Zwanger, Student --> uitkering?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Patty20, Jun 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Patty20

Patty20 Lid

Jun 8, 2008
    38
    0
    0
    Student
    Helmond
    Hej,

Weet iemand of het mogelijk is om een uitkering te krijgen als je nog steeds een opleiding volgt?
    Want van een uiwonende studie beurs kom je ook niet echt rond, al helemaal niet met een kleine op komst...

Dus weet iemand instanties? uitkeringen? websites?

Groetjes,
    Patty

2. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

May 31, 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ik heb gehoord dat je wel meer stufi kan krijgen. Anders moet je even met de decaan op school praten, die hebben daar wel verstand van. Sucees!

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

uitkering krijg je niet, wel meer stufi idd. en als je niet rondkomt maar wel door gaat met je studie heeft je school daar meestal ook wel een fonds voor.

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je kunt van de ib-groep ongeveer 420 euro (eenoudertoeslag) of ongeveer 530 euro (partnertoeslag) per maand extra krijgen als je een kind hebt en heel weinig bijverdient! En er zijn vast nog wel wat andere toeslagen waar je recht op hebt.

Overigens zijn die bedragen van de ib-groep een onderdeel van je basisbeurs, welke je dus niet hoeft terug te betalen als je afgestudeerd bent.

En je kunt natuurlijk nog minimaal 500 euro bijlenen per maand. Daar zou ik ook wel serieus over nadenken aangezien je dat makkelijk terug kunt betalen als je straks werkt. De voorwaarden zijn zeer ideaal namelijk.

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Maar dat is dus alleen als het kind er al is, niet als je zwanger bent. Tenminste, ik krijg ook niets extra nu ik zwanger ben helaas. En ik studeer in september af en krijg dit kindje in oktober. Dus krijg dan helemaal niks meer van stufi...

6. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

je krijgt idd zodra kindje geboren is min. 500 euro extra van studi (hoef je niet terug te betalen) + je krijgt 80 euro per maand aan kindergeld (belasting)en om de 3 maand iets van 120 euro als ik het goed heb.
    Je kunt ook nog eventueel lenen bij IB-groep maar denk dat je echt wel rond komt met dat extra geld per maand als je normaal leeft en niet teveel aan dingen uitgeeft. ;)
    Ik weet babyspullen zijn duur maar je hoeft het niet persee nieuw te kopen op MP krijg je vaak superleuke dingen voor weinig geld!

Succes en fijne zwangerschap

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat is toch logisch? Het is niet zo dat haar situatie op moment financieel gezien anders is dan dat van een andere student.

8. Patty20

Patty20 Lid

Jun 8, 2008
    38
    0
    0
    Student
    Helmond
    Ja ok maar ik moet wel gaan samenwonen nu, en dan moet mijn vriend alles bekostigen. en dat is niet echt haalbaar voor 2 personen....

9. Niet meer actief

Ik ben ook ongepland zwanger geraakt (maar wel heeeeeel erg welkom hoor!) en zit momenteel in het 2e jaar van een rechten studie.

Ik woon ook samen (dat deden wel al..) maar mijn vriend hoeft echt niet alles te bekostigen hoor! Mijn studiefinanciering is (met lening) €700, dus mij hoor je echt niet klagen.
    Mijn vriend heeft netto €2300 en we kunnen dus prima (eigenlijk zelfs wel luxe..) leven!

Natuurlijk krijg je geen uitkering als je zwanger bent, maar er zijn genoeg andere voorzieningen waardoor je je prima kunt redden hoor.

Je moet trouwens wel met je school zelf alles regelen. De IB-groep ziet een zwangerschap (Gelukkig!?) niet als ziekte, en dus moet de school er zelf een regeling voor treffen.
    Bij mij is het zo geregeld dat ik 'gewoon' recht heb op 4 maanden zwangerschapsverlof met doorbetaling van mijn studiefinanciering. Mochten er medische complicaties optreden dan kan ik nog 1 jaar verlof krijgen met gewoon recht op studiefinanciering.
    Ik vind het perfect.

Maar het is wel even iets wat je zelf moet regelen!

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi Patty,

je hebt idd recht op een kindtoeslag van de IBG. OP hun site kun je precies opzoeken hoeveel dat is: er worden hier al verschillende bedragen genoemd, maar die zijn nogal afhankelijk van welke opleiding je doet, enz. Gewoon even op de site kijken dus...
    Verder zul je idd kinderbijslag gaan krijgen en kun je geloof ik via de belastingdienst ook nog geld (terug)krijgen... Moet je even voor op de site van de belastingdienst kijken.
    Op school moeten ze je ook kunnen adviseren over de verschillende mogelijkheden. Er zijn wel eens fondsen, die niet iedere school heeft overigens. Maar er zijn ook verenigingen en stichtingen van studerende moeders, die kun je denk ik vast wel googelen... dat zijn echte ervaringsdeskundigen; die kunnen je alles vertellen, :-D
    Soms is het ook mogelijk om binnen je gemeente en fonds aan te schrijven, waarmee je geld kunt krijgen voor eerste aankopen... Ik werk zelf als hulpverlener en voor clienten zonder geld proberen we die fondsen nog wel eens. Levert soms echt gave dingen op. In jouw geval kan ik me voorstellen dat een kinderwagen bijvoorbeeld zo'n uitgave is...

Wij gaan trouwens bij de prenatal de kinder/wandelwagen kopen, die is hardstikke prima en kost 200 euro. En op marktplaats kun je ook veel goeie spullen krijgen.
    En ikea heeft al ledikantjes vanaf 39 euro, dus... je zou daar eventueel zelfs nog kunnen vragen naar showmodellen of beschadigde artikelen: dat je die met korting koopt...
    Succes!

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik studeerde zelf ook nog toen ik zwanger was van de eerste. Ik heb tot 8 maanden zwangerschap een bijbaantje naast me studie gehad om alle baby spullen te kunnen kopen. Dat is misschien ook wel een idee. Zie namelijk dat je nog maar 5 weken zwanger bent.
    Ik werke bij een pizzeria als telefoniste dus ook geen zwaar werk.
    En na de zwangerschap als je kleine er is ontvang je extra van de ibg.

12. roshi

roshi VIP lid

May 8, 2006
    6,706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik heb geen idee hoe het met dit soort dingen geregeld is maar ik wil wel even mijn complimenten geven voor de dames die door blijven gaan met de studie tijdens en/of na de zwangerschap. echt super! ik wens jullie dan ook heel veel suc-1000

13. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Hi Patty!

Ik werk bij de IBG, je kunt inderdaad zodra je kindje geboren is een éénoudertoeslag of partnertoeslag aanvragen. Dit bedrag komt boven op je basisbeurs en (eventueel) aanvullende beurs. Als je onder de prestatiebeurs regeling voor het hoger- of beroepsonderwijs valt, en je haalt binnen 10 jaar je diploma hoef je bedrag aan partner- of éénoudertoeslag niet terug te betalen. Kijk even op onze site voor het hele verhaal en de bedragen
    http://www.ibgroep.nl/particulier/Infor ... slagen.asp.
    Als ik dat hier allemaal ga vertellen, ben ik nog wel even bezig :D
    Bel anders even als je dat prettiger vindt 050 5997755 (IBG klantenservice)

Succes ermee, komt vast allemaal goed! ;)

-X- Lisszy

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hoeveel verdient je vriend? Ik bedoel, hij studeert niet meer en werkt? Want dan kun je die toeslagen van de ib-groep inderdaad niet krijgen. Maar dan kun je alsnog wel maximaal lenen (ik geloof dat je nu zelfs 800 euro kunt krijgen per maand, inclusief je studiefinanciering). Die 800 euro verdienen sommige anderen als ze parttime werken dus in principe zou je het daar wel mee moeten kunnen reden (als je vriend dus daarnaast ook fulltime werkt).

15. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Wanneer de haar vriend studeerd en hij ontvangt studiefinanciering, is er geen recht op een partnertoeslag.
    Als hij werkt kan er wel recht zijn op partnertoeslag maar het inkomen mag dan niet hoger dan € 8.129,-. per jaar zijn (over 2008).
    Het totale te krijgen bedrag voor student op het beroepsonderwijs is 707,92 vor 2008... (uitwonend en inclusief lening) Voor HBO is dat 763.09 per maand. (exclusief collegegeldkrediet).

x Lisszy

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh wat stom dat ze dat niet kan krijgen als haar vriend studiefinanciering krijgt :( Omdat hij minder inkomsten heeft, mag zij ook minder inkomsten hebben? Ik snap de logica niet zo...

17. Patty20

Patty20 Lid

Jun 8, 2008
    38
    0
    0
    Student
    Helmond
    Over wat voor soort lening hebben jullie het dan?

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Studielening van de ib-groep die je na je studie terug moet gaan betalen.

Share This Page