recht op extra pauze op je werk?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamav2boefies, 5 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Ik werk op vrijdag een hele dag(supermarkt)
    Dit is staand werk
    Ik werk meestal van 8 tot 18uur en in die 10 uren dat ik op mijn werk ben zit ik er totaal een half uurtje van
    Tussen de middag ga ik ff naar huis om de hond uit te laten(ik weet het dat dit mijn eigen keuze is)

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat als je zwanger bent je extra pauze mag nemen
    - Kan iemand mijn vertellen hoeveel dit is(en vanaf hoeveel weken zwangerschap)
    - moet ik dit ook aangeven bij de baas als ik graag ff wil gaan zitten - is dit in de tijd van de baas?

Alvast bedankt!

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Jaa ikbheb het ook gelezen! Maar waar...:) Haha

Je heb recht op een uut extra pauze per dag, wat je baas niet kan weigeren..:)
    Helaas weet ik geen antwoord op je andere vragen.....:(

3. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
  4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat gaat vanuit Arbo-wetgeving. Je hebt recht op een uur extra pauze per dag. Is niet gebonden aan je zwangerschapstermijn.
    UIteraard gaat het wel in overleg met je werkgever, hij kan je zelfs eerst richting een Arbo-arts sturen (voor advies). Bij die extra pauze zit je dus niet in de Ziektewet ofzo, pas wanneer dat extra uur pauze onvoldoende is voor jou, zou je kunnen overwegen een deel in de ZW te gaan.

5. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je je pauze gebruikt voor je hond terwijl je echt zou moeten rusten vanwege je lijf en dat rusten vervolgens in extra betaalde tijd van hem wil doen dan zou ik daar als baas niet blij van worden.

Kan je niet af en toe kassa doen of Iets anders zittend? 10 uur staan lijkt me wel heel veel!!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Owh ja dat stukje over hond uitlaten had ik niet opgepikt.... het lijkt me verstandig dat je daar tijdelijk een oplossing voor zoekt, zodat jij rust kunt pakken tussendoor.

7. mamav2boefies

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Mijn schoonmoeder past op de andere kids als ik werk
    Vind dat zo raar om aan haar te vragen
    Ze zegt wel als mijn schoonvader een dagje vrij heeft op de dag dat ik moet werken hij de hond wel kan uitlaten maar zelf biedt ze dit niet aan :S

8. JBG

JBG Fanatiek lid

6 nov 2010
    1.270
    0
    0
    Administratief
    Brabant!
    Ik maak nu zelf gebruik van dat uurtje en iom mijn werkgever neem ik die op voor ik naar mijn werk kom, zodat ik wat rustiger kan opstarten wat mij ook weer rust geeft. Dus ipv 08.30-16.30 werk ik van 09.30-16.30 met een half uur pauze om 12.00u.
    Werkgever is verplicht je 1/8 van de werkdag aan tijd meer pauze te geven, iom je baas moet je invullen hoe en wat.

9. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik ben aan het einde van mijn vorige zwangerschap een aantal dagen iets eerder naar huis gegaan, omdat mijn buik aan het einde van dag best pijn deed.

Je werkgever is verplicht met je mee te denken en idd max een uur extra (doorbetaalde) pauze te geven.

10. MSI

MSI Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.671
    0
    36
    ZOB
    Hoofdstuk 4.3 Artikel 4:5 (lid 2) van de ATW (arbeidstijdenwet).

Het recht op een uur extra pauze per dag is niet helemaal waar, alleen als je ook werkelijk 8 uur werkt. Je hebt namelijk recht op 1/8 extra pauze. Dus als je normaal 6 uur werkt heb je recht op 3 kwartier extra pauze. En verder moet je dan minimaal een kwartier per keer RUST nemen. Je werkgever is verplicht om jou die rust/pauze te geven. Het is eigenlijk niet bedoeld om later te beginnen of om eerder naar huis te ghaan maar als je werkgever daar mee instemt heb je geluk. Het is namelijk bedoeld om door de dag heen vaker je rust te nemen buiten je reguliere pauze.

11. Maybe01

Maybe01 Actief lid

30 aug 2010
    408
    0
    0
    Wat MSI schrijft zou alleen maar beter voor je uitpakken als je zegt dat je 10 uur werkt. Dan heb je zelfs nog ietsl anger dan een uur.

12. socoldasice

socoldasice Actief lid

13 jul 2011
    197
    0
    0
    Verzorgende IG
    Zoetermeer
    ligt het niet aan het CAO ?
    bij ons heb je 25 procent van je werktijd per dag om te kolven / pauze te nemen etc
    ( dat is dus 2 uur per dag...)

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee het ligt niet aan de CAO, want het ligt vastgelegd in de Arbo-wetgeving.

Uhm... in principe zijn het twee verschillende dingen. je hebt recht op 1/8 deel van je arbeidsduur per dag extra pauze tijdens je zwangerschap.

En om te kolven cq live te voeden krijg je 25% van je dagelijkse werktijd.

14. mamav2boefies

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Schoonmoeder laat nu de hond voor me uit scheelt alweer een half uurtje
    Kijken hoelang ik dit vol kan houden en anders idd maar meer pauze (waar ik als zwangere dus recht op heb)
    Helaas speelde mijn ischias deze week ook weer op :(

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Och vervelend meid van die ischias. IN ieder geval fijn dat je schoonmoeder de hond nu voor haar rekening neemt!

16. Ook ik heb aan mijn werkgever gevraagd extra pauze te kunnen krijgen. (werk in horeca) Ik was toen 28 weken en wanneer ik aan het werk was van 9 tot 18 had ik om 2 uur een keer een kwartier pauze! Toen ik hem dit voorlegde werd mij verteld, ja dat kunnen we je hier niet geven dus ga je maar vast met verlof.
    Ik zit dus sindsdien thuis!

17. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Echt belachelijk... Eigenlijk moet je zoiets aangeven bij de Arbodienst, maar ik snap dat je je werk ook niet zwart wil maken. Het is voor normale mensen al te weinig pauze!

18. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    verlof thuis? je bedoelt zeker zwangerschapsgerelateerd ziek? Belachelijk als je werkgever daarvoor de potjes van het UWV misbruikt.

Deel Deze Pagina