ik wil graag de opleiding verzorgende ig doen heb ik ook recht op de scholingsvoucher? ik doe invalwerk als schoonmaakster verders heb ik geen werk of uitkering heb ik er dan recht op? alvast bedankt gr gelske van der velde
Hallo Gelske, Wat goed van je dat je een opleiding wilt gaan doen! Na 3 maart 2017 kun je alleen nog een scholingsvoucher aanvragen in de volgende situaties: - Als je een zorgberoep in de langdurige zorg hebt. - Als je een zorgberoep in de langdurige zorg hebt gehad en vanuit die baan een WW-uitkering of IOW-uitkering ontvangt. Je hebt een zorgberoep in de langdurige zorg, als je professionele zorg verleent aan mensen die langdurig van zorg afhankelijk zijn. Dit kan zorg in een instelling zijn maar ook thuiszorg. Denk bijvoorbeeld aan ouderenzorg, gehandicaptenzorg en langdurige geestelijke gezondheidszorg. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jij op dit moment geen baan hebt in de zorg of een uitkering van UWV. De scholingsvoucher valt daardoor voor jou af. Wat je nog kunt doen, is aan de Gemeente vragen of ze je financieel kunnen ondersteunen met je opleiding. Gemeentes hebben daar meestal ook een potje voor. Ik hoop voor je dat het lukt en dat je kunt beginnen met de opleiding! Veel succes alvast! Met vriendelijke groet, Monica