Beste uwv web care, Ik vraag me al enige tijd iets af waar jullie mij vast aan een antwoord kunnen helpen! Ik ben nu 11 weken zwanger en heb al last van beginselen van bekken instabiliteit, nu heb ik met mijn werkgever besloten deels ziek te melden, gaat allemaal vast prima verlopen.. Nu heb ik al wel ter kennen gekregen dat i.v.m. de bezuinigingen in de zorg mijn contract hoogstwaarschijnlijk niet verlengd zal worden. Dat houd in dat ik per 1 december geen werk meer heb. Nu vraag ik mij al enige tijd af... moet je dan ww aanvragen? of is er een soort uitkering voor tussen werk en zwangerschapsverlof in? Want laten we eerlijk zijn... hoe vaak komt het voor (helemaal in deze tijd waar meer sollicitanten dan banen zijn) dat een werkgever denkt... Hey! Laat ik een over de helft lopende zwangere vrouw met bekkenproblemen aannemen! Dit spookt nu al een aantal weken door mijn hoofd en vind het best beangstigend niet te weten waar je aan toe bent en dat als je wel ww aan moet vragen je zo je kostbare ww-tijd moet gaan weggooien.. Want ik zie solliciteren met een dikke buik een beetje het zelfde als solliciteren op functies ver buiten je kunnen.. Je maakt GEEN kans! Wellicht dat jullie dit kunnen verduidelijken en hopelijk een beetje kunnen geruststellen! Groetjes Anja
Beste Anja, Wat jammer dat je contract waarschijnlijk niet verlengd wordt. Vooral nu je zwanger bent, waardoor het lastig wordt om nieuw werk te vinden. Je geeft aan dat je vanwege zwangerschapsklachten niet volledig aan het werk kunt. Als dat tegen het einde van je contract nog niet beter gaat, en je dus nog steeds (gedeeltelijk of volledig) in de ziektewet zit, krijg je geen WW maar een Ziektewet-uitkering (ZW). De ZW vraagt je werkgever voor je aan; hij meldt je op de laatste dag van het dienstverband ziek uit dienst bij UWV. Hoe lang je die krijgt, hangt van het verloop van je zwangerschap af: Ziektewet Blijf je zwangerschapsklachten houden, waardoor je niet in staat bent om (gedeeltelijk of volledig) te werken? Dan blijf je in de ZW tot zes weken voor je uitgerekende datum. Vanaf dat moment heb je namelijk recht op zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Het verlof duurt tot tien weken na je bevallingsdatum. Tijdens periodes van ziekte maak je individuele afspraken met UWV over je re-integratieverplichtingen. Afhankelijk van je klachten en mogelijkheden, wordt een re-integratieplan opgesteld, met daarin ook afspraken over sollicitatieplicht of vrijstelling daarvan. Werkloosheidswet Ben je voor de ingangsdatum van het verlof weer in staat om te werken? Dan meld je je beter. Je ZW stopt dan en je vraagt een WW aan. Vanuit de WW heb je eveneens recht op zestien weken WAZO. In deze situatie kun je zelf kiezen wanneer je met verlof gaat: minstens vier en uiterlijk zes weken voor je uitgerekende datum. Afhankelijk van wanneer je verlof begint, stopt het tien tot twaalf weken na je bevallingsdatum. Tijdens de WW-uitkering ben je verplicht actief te zoeken naar werk, en eventueel passend werk te accepteren. Over hoe vaak je moet solliciteren word je te zijner tijd door je Adviseur Werk geïnformeerd. Zwangerschaps- en bevallingsverlof In beide gevallen geldt dat je de WAZO zelf moet aanvragen, omdat je dan geen werkgever hebt die dit voor je doet. De aanvraag kan telefonisch (via UWV Telefoon 0900-9294). Dat doe je acht weken voor je uitgerekende datum. Tijdens het verlof heb je geen re-integratieverplichtingen; je hoeft dan niet te solliciteren. Na het verlof Heb je na afloop van het verlof nog geen ander werk gevonden, maar ben je wel beschikbaar voor werk? Dan kun je WW aanvragen. WW vraag je vanaf een maand voor de ingangdatum tot uiterlijk de tweede dag na het verlof aan via internet. Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WW en WAZO. Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare