kan mijn werkgever mijn contract nog een keer verlengen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Flipper2288, 8 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Ik heb me rot gegoogled, maar helaas zonder succes, vandaar mijn vraag maar even hier stellen.

Ik werk sinds maart 2007 voor mijn huidige werkgever. Eerste halfjaar op detacherings/ uitzendbasis. Daarna oktober 2007 een contract voor een jaar gekregen (dus: overgenomen door bedrijf)
    oktober 2008 verlengd.
    Nu loopt mijn contract in oktober 2009 weer af, tijdens mijn verlof dus.
    Ik vroeg me nu af of de werkgever mijn contract nog een keer mag verlengen. Ik weet dat ze het 2 keer mogen verlengen maar ik weet niet of dat half jaar dat ik een contract had op uitzendbasis nu meetelt ja of nee.

alvast bedankt!

2. p1982

p1982 Niet meer actief

als je dezelfde functie hebt gekregen toen je er al gedetacheerd/uitzendbasis werkte dan moeten ze je nu een contract voor vast aanbieden, deze periode telt ook mee

3. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Ik vraag het me af... Het punt is inderdaad, telt dat half jaar op uitzendbasis mee... Juridisch loket bellen om te vragen? Als het mee telt moet je nu een vast contract en als het niet mee telt kunnen ze je nog een jaarcontract bieden...

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

op uitzendbasis loopt het contract met jou toch met het uitzendbureau? in dat geval mogen ze misschien nog wel een keer verlengen. even googlen?

5. hummeltje2009

hummeltje2009 Actief lid

5 jan 2009
    362
    0
    0
    haarlem
    Ze mogen idd je contract 2 keer verlengen met in totaal een lengte van 1,5 jaar of 2 jaar.. Het eerste half jaar dat je voor een uitzendbureau hebt gewerkt, telt hierin niet mee.
    ik heb zelf veel problemen gehad omdat ik via een uitzendbureau werkte, ik stond dus ineens op straat. (is heel wat anders natuurlijk) maar toen ben ik alles er over na gaan vragen...
    Succes in ieder geval!

6. Maia

Maia Niet meer actief

de periode dat je als uitzendkracht bij het bedrijf hebt gewerkt telt ook mee. dus ze zullen je nu een vast contract moeten aanbieden.

7. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Nagevraagd bij mijn regeltjes-gekke-man ;)
    Uitzendbureau telt niet mee als contract met het bedrijf dus ze mogen je drie tijdelijke contracten bieden met in totaal niet meer dan drie jaar. Ik heb bij mijn baas een half jaar, daarna een jaar en daarna anderhalf jaar, dat mag, je mag ook drie keer een jaar of welke variant dan ook...

8. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ze moeten je nu een vaste aanstelling geven. Ook het eerste contract van het uitzendbureau geldt. Hier is namelijk sprake van opvolgend werkgeverschap.

9. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    dit klopt helemaal!

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dus iedereen spreekt elkaar tegen, dat schiet lekker op ;)

ik zou het echt even navragen bij een instantie of iemand die er verstand van heeft, want nu weet je nog niets..

11. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

20 jul 2008
    1.338
    0
    0
    Lelystad
    Wellicht heb je gelijk, en ik dus niet, dat geef ik niet graag toe 8)

http://www.flexmarkt.nl/arbeidsovereenkomst/opvolgend-werkgeverschap-48.html

Wat gebeurt er als de inlener de uitzendkracht wil overnemen van het uitzendbureau?

Als de inlener en de uitzendkracht een arbeidsovereenkomst met elkaar aangaan nadat deze werknemer als uitzendkracht heeft gewerkt in (nagenoeg) dezelfde functie bij deze inlener, dan moet de inlener het aantal uitzendovereenkomsten en de duur van de uitzendovereenkomsten overnemen. Een inlener mag volgens het reguliere arbeidsrecht slechts driemaal een overeenkomst voor bepaalde tijd aanbieden waarbij een periode van 36 maanden niet mag worden overschreden. Er kan dus na overname van een uitzendkracht al vrij snel sprake zijn van een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Dit is in elk geval zo wanneer een uitzendkracht in fase A met uitzendbeding twee keer of vaker ziek is geweest. In zo’n geval komt immers bij ziekte de uitzendovereenkomst ten einde en is daarna weer sprake van een nieuwe overeenkomst. Als de uitzendonderneming vooraf weet dat de inlener de uitzendkracht na een zekere tijd wil overnemen, kan er daarom ook voor worden gekozen in fase A geen uitzendbeding toe te passen, maar een contract voor bepaalde tijd met de medewerker af te sluiten. Dit betekent uiteraard wel wat voor de kostprijs van de uitzending.

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wettelijk gezien telt de uitzendperiode ook mee (als zijnde 1 contract) als je in die tijd dezelfde functie uitoefende dan voorheen. Ze mogen je na de uitzendperiode derhalve dan nog 2 contracten voor bepaalde tijd aanbieden waarbij de totale lengte niet meer mag bedragen dan 36 maanden.

In jouw geval zou ik dus van mening zijn dat je nu een contract voor onbepaalde tijd aangeboden moet krijgen. Ik werk als loonadministrateur dus kom deze situatie dus ook regelmatig tegen, maar dit wel wat er standaard voor gehanteerd wordt. Overigens wordt er in diverse CAO's wel weer meer over gezegd en dieper inhoudelijk op ingegaan, maar dit is de hoofdregel.

Lees hier ook meer: Contract voor (on)bepaalde tijd - Het Financieele Dagblad

Succes!
    Josien

13. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Misschien kan je nog even aangeven binnen welke CAO je werkt, dan kijk ik de CAO er wel even voor je op na als je wilt.

Groetjes,
    Josien

14. Bri

Bri Niet meer actief

De enige branche die bij mijn weten vaker dan 3 keer een tijdelijk contract mag afsluiten is de uitzendbranche. Het vreemde is dan weer dat een uitzendcontract wel meetelt als je daarna in dienst komt bij je werkgever, dus in jouw geval wordt je volgende contract automatisch een voor onbepaalde tijd.

15. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    helaas de horecabranche ook ......6x das toch niet normaal zo heb je nooit kans op een vast contact

16. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    He dames

Bedankt voor alle (snelle) reacties.
    Ik heb de links bekeken die jullie hebben bijgevoegd bekeken, Josien en Rianne en ik kan idd stellen dat er sprake is van opvolgend werkgeverschap en dat ook het eerste halfjaarcontract meetelt.

Ik werk bij een landelijk reintegratiebureau en op dit moment zijn er wat financiele problemen, ik weet niet of ze een vast contract aan gaan bieden. Maar nu weet ik in ieder geval dat dat wel zou moeten dus ik ga geen slapende honden wakker maken en zie wel wat ze doen.

Qua CAO, volgens mij hebben we geen CAO (reintegratiebranche)

thnx allemaal!

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    je mag max 3 tijdelijke contracten of dit nu 1 of 3 jaar is in totaal maakt niet uit of je hebt meer dan 3 jaar gewerkt voor de zelfde baas (dus 3jaar en 1 dag) en dan moeten ze je vast geven. bij de 1e optie hebben ze ok de keus ontslaan maar bij de 2e moeten ze je aannemen.

ik heb het zelfde alleen heb 3 halfjaarcontracten gehad en de laatste loopt in juli af. ze moeten me nu vast geven of ontslaan pff zit vol van de zenuwen. heb wel hele leuke kraamkados gekregen en bossen bloemen toen ik in het ziekenhuis lag dus denk wel dat het goed zit. ook heb ik een goede band met de leidinggevende die over de contracten gaat, hebben we personeel te kort en 1 collega heeft ook vast gehad in mei dit jaar.

ik zit dus vol spanning. me leidinggevende zegt dat ik me niet druk moet maken maar zolang ik niks getekend heb vertrouw ik nergens op in deze tijd.

succes

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    uitzendcontracten tellen wel mee als je naderhand door de werkgever waar je als uitzendkracht werkte wordt aangenomen.

mijn patner heeft dankzij zijn uitzendkrachtpiriode nu een vastcontract. ze wilde hem ontslaan toen hij bijna 3 jaar in dienst was voor het bedrijf zelf. mijn vriend is toen naar rechtshulp gegaan om het uit te zoeken en omdat hij voor zijn contract piriode van het bedrijf ook 2 jaar had gewerkt via het uitzendbureau voor die werkgever kon het bedrijf er niet onderuit en moesten hem vastgeven

dit verschilt misschien per brache maar hier telde ze dus zeker wel mee en dankzij die contracten heeft mijn vriend zijn baan nog. er waren er zo al heel veel ontslaan maar vele collegas hebben het nu ok laten uitzoeken en toen bleek dat veel personeel recht hadden op een vast contract en zijn er ook achter aan gegaan. ze zijn me vriend erg dankbaar, zijn collegas dan haha. bedrijfsleider kan hem wel schieten doordat hij nu zoveel vaste contracten heeft moeten geven.

o hij werkt voor ah dc. weten we meteen waarom de zomerspaaractie maar 1 euro per boekje waard is haha

19. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het kan zelfs nog sterker zijn. Als je in je uitzendperiode onder de ABU-CAO viel en je in die periode ziek bent geweest (tijdens fase A) dan is er na de ziekte een nieuw contract ontstaan. Bij ziekte loopt je contract namelijk af. Als je daarna weer begint, begint dus eigenlijk je tweede contract.

Mocht je dus ziek zijn geweest tijdens je uitzendperiode, dan kan het zelfs zo zijn dat je nu al een vast contract hebt, ook al weet je huidige werkgever dat niet. Ik weet natuurlijk niet of dit aan de orde is (ziekte tijdens je uitzendperiode), maar het is wel het onderzoeken waard.

Mocht je hier nog vragen over hebben, dan is het zinvol om eens naar een rechtswinkel te stappen. Die kunnen je precies vertellen hoe het een en ander in elkaar steekt in jouw specifieke geval.

Als je zonder CAO nu werkt, gaat inderdaad op wat ik eerder zei. Dan gaan de wettelijke bepalingen op.

@Bri, inderdaad... er zijn er naast de uitzendbranche nog meer, zoals bijvoorbeeld de horeca, die de meest welbekende lange keten kent. Maar bijvoorbeeld ook in de CAO Metaal en Techniek zijn 4 contracten voor bepaalde tijd toegestaan.

Groetjes,
    Josien

20. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Lovewinnie: spannend hoor, hoop dat ze je contract verlengen!

Josien, bedankt voor het antwoord!
    Ik ben helaas (of liever gezegd: gelukkig :)) niet ziek geweest tijdens mijn uitzendperiode.
    We zullen zien in oktober wat ze beslissen.
    Het bedrijf heeft het moeilijk, dus ik heb geen zekerheid. Maar ik maak me geen zorgen, de tijd zal het leren. Ik wilde alleen voor de zekerheid wel even uitzoeken wat mijn rechten zijn zodat ik goed voorbereid ben.

Thnx dus allemaal!

Deel Deze Pagina