens mij weinig aan te doen.

    Maar goed, zoals ik overal om me heen zie is er voor goed ICT'ers nog genoeg werk. Ook parttime en maakt zwangerschap op het moment weinig uit.
    Dus gewoon je kansen proberen te pakken en jezelf niet negatief uitlaten over je huidige werkgever en over de manier waarop je eruit bent gewerkt!
     
  13. Ik heb gelezen dat zodra je je werkgever op de hoogte brengt van je zwangerschap zij jouw niet kunnen ontslaan. Kijk anders op uwv.nl hier kan je veel informatie inwinnen.

    Sterkte :oops:
     
  14. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    behalve bij reorganisatie.
    Dus dan mag je niet de enige zijn die eruit vliegt!
     
  15. riempje

    riempje Lid

    19 okt 2006
    9
    0
    0
    Hoi lieve mensen,

    Mijn rechtsbijstand adviseur zegt inderdaad dat het bedrijf je mag ontslaan, maar alleen om bedrijfseconomische redenen (dus reorganisatie)... Ze mogen je NIET ontslaan OMDAT je zwanger bent...

    In mijn geval dus reorganisatie... helaas... er zijn namelijk meer dan 20 mensen per vestiging gedwongen ontslagen... waarvan veel parttimers!

    Ik heb binnenkort een gesprek op het CWI, ik ga het zowieso aankaarten, en dan zie ik wel weer...

    het leven gaat toch door :p er is immers een kleine op komst! :D

    Iedereen die in hetzelfde schuitje zit wens ik heel veel sterkte!

    Liefs

    Anne
     
  16. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Ik ken je cv niet uiteraard , maar ik ik werk bij een groot landelijk ICT bedrijf. En bij ons is 32 uur werken prima mogelijk. Zelfs nog wat minder door uren bij te kopen.

    We zoeken nog steeds mensen, dus als je meer info wil kun je me altijd PB en.
     
  17. leylaNB

    leylaNB Actief lid

    18 jan 2007
    134
    0
    0
    Noord-Brabant
    ik heb ff snel op internet gekeken maar BE en NL verschillen een beetje, NL zegt dit:

    Ontslagbescherming zwangere werkneemster

    Een zwangere werkneemster geniet ontslagbescherming tijdens haar zwangerschap en tot na haar bevallingsverlof. Deze ontslagbescherming is sinds oktober 2004 uitgebreid met het wetsvoorstel over het opzegverbod tijdens ziekte van zwangere werkneemster.



    Opzegverbod tijdens zwangerschap
    De werkgever mag de arbeidsovereenkomst van een zwangere werkneemster niet opzeggen. Dit opzegverbod is vastgelegd in Algemene wet gelijke behandeling en in het Burgerlijk Wetboek. Het opzegverbod geldt zowel tijdens de zwangerschap als tijdens het bevallingsverlof. Dit verlof gaat in op de dag na de bevalling en duurt tien aaneengesloten weken, plus zes weken. Van de zes weken wordt afgetrokken het genoten zwangerschapsverlof tot de bevalling.

    Opzegverbod ook zes weken na werkhervatting
    Als de werkneemster na afloop van haar bevallingsverlof weer aan het werk gaat, dan is het opzegverbod nog zes weken van toepassing. Het kan voorkomen dat de werkneemster na afloop van haar verlof nog niet is hersteld en zich ziek meldt. De termijn van zes weken waarvoor het ontslagverbod geldt, schuift dan op tot het moment dat de werkneemster zich beter meldt en weer aan de slag gaat.

    Opzegverbod zieke werknemer
    Een zieke werknemer geniet twee jaar lang ontslagbescherming. Als de werknemer na twee jaar nog steeds ziek is, kan de werkgever een ontslagprocedure starten. De werknemer kan dan worden ontslagen, wanneer de werkgever aannemelijk kan maken dat herstel van de werknemer niet binnen 26 weken te verwachten valt.
    De Tweede Kamer heeft in oktober 2004 een wetsvoorstel aangenomen over het opzegverbod tijdens ziekte van zwangere werkneemsters. Het wetsvoostel zal in werking treden zodra de Eerste Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen.

    Ziekte tijdens zwangerschap
    Op basis van de huidige wetgeving kan een werkneemster die als gevolg van haar zwangerschap of bevalling ziek is geworden - en gebleven - na twee jaar worden ontslagen. In het wetsvoorstel wordt een wijziging aangebracht op deze regel. Als een werkneemster ziek is tijdens de periode van zwangerschap die voorafgaat aan het zwangerschapsverlof, en deze ziekte vindt haar oorsprong in de zwangerschap, dan telt deze periode van ziekte niet mee voor de berekening van twee jaar.

    Ziekte na bevallingsverlof
    De periodes van ziekten die optreden na het einde van het bevallingsverlof mogen wel worden meegeteld bij het berekenen van de termijn van twee jaren.




    Datum | woensdag 10 november 2004
     
  18. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Het gaat hier om een reorganisatie om bedrijfseconomische redenen. Dus de werkgever mag je ontslag aanvragen bij het CWI.

    Leyla, het gaat niet om ontslag bij/ wegens zwangerschap.

    Dit is pech hebben!

    Vooral als er geen sociaal plan is.
     
  19. Niet meer actief

    Hoi hoi

    Wat een vervelende situatie! Ik heb in iets soortgelijks gezeten, tot vandaag!
    Ik was een 2 maanden geleden aangenomen bij een bedrijf en in mijn proeftijd ontslagen met een rotsmoesje. (geen tijd en geld om me in te werken) maar ik had toen ook net verteld dat ik zwanger ben....Voor mij duidelijk! Ook alles geregeld met cwi vorige week en vandaag gehoord dat ik een nieuwe baan heb! (zonder hulp van cwi)
    Dus geef niet op! Ook als je zwanger bent kun je zo weer een andere leuke baan vinden! (ook al zei iedereen tegen mij van niet :S )
    Sterkte!

    Groetjes
     
  20. riempje

    riempje Lid

    19 okt 2006
    9
    0
    0
    hoi lieve mensen,

    alles is rond, per 1 augustus ben ik weg bij mijn vorige werkgever... blij dat t is afgewerkt eerlijk gezegd!

    Ben ook ondertussen bij het CWI geweest, ze waren redelijk begripvol, viel niet tegen.. Maar ik heb niet zo'n zin in een ww uitkering..

    Ondertussen heb ik ook een aantal sollicitatie gesprekken achter de rug. Als je bij sommige bij het 2e gesprek verteld dat je zwanger bent en zegt dat je na de bevalling 24 uur wil gaan werken kreeg ik de opmerking '24 uur.... das wel heel weinig' naja zeg! alsof ik niet capabel ben om mijn werk te doen! DOEI....

    Maar het kan ook goed gaan ;)

    Ik had mijn CV achtergelaten bij verschillende vacaturebanken op internet, wordt ik op een dag benaderd door een grote organisatie of ik maar niet ff op gesprek zou willen komen :confused:

    Op gesprek geweest, en op het einde van het 1e gesprek werd meteen een afspraak gemaakt voor het 2e gesprek. Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en in het 2e gesprek gezegd dat ik zwanger ben en 12 januari uitgerekend ben... :confused: ik kreeg alleen begrip en felicitaties

    As we speak wordt het concept arbeidscontract opgesteld! en kan ik volgend week al beginnen!

    Dus geen WW nodig ;) en mijn ontslag vergoeding van mijn vorige werkgever gaat rechtstreeks de kinderkamer in

    Zo zie je maar :)

    Als alles goed gaat met proeftijd en zo dan heb ik gewoon een leuke baan op nivo(!) voor(fulltime) en na(parttime) de bevalling...

    liefs

    anne
     

Deel Deze Pagina