Zwanger tijdens een "tijdelijk uitzendbaan"

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MamaVanAshley, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanAshley

MamaVanAshley Nieuw lid

27 feb 2013
    3
    0
    0
    Beste UWV Team,

Ten eerste wat geweldig zo'n forum waarbij je het UWV makkelijk een vraag kan stellen :)

hierbij mijn vraag:

in jan ben ik helaas mijn vaste baan kwijt geraakt en had al gauw via het uitzendbureau een (tijdelijke) baan gevonden.
    omdat ik minder uren ging werken (24) dan mijn huidige ww (32)
    kreeg ik een aanvullende WW gedurende 8 maanden.
    Die 8 maanden zijn nu voorbij en ik werk nog steeds bij het bedrijf alhoewel het nog steeds tijdelijk is en niet zeker is of ik er überhaupt mag blijven.... Ben ondertussen wel opzoek naar een baan met meer zekerheid en uitzicht op vast en tot die tijd werk ik nog steeds via het uitzendbureau bij dit bedrijf. Het uitzendbureau heeft wel aangegeven als ik hier weg moet dat zij weer opzoek zullen gaan naar een baan voor mij.... Ik zit nu bijna 10 maanden bij het bedrijf maar omdat het nog steeds niet duidelijk is hoe en wat ben ik bang dat deze baan binnenkort zal stoppen (mijn werkgever is niet duidelijk en ze weten nog niet of ik mag blijven of niet)

Ondertussen zijn wij aan het denken voor een 2e kindje...
    Als ik nu zwanger zou zijn, en mijn werkgever zegt dat deze opdracht in eind dec stopt, heb ik dan recht op een uitkering/zwangerschaps verlof?

Ik ben bang dat als ik nu zwanger zou zijn en mijn "tijdelijke baan" stopt, ik dan straks geen inkomen of iets dergelijks hebt. En als de baby er is geen inkomen heb!!:(

Wat vinden jullie hiervan?
    Graag ook de mening van andere mama's...

Wens voor een 2e kind laten gaan totdat ik een contract heb of een vaste baan? pff het komt toch nooit goed uit voor een werkgever... maar waar ik nu werk is sowieso een tijdelijke functie dat maakt het nog lastiger...

Weet ff geen raad!

Gr. Sarah

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 18 sep 2014
    Laatst bewerkt: 19 sep 2014
    Hoi Sarah,

Wat fijn dat je ons forum hebt gevonden. Graag help ik je om wat onzekerheden weg te nemen.

Je wilt graag weten of je nog recht hebt op een uitkering als je dienstverband bij het uitzendbureau eindigt. Ook wil je graag weten wat voor gevolgen het heeft als je op dat moment zwanger bent.

WW-uitkering
    Als je baan bij het uitzendbureau stopt kun je een aanvraag doen voor een WW-uitkering.
    Je hebt weer recht op WW als je voor je eerste WW-dag minimaal 26 weken van de laatste 36 weken hebt gewerkt of loon hebt ontvangen. Uit je verhaal begrijp ik dat je al 10 maanden werkt bij het uitzendbureau. Aan de zogenoemde weken-eis zal je dus voldoen.
    De duur van de WW-uitkering wordt bepaald aan de hand van je arbeidsverleden.

Zwangerschapsuitkering (WAZO)
    Mocht je dan zwanger zijn dan ligt het aan de duur van je WW-uitkering en je vermoedelijke bevaldatum of je nog recht hebt op een uitkering.
    Als je verlof in de periode van je WW-uitkering valt dan is er niets aan de hand. Dan heb je vanuit je WW recht op een WAZO.
    Mocht de WW al beëindigd zijn dan wordt er gekeken naar je vermoedelijke bevaldatum. Ligt je vermoedelijke bevaldatum binnen 10 weken na het einde van je WW-uitkering? Dan heb je recht op een zwangerschapsuitkering.

Ik kan natuurlijk niet aangeven of je wel of geen recht hebt op een uitkering in de toekomst.
    Dat ligt er aan hoe je situatie op dat moment is. Heb je op dat moment nog vragen dan weet je ons te vinden!

Actuele informatie over recht op een zwangerschapsuitkering, vind je hier.

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina