Beste uwv, Ik zou graag willen weten over welke periode de hoogte van mijn zwangerschapsverlof berekend word bij een 0 uren contract. Ik ben uitgerekend op 24 januari en wilde 4 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof gaan. Maar mijn werk heeft de weken voor het begin van mijn verlof groot onderhoud gepland waardoor er weinig uren zijn. Nu twijfel ik om eerder te stoppen met werken. Ik zou dan 6 weken van te voren verlof nemen en nog 1.5 week vakantie (onbetaald) nu vraag ik me af of die 1.5 week onbetaald veel invloed heeft op mijn zwangerschapsverlof uitkering. Ik heb ergens iets gelezen over bereking over de laatste maand, dan zou dit zou grote invloed hebben op mijn uitkering en ik las iets over berekening over een vol jaar. Maar dit waren allemaal oude berichten. Wat is de huidige regeling?
Hallo ChristaH, Goed dat je aan het uitzoeken bent hoe de hoogte van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt berekend. Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt weten of het opnemen van onbetaald verlof invloed heeft op de hoogte van jouw zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Ik kan je gerust stellen, de laatste maand of 4-wekenperiode voor je verlof wordt niet meegenomen in de berekening van de hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering. We berekenen het dagloon aan de hand van het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je zwangerschaps- en bevallingsverlof begon. Daarbij kijken wij naar een periode van maximaal 1 jaar. Deze periode eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of 4-wekenperiode. De laatste volledige maand of 4-wekenperiode telt dus niet mee. Ik wens je alvast een fijn zwangerschapsverlof toe! Met vriendelijke groet, Marjolein UWV Webcareteam