Vanaf 20 juli gaat officieel mijn zwangerschapsverlof in. Dat is 4 wk voor de uitgerekende datum. Afgelopen week heb ik nog gewoon 4 dagen gewerkt, maar ik merk dat ik veel last heb van harde buiken en erg moe ben halverwege de dag. Kan ik gewoon mijn uitzendbureau en mijn werk opbellen om te zeggen dat met ingang van direct met verlof wil omdat ik merk dat het niet gaat? Dan ben ik dus 5 wk van te voren met verlof. Moeten ze dat dan gewoon goed vinden of kunnen zij zeggen dat ik alsnog moet gaan werken? Mijn salaris tijdens mijn verlof is gebaseerd op 32 uur. Mijn contract is maar 16 uur, dus als ik me 'gewoon' ziekmeld komende week, krijg is maar 16 uur betaald. En als mijn verlof een week eerder ingaat, krijg ik dus 32 uur betaald. Weet iemand hoe dat zit?
Volgens mij gaat, als je je ziekmeldt binnen 6 weken voor je uitgerekende datum, automatisch je zwangerschapsverlof dan meteen in. Kijk maar eens bij de laatste vraag op deze webpagina van het UWV (die de uitkering verzorgt) Ziek door zwangerschap of bevalling
Ja dat dacht ik dus ook, maar ik las dat je ziektedagen dan als verlofdagen tellen. En aangezien mijn contracturen minder zijn dan mijn uren die ik tijdens mijn verlof uitbetaald krijg, vroeg ik me af of dan vanaf volgende week meteen mijn verlof volledig in gaat of dat alleen die 16 uur van mijn contract als verlof gelden..
Volgens mij maakt dat niets uit? Je hebt recht op een aantal weken verlof en het maakt daarvoor niet uit hoeveel je werkt. Hier kun je dat uitrekenen: SZW – Arbeidsvoorwaarden – Verlof en werktijd
Ok tnx, ik bel ze gewoon op morgen en dan zeg ik dat ik een week eerder, per direct dus, met verlof ga. Ze doen het er maar mee
Hoop dat ze t er mee gaan doen: Hoe vraag ik zwangerschapsverlof en bevallingsverlof aan? U vraagt het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof aan bij uw werkgever. Naar boven Wanneer verlof aanvragen U doet dit minimaal drie weken voor de gewenste ingangsdatum van het verlof. Ook geeft u uw werkgever een verklaring van uw arts of verloskundige waarin de vermoedelijke bevallingsdatum staat. ( info van Postbus 51)
Dus je stopt nu meteen? Fijn dat dat kan. Ik werk normaal 32 uur maar het werd mij ook teveel. Gelukkig kon ik op mijn werk regelen dat ik geen hele dagen meer hoef te werken dus werk tot mijn verlof nog 22 uur. Het is nog even afzien, maar nu gaat er geen week van mijn verlof af. De uren dat ik er niet ben krijg ik gewoon betaald als ziekte uren. Heb jij nu een week minder verlof na de bevalling of dat niet?