zwangerschap en bhv

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door luuus, 29 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luuus

luuus Niet meer actief

meiden even jullie mening gevraagd..

don moet ik naar een bhv herhaling.. maar eigenlijk zie ik dit helemaal niet zitten om met me zwangere buik brandjes te gaan blussen enz enz.

van de vorige jaren weet ik nog wel dat je helemaal naar de rook stonk als je thuis kwam.. en zaten we nog te geinen met elkaar dat je voor een week genoeg gerookt heb na zo'n dag...
    het is toch begrijpelijk als ik hier niet zwanger zijn de in ga staan zo'n dag of niet??

nou twijfel ik om toch aan te geven niet te willen gaan.. maar sta ik hiermee in me recht ze kunnen me toch niets verplichten?? en anders maar in de kantine te gaan zitten maaja wat doe ik er dan :(

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik was iets meer dan 12 wkn. zwanger toen ik naar de BHV-herhaling ging. (Alleen ontruiming / blussen, EHBO doe ik apart.) Bij de laatste EHBO les was ik trouwens ook ruim 20 weken, dat was absoluut geen probleem wat mij betreft.
    Ook met 22 weken zou ik BHV en EHBO oefeningen nog wel gedaan hebben. Toen was ik in ieder geval fitter dan in de eerste drie maanden. (Nu moet ik er niet meer aan denken... reanimeren met die dikke buik PFFF. Zwangerschapsverlof is er niet voor niks.)

Zelf zorg ik er altijd wel voor dat ik uit de rook ga staan tijdens het blussen - zwanger of niet. Meestal duurt het blussen ook niet zo lang. Na hooguit een half uurtje zijn we wel weer binnen hoor. Met 12 weken vond ik het "lange" staan wachten vervelender dan het blussen op zich.
    De andere onderdelen van de herhaling zijn meestal niet zo spannend bij ons. Beetje luisteren, vragenlijstje invullen, oefenen met portofoon, filmpje kijken. Vooral veel zitten dus. Ik zie geen reden waarom een zwangere vrouw dat niet zou kunnen doen.
    Een enkele keer oefenen we bij EHBO wel met noodvervoer (brancard enzo) Dat zou ik met 22 wkn zwangerschap wel even overslaan, maar dat zal niemand je kwalijk nemen denk ik.

Zelf zou ik het dus niet zo'n probleem vinden. Sterker nog: ik persoonlijk vind het een beetje overdreven om helemaal niet te gaan. (Of jullie moeten echt heel andere onderdelen krijgen dan wij??) Eventueel zou je kunnen zeggen dat je dit jaar een keer niet blust. En als je lichamelijke klachten hebt en daardoor niet wilt bukken of tillen, kun je die onderdelen ook overslaan - voor zover ze erin zitten. Maar goed: jij moet doen wat voor jou goed voelt en niet wat voor mij goed voelt.

Of je in je recht staat of niet, weet ik niet. Dat zou je het beste bij ARBO of bij de vakbond kunnen navragen, mocht dat nodig zijn. Misschien vind jouw baas het geen enkel probleem als je een keer overslaat.

3. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    De BHV herhaling heb ik ook gewoon gedaan, was toen 20 weken zwanger en het ging heel erg goed. Je kan het aangeven dan kun je met reanimeren bijv alleen de borstcomp. doen en dan de beademing als je die diepe buig niet kan maken. Ik heb gewoon vrolijk rond gelopen met zo'n blusser en ging goed hoor. Maar iedereen heeft het anders, misschien is de blusser voor jou te zwaar op dat moment, moet je ze gewoon vragen of ze hem ff willen tillen naar de plek dat je vanaf daar begint met blussen ofzo?

EHBO herhaling bijv zou ik nu ook gewoon nog heen gaan, welke oefening ik niet meer kan doen sla ik gewoon over. Wij lossen het op door het volgende te doen: Ik zeg bijv hoe het uitgevoerd moet worden en iemand anders voert het precies zo uit hahahaha zo deden wij het met een collega van mij die toen ook zwanger was, ze kon niet zo goed mee doen dus deden we het zo :D

4. luuus

luuus Niet meer actief

thnx voor de reacties...

het gaat mij er ook niet om dat ik niet wil ofzo hoor vind het juist altijd harstikke leuk... alleen die rook staat me tegen naar mijn herinnering was dit vorig jaar echt heel erg... we deden de oefeningen op een klein pleintje en je stond echt de halve middag in die rookwolken... hadden jullie dit niet? misschien maak ik me dr te druk om hoor...

5. Truusje77

Truusje77 Actief lid

10 mrt 2008
    152
    0
    0
    Net over de grens
    Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik met 26 weken nog bhv gedaan. Bij binnenkomst meteen aangegeven dat ik zwanger was en er werd overal rekening meegehouden. Ik mocht met reanimeren doen wat ik kon en dan was het al goed.
    Met de brandoefeningen 's middags ook weer aangegeven bij de brandweerman en hij heeft mij bepaalde dingen wel laten doen en bij sommige zei hij al meteen: Wacht jij maar even buiten.
    Haha, hij liet zelf een ander de brandblusser dragen!

Nu zou ik weer bhv doen met ongeveer 32 weken, dit heb ik wel verplaatst tot volgend jaar. Mede door de bekkenklachten die ik heb.

6. luuus

luuus Niet meer actief

thnx truusje77 voor je reactie....

ik zat me er echt druk om te maken haha... maar jullie reacties stellen me alweer gerust... ga er toch maar gewoon heen en ik zie het wel gaat het niet dan gaat het niet...

7. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik doe dus niet mee ;) Ik kreeg half juli een uitnodiging voor herhaling en daar stond nadrukkelijk in dat je verplicht bent om alle oefeningen lichamelijk aan te kunnen (of iets anders geformuleerd :D)
    Ik heb dus meteen een berichtje terug gestuurd met de mededeling dat ik op dat moment 24 weken zwanger zal zijn.
    Daarop kreeg in als antwoord dat ik de herhaling dan pas na mijn verlof zal krijgen. Vind het niet erg... heb een hekel aan dat soort dingen :D
    Ben ook niet van plan om een hele dag daar aan mee te doen en maar de helft te mogen. Dan kan ik net zo goed wachten tot ik wel alles kan.

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb hoogzwanger mijn BHV-diploma gehaald. Ik mocht van die begeleider geen blusapparaten tillen (dat was op zich wel logisch), maar de rest heb ik gewoon gedaan. Ik heb er niks mee geleden geloof ik ;).

Succes met je herhaling!

9. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ik was vlgns mij 28 weken zwanger toen ik mijn bhv haalde. geen problemen mee gehad. zoals gezegd aangeven dat je zwanger bent, en er wordt rekening mee gehouden. ik hoefde bijv. niet slachtoffer te spelen met stabiele zijligging oefenen enzo,.

10. CindyCM

CindyCM Actief lid

21 mei 2010
    112
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn BHV herhaling gehaald met zo'n 12 weken, dus dat was geen probleem. Ik zou inderdaad gewoon gaan en aangeven wat je wel en niet kan/wil. Ik ben deze week gestopt met de BHV. Ik werk in verband met mijn verhoogde bloeddruk halve dagen en vond het nu niet echt handig meer. Ik moet het echt een beetje rustig aan doen en zou volgende week weer cursus hebben. Als ik geen klachten had gehad, was ik nog wel even (misschien aangepast) door gegaan.

Deel Deze Pagina