Zwanger en ontslag genomen...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door , 30 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Het ging echt niet meer op mn werk, en heb vandaag gezegd dat het niet meer werkt. Daar waren ze het wel mee eens geloof ik. We gaan het morgen even goed hebben over hoe, wat en wanneer. Ik ben opgelucht, maar ben inmiddels ook 9 weken zwanger en dat is natuurlijk niet echt de ideale situatie om te gaan solliciteren.

Weet iemand hoe het zit met uitkering en zwangerschapsverlof en zo? Uitkering zal ik niet krijgen omdat ik zelf opgezegd heb? Maar zou ik het misschien voor mekaar kunnen krijgen dat zij mijn contract willen beƫindigen zodat ik wel een uitkering krijg, of werkt dat niet zo makkelijk? En stel dat ik nou bijvoorbeeld nog wel een baan vind, maar dan voor een half jaar, hoe zit het dan met zwangerschapsverlof?

Kortom, alle tips zijn welkom ;) Moet morgen nog een gesprek aan, dus kom maar op!

*Edit moderator: topic verplaatst*

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hoi, ik werk bij een arbodienst, ik kan me voorstellen dat het nu oplucht dat je binnenkort van die situatie af bent maar:
    je hebt zelf ontslag genomen en daarmee helaas ook veel rechten "weggegeven", uit je verhaal maak ik op dat je nog nergens voor hebt getekend, dat is goed! als je morgen zwart op wit voor je ontslag tekent dan heb je geen recht op een ww-uitkering dan moet je naar de sociale dienst en dan nog krijg je alleen een uitkering als je alleen woont, als je samenwoont dan moet je vriend financieel voor je zorgen, als je nu een baan vindt voor een half jaar dan weet ik niet of je recht hebt op uitbetaling verlof, maar dat kun je nakijken op www.uwv.nl of op de site van het cwi. heel veel succes en laat je niet afschepen morgen ;)

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Uhm voor zover ik weet neemt ze inderdaad ontslag en heeft ze dus inderdaad geen recht op een ww-uitkering. Wat valt daar over te onderhandelen? Dat is toch haar eigen keuze waar ze voor tekent? Of moeten we meer geld gaan lospeuteren bij de overheid? Laten we dat allemaal doen, dan blijft er al helemaal niets meer over van de salaris van de werkende mensen.

4. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.827
    4.057
    113
    Je neemt zelf ontslag en dan vind ik niet dat je baas er aan mee zou moeten werken dat jij een uitkering krijgt.
    Bovendien vind ik het raar dat iedereen er maar meteen van uit gaat dat ze geen (vaste / langetermijn) baan kunnen krijgen omdat ze zwanger zijn. Met zo'n instelling zal het waarschijnlijk inderdaad niet lukken om een baan te vinden.
    Ik heb een baan gevonden terwijl ik 6 maanden zwanger was. Ik maakte er zelf geen probleem van en liet ook merken bij sollicitaties dat het wat mij betreft geen enkel probleem hoeft te zijn. Met zo'n instelling kan je ver komen!

5. sjokoholic

sjokoholic Actief lid

17 jun 2008
    195
    0
    0
    WW is toch iets wat je hebt opgebouwd? Ik zou in haar situatie nooit hebben ingestemd/aangegeven dat ik ontslag zou willen. Het kan toch ook dat zij op haar werk niet voldoende is voorgelicht over haar rechten als zwangere. Dan vind ik het een ander verhaal, als zij dan zegt dat het niet gaat en zij wordt onder druk gezet (zie andere topics, bijv toch ingedeeld worden in onvoordelige roosters, lichamelijk zwaar werk etc.) voelt zij dat zij geen andere keuze heeft.
    Zoiets kan toch ook? Dan klinkt het zonde om je rechten op te geven en vind ik wel dat je gebruik mag maken van voorzieningen.
    Het DWI verhaal vind ik ook onzin hoor, eerst je goed laten voorlichten en idd zelf de consequenties van je keuze nemen. Maar de post is te kort om echt een mening te hebben.

6. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    WW bouw je absoluut NIET zelf op! Er zijn namelijk zat mensen die nooit in hun hele leven in de ww komen. De AOW is wat anders, dat krijgt iedereen als ie oud wordt.
    Dus de WW wordt door andere, werkende mensen betaald.

En wat al eerder door iemand is gezegd: Waarom gaat iedereen er in hemelsnaam van uit dat je als zwangere nooit een baan zult krijgen?
    Ik ken zat mensen die gewoon aangenomen werden tijdens hun zwangerschap. En ik ken ook een aantal werkgevers die er helemaal geen punt van maken als je zwanger bent. Ook omdat hun personeel wat ze al hebben ook kinderen krijgen en dan met verlof gaan. Dat is iets waar ze al vanuit gaan.

Dus gewoon gaan solliciteren zou ik zeggen. En dan niet te kieskeurig zijn met wat voor baan je wilt, dan zal het best goed komen.

Succes!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.518
    36.483
    113
    @miez: ww bouw je wel zelf op. Elk werkend mens hier in Nederland betaald daar een premie voor.

@ts: ik denk dat je pech hebt, want zij kunnen niet je contract ontbinden. Ze hebben daar zwaarwegende redenen voor nodig en elk ontslag moet eerst aangevraagd worden. Helemaal nu je zwanger bent, is dt een probleem.

Je kunt toch gewoon solliciteren? het is echt niet bij alle werkgevers een probleem als je zwanger bent.

8. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Ja precies, en die premie die je betaald, daar worden andere werkeloze mensen van betaald! Dus je betaald nooit voor jezelf. Het komt niet in een fonds ofzo.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.518
    36.483
    113
    Niet direct, maar wel indirect, want je krijgt geen ww als je nooit gewerkt hebt en nooit die premie hebt betaald. Dus alleen als je de premie hebt betaald ontvang je geld.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nee hoor dat is niet waar. Het is absoluut niet zo dat je voor jezelf opbouwt. Je betaalt inderdaad voor anderen. Als straks bijvoorbeeld het hele WW systeem wordt opgedoekt, blijft er toch ook niets voor jou over? Het is niet zo dat dat geld dat jij dan altijd hebt betaald, voor jou apart blijft. Zo werkt het systeem simpelweg niet. Je betaalt dus voor anderen. Jouw geld dat nu apart wordt gezet, gaat naar andere werklozen op dat moment. Niet naar jou als jij over een paar jaar in die wet raakt. Je kunt er dus in feite ook nooit vanuit gaan dat jij over 20 jaar als je werkloos raakt dat geld krijgt.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.518
    36.483
    113
    @merleQ: moet je even beter lezen, want dat zeg ik ook helemaal niet. Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen die werkt wwpremie betaalt en dus dat als je werkloos raakt wel degelijk hiervoor geld hebt betaald.
    Het geld komt allemaal op 1 hoop terecht en de 1 heeft meer betaald dan de ander en de een zal ook meer krijgen dan de ander, maar daar gaat het mij niet om. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je er wel degelijk voor betaald. Geloof dat er een misverstandje is.

Ik weet trouwens echt wel hoe de ww in elkaar zit hoor, heb namelijk 2 jaar op de ww-afdeling van het uwv gewerkt.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Volgens mij heb je wel degelijk gezegd dat je ww zelf opbouwt? Dat is in ieder geval niet waar. Dat zou je toch moeten weten als je op de ww-afdeling hebt gewerkt. Maar misschien dat je dan wel hetzelfde bedoelt maar dat je woordkeuze niet gelukkig was. Ik snap je punt wel van 'hoe meer je betaalt, hoe meer je krijgt', maar dan nog kun je er niet vanuit gaan dat jij straks ook daadwerkelijk die uitkering krijgt als je werkloos raakt. Je bouwt dus niet voor jezelf op maar voor anderen op dat moment.

13. Niet meer actief

Even voor de duidelijkheid: ik werk al meer dan 10 jaar en heb nog nooit zomaar mn baan opgezegd. En ook nog nooit op een uitkering hoeven terug te vallen. Er is een hoop voorgevallen en zag me geen andere mogelijkheid. Aangezien mn werkgever het daar mee eens was, is het toch niet zo gek als we bijvoorbeeld iets overeen konden komen, zodat ik toch nog kans op een uitkering zou hebben?

Maar goed, helaas is mn zwangerschap uitgelopen op een miskraam...

14. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    wat vervelend Linda. sterkte.

Hoe verder met baan? mag je wel blijven nu dan?

15. Niet meer actief

Nee wil niet meer blijven.

Ga lekker solliciteren en dan zien we wel!

16. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Wat ontzettend vervelend voor je dat het uit is gelopen in een MK.

Laat je inderdaad inschrijven bij zoveel mogelijk uitzendbureaus dan krijg je vast snel weer iets nieuws, zo lang je niet te kieskeurig bent. Zodra je dan iets nieuws hebt kun je altijd verder kijken naar een baan die wel heel goed bij je past!

17. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

jeetje sterkte meid, wat vervelend zeg!

Deel Deze Pagina