Lieve mensen, Ik heb ergens anders op dit forum ongeveer dezelfde vraag gesteld, maar misschien is hij hier beter op zijn plek aangezien het om zwangerschap en werk gaat. Het liefst zou ik vanavond nog mijn pil weggooien en ervoor gaan: mijn eerste kindje. Helaas ben ik nog bezig met een opleiding die ik volgend jaar hoop af te ronden. Ik vind het een fijn gevoel als ik dit diploma op zak heb, gewoon een stukje zekerheid. Daarna wil ik meteen proberen zwanger te worden, maar ik wil ook heel graag mijn spw3 diploma halen, omdat ik graag wil gaan werken op een kinderdagverblijf. Dit zou ik dan via een BBL traject willen doen, dus 3 dagen werken 1 dag en avond naar school. Ik krijg dus ondertussen gewoon een inkomen. Nou vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met zwanger zijn/kinderen hebben tijdens een BBL (spw) studietraject. Hoe hebben jullie dit ervaren? Is het te combineren? Zijn jullie misschien ontslagen door jullie werkgever? Alvast bedankt. Liefs
Tijdens een BBL opleiding ben je gewoon in dienst van je werkgever...ik weet niet of er dan dezelfde regels gelden zwangerschapsverlof of je studiejaar komt even stil te liggen en dan zou je dat na de zwangerschap in moeten halen zwangerschap mag geen reden zijn om je te ontslaan in ieder geval
ik heb er nog geen ervaring mee ik ga deze opleiding doen alleen dan in BOL ik begin het aanstaande nieuwe schooljaar hiermee het zal wel even wat zwaar worden aangezien ik me beeb elk moment verwacht maar ik wou het heel graag dus wil ik me er 100% voor inzetten
Ik heb SPW4 BBL gedaan en in mijn klas was er iemand zwanger in het laatste jaar. Was geen probleem hoor, ze heeft alleen een half jaar langer over de opleiding gedaan.
Hoi Kiki1986, Wat leuk dat je ook deze opleiding gaat volgen! En wat knap van je aangezien je ieder moment je kindje verwachtsuper! Wie weet kan je me tegen die tijd op de hoogte brengen hoe het gaat, ik ben erg benieuwd. Veel geluk met je kindje en je opleiding. Liefs
Hoi Annemieke82, Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat het geen probleem was. Ik vind het ook niet zo erg om eventueel langer met mijn opleiding bezig te zijn.. als ik maar gewoon een inkomen krijg en niet door mijn werkgever ontslagen word (ookal weet ik ook wel dat dat niet mag, maar helaas gebeurt het wel). Ik denk dat ik er volgend jaar gewoon voor ga. Het spannende is dat je niet weet wat je te wachten staat en of het te doen is, maar als je het niet doet zal je het natuurlijk ook nooit weten. Ik denk ook dat het niet een hele zware opleiding zal zijn. Het helpt waarschijnlijk ook wel dat ik tegen die tijd al een HBO opleiding achter de rug heb. Liefs
Dankjewel! ik zal je tegen die tijd op de hoogte brengen, als ik het niet vergeet haha anders kan je me altijd even een pm sturen natuurlijk ik heb er ontzettend veel zin in en het lijkt me een hele leuke opleiding. Jij ook succes en als je het wil moet je er echt gewoon voor gaan hoor!
Ik zou er ook gewoon voor gaan hoor. Misschien is het met SPW zelfs wel zo dat je wat kan voorwerken en na de bevalling niet te veel achterloopt, waardoor je helemaal niet uitloopt met je studie. Het zal inderdaad wel schelen dat je al een HBO opleiding hebt gedaan. Ik heb ook net mijn scriptie ingeleverd (SPH BBL), dus het kan allemaal best.
Ja dat zou inderdaad ideaal zijn om voor te werken als het mogelijk is. Wat fijn dat je je scriptie hebt ingeleverd voordat je bent bevallen. Ik zie dat je al aardig op weg bent met 31 weken Ik zie er trouwens als een BLOK tegenop om af te studeren en scriptie te schrijven. Maargoed het is gelukkig nog niet zover. Soms ben ik zelfs zó ongeduldig met zwanger worden dat ik erover nadenk om tijdens het afstuderen (rond februari 2012) de pil weg te gooien en het te gaan proberen, omdat het misschien wel nog een paar maanden duurt voordat het raak is, maar misschien ook wel na een maand al en dan zit je misschien toch niet echt gebakken als ik met zwangerschapskwaaltjes nog een scriptie moet rondbreien Tsja geduld is voor een vrouw met een grote kinderwens nogal moeilijk hihi en dan wil je bijna onverstandige dingen gaan doen.
Ik raakte zwanger in het laatste jaar van mijn SPW4 opleiding, in het begin van het schooljaar. Mijn zwangerschap werd positief ontvangen zowel op de opleiding als bij mijn werkgever. We hebben duidelijke afspraken gemaakt, omdat ze het niet zagen gebeuren dat ik op het einde nog mensen zou verzorgen. We hebben ons aan deze afspraken gehouden, en 2 weken voor mijn verlof zou in gaan had ik mijn diploma op zak! En kreeg toen 2 weken extra verlof van mijn werkgever Het was even bikkelen, vooral omdat ik uiteindelijk in de ziektewet kwam en therapeutisch aan het werk was. Maar zodra ik thuis was ging ik eerst even een uurtje (of 2, 3 ) op de bank liggen. En daarna keek ik of ik nog fut had om iets te doen. In overleg kon ik soms ook op het werk een aantal uur achter de pc zitten ipv op de groep aanwezig te zijn. Ik heb het niet als onprettig ervaren, maar voelde wel een druk omdat ik graag mijn diploma wilde hebben voor ik zou bevallen.
Hoi Neeltje1986, Wat fijn dat je nog net voor je bevalling je diploma op zak had! Ik snap dat het even bikkelen is.. en je weet ook nooit hoe je zwangerschap gaat. Wie weet heb je nergens last van en werk je lekker tot het einde door, of je hebt vanaf dag 1 al veel klachten waardoor je gewoon eigenlijk nauwelijks meer kan werken. Ik zou mij in dat geval echt super ongemakkelijk voelen tegenover mijn werkgever.. Soms maak ik me te druk om het feit dat ik zwangerschap+werk(3dgn)+school(1dag&1avond) moet combineren, maar in principe is dat natuurlijk niet anders dan iemand die 'gewoon' fulltime werkt en zwanger is. En op mijn vorige werk (kinderdagverblijf, waar ik uiteindelijk dus toch weg moest omdat ik ongediplomeerd was) waren er wel 11 (!) vrouwen zwanger/met zwangerschapsverlof. Dus mocht ik mijn BBL plek daar mogen krijgen weet ik wel dat zij me niet zullen weigeren of wegsturen ivm zwangerschap.. of wel omdat ze het nooit meer willen meemaken hihi
@Gin; Ik wilde mezelf niet ziekmelden. Maar toen ik bijna flauw viel tijdens de verzorging van een client ben ik door een collega in een stoel gezet en moest ik de verloskundige bellen waar zij bij zat, zij heeft toen mijn leidinggevende gebeld en hij zei: 'Jij en je kindje staan nu op 1. Ik snap dat je je diploma wil, maar niet ten koste van. Je haalt je diploma, maar wel met afspraken.' Ik voelde me ook ontzettend klote naar collega's, maar telkens werd mij op het hart gedrukt dat ze het snapte en ook zagen dat ik het moeilijk vond.. En dat combineren.. Ik dacht ook; hoe ga ik dit in godsnaam doen.. Maar het gaat vanzelf!
Jeetje! Ja dan heb je jezelf echt teveel willen pushen.. je wil je niet 'aanstellen' tegenover je collega's maar wat inderdaad jij en je kindje staan op nummer 1 en je moet wel echt rare collega's hebben als ze daar geen begrip voor kunnen hebben. Uit je verhaal begrijp ik dat je misschien verpleegkundige bent en dat lijkt mij ook best pittig omdat je best zwaar fysiek bezig bent. Ik wil graag in de kinderopvang werken (wat ik al een paar maandjes heb gedaan) en tuurlijk ben je ook wel fysiek bezig (luiers verschonen, baby's in en uit bed halen) maar je hebt ook veel tijd om te rusten, je zit ook best veel en je hebt altijd minimaal 1 collega naast je staan die de wat zwaardere dingetjes wat kan overnemen. Ik denk inderdaad dat de meeste er echt wel begrip voor zullen hebben. En dat het combineren vanzelf gaat, dat denk ik dus ook! Ik denk nu ook wel eens terug aan bepaalde dingen dat ik denk: ik had van te voren niet gedacht dat het zo vanzelf ging.. Door jullie word ik wel steeds zelfverzekerder en denk ik dat ik dit best goed aankan! Bedankt dames Vanaf vandaag een jaar lang aftellen voordat ik ervoor ga Liefs
ALs je een BBL opleiding volgt ben je gewoon in loondienst en heb je evenveel rechten op zwangerschapsverlof als iemand die een BBL opleiding doet. Ook wat betreft doorbetalen door je werkgever is het hetzelfde als iemand die niet een BBLopleiding volgt. Je bent gewoon een volwaardige werknemer. Het enige verschil met jou en iemand die niet zo'n opleiding volgt is dat jou werkgever voor degene die een BBLopleiding doet een vergoeding krijgt. Dat maakt het bij werkgevers ook aantrekkelijker om BBLérs in dienst te nemen.
Goh, klinkt goed! Ik denk dat het allemaal niet zo'n probleem zal zijn. En ach al zou ik misschien een aantal maandjes vertraging oplopen lekker belangrijk.. Zolang ik ondertussen gewoon een inkomen heb vind ik het allemaal prima. kan niet wachten..
Ik ben November 2010 begonnen met de verkorte/aanvullende opleiding Verzorgende IG. In dezelfde maand testte ik positief. Wij waren toen al 1,5 jaar bezig om zwanger te worden en heb dat dus niet "in de wacht" gezet omdat ik met de opleiding ging starten. Ik vind het toch best pittig om zwanger te zijn tijdens mijn opleiding. Opzich vind ik de leerstof niet moeilijk, maar merk dat ik me veel minder goed kan concentreren bij een toets en bij het leren voor een toets. Ik ben over ruim een week uitgerekend dus dat valt mooi in de zomervakantie. In oktober ga ik na m'n verlof weer aan het werk en eind noveber hoop ik m'n diploma op zak te hebben. Je zal heel druk zijn met huiswerk, verslagen maken en leren en ondertussen de babyspulletjes inslaan, babykamertje in orde maken etc. Ik vind dat ik door de opleiding toch een stuk minder heb kunnen genieten van dat soort dingetjes. Onderschat ook niet dat die schooldag erg lang zal zijn en je daar misschien meer moeite mee hebt dan als je niet zwanger bent.
Hallo Judithvdc, Allereerst nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat je er meer moeite mee hebt dan wanneer je niet zwanger bent. en natuurlijk ben je met je hoofd eigenlijk ergens anders. Soms denk ik ook wel eens dat ik misschien minder kan genieten van mn zwangerschap wat ik erg zonde zou vinden. Ik denk dat ik even afwacht hoe ik erover denk als ik mijn huidige opleiding heb afgerond, of ik dan nog steeds meteen die opleiding wil gaan starten of er nog mee wacht. Baby staat op nummer 1
Ik heb het vorig jaar gedaan en het heeft hier niet goed uitgepakt. Doordat ik erg misselijk was heb ik op het begin een beetje minder gefunctioneerd maar er was begrip voor. Op het laatst liep ik wel nog te springen en gek te dfoen met een dikke buik, maar dat zagen ze dan niet. Ze gingen mij op het werk vergelijken met een stagaire die niet zwanger was. Wat school betreft is het makkelijk te doen en als je een goeie zwangerschap hebt ook zeker wel. Je moet wel begripvolle collega's hebben. Denk dat het wel zeker te doen is, ik heb op dat moment gewoon de pech gehad dat ze mij gingen vergelijken en het niet op een eerlijke manier deden.
Jeetje! Wat balen voor je dat het zo ging ik vind het altijd zo raar dat collega's er geen begrip voor kunnen hebben. Misschien omdat ze nog niet eerder ervaring hebben gehad met zwangere collega's of zoiets? En welke opleiding heb je gedaan? En qua studie was het dus wel te doen? Ik kan me voorstellen dat je je wel rot voelt als je niet goed functioneert. Door jullie reacties blijf ik wel met beide benen op de grond en moet ik zeker rekening houden met eventuele tegenslagen. Maar heb je het nu afgerond of staat het even on hold? En hoe raar dat ze jou vergelijken met een stagiaire die niet zwanger is ik bedoel.. heel apart.
Ik heb spw bbl gedaan. Ik ben niet verder gegaan want op school zeiden ze dat ikd an helemaal opnieuw moest beginnen omdat ze de opleidingsvorm vernieuwd hebben en het niet mogelijk is om van de oude in de nieuwe vorm in te stromen. Nou heb ik laatst nmet iemand gesproken die zei me dat ik wel zeker door kon gaan zonder opnieuw te beginnen dus dat ga ik wel proberen zodra de derde baby geboren is. En ik hoorde ook van die vrouw dat die stagaire nu bij haar werkt en ze helemaal niet tevreden waren over haar, heb haar ook even verteld wat voor een meisje dat is en ze was blij dat ik haar dat vertelde. Maar de opleiding is zeker wel te volgen tijdens een zwangerschap en het werk ook wel, maar met momenten kan het wel erg zwaar zijn. Zijn er genoeg die op het laatst nog maar voor de helft werken, dat heb ik nooit gedaan.