Mijn moeder als gastouder?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Lala84, Aug 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lala84

Lala84 Lid

Jul 13, 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, mijn moeder wil straks 1 dag in de week gaan oppassen, waar we natuurlijk heel blij mee zijn. Mijn moeder hoeft daar eigenlijk geen geld voor, maar stelde voor dat ze zich aanmeld als gastouder, zodat wij extra kinderopvangtoeslag kunnen krijgen. Ze zegt dat ze dan alleen nog maar een EHBO diploma hoeft te halen, om te voldoen ad eisen. Nu heb ik het nog niet nagevraagd bij een bemiddelingsbureau, maar wel op internet gekeken. Ik begrijp dat wij dan bemiddelingskosten en het 'salaris' aan het bureau betalen en zij betalen de gastouder.
    Ik vraag me af of dit vaker gebeurd?
    Het voelt op deze manier toch een beetje als een soort van fraude, om meer toeslag te krijgen. Ik weet ook nog niet zeker of we er financieel nu echt iets aan hebben, zou ik dan precies moeten berekenen.
    Wie weet hier meer van?

2. jamaila

jamaila Bekend lid

Jun 27, 2011
    527
    0
    0
    friesland
    waarom is dit fraude??? nee hoor zo gebeurd het heeel vaak. de tante van mijn man is ook oma en zij past ook op haar kleinkinderen via een gastouder bureau. zo krijgt ze toch iets vergoeding en het kost de ouders bijna niks.

3. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Wist niet dat dit nog kon. Ik ben zelf gastouder geweest, met certificaat. Maar nu zijn de regels anders, met datzelfde certificaat kom ik niet meer aan de slag als gastouder. Je moet nu de opleiding helpende (zorg en welzijn) doen.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wat is de bedoeling? Dat je moeder haar salaris wat ze ontvangt van het gastouderbureau terug naar jullie stort? Zo ja, dan vind ik dat je reinste fraude! Jij ontvangt kinderopvangtoeslag van de belastingdienst om je moeder die als gastouder werkt te betalen, maar je betaalt haar er uiteindelijk helemaal niet voor omdat zij dat niet nodig vind. Je krijgt dus KOT voor kosten die je helemaal niet maakt. Dat vind ik echt schandalig!

Als je het anders bedoelt en wel gewoon je moeder betaalt dan gaat bovenstaande niet op natuurlijk...

5. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Daarom hebben ze dat ook afgeschaft naar mijn weten! Om opa's en oma's te laten oppassen, dit ivm fraude, wat vaak gepleegd werd.

6. Amethist

Ja, maar als je als oma gewoon gekwalificeerd bent om als geregistreerd gastouder te werken dan kan je er nog steeds misbruik van maken.

Overigens, dit zijn de deskundigheidseisen waar een gastouder aan moet voldoen:

De gastouder moet in het bezit zijn van:

een diploma MBO-2 Helpende (Zorg en) Welzijn, of
    een ervaringscertificaat MBO-2 Helpende (Zorg en) Welzijn, of
    een diploma dat vermeld is op de diplomalijst, of
    een certificaat goed gastouderschap.

7. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Klopt! Maar ik denk niet dat opa's en oma's snel die opleiding zullen volgen :)

En idd zorg en welzijn heb je nodig, met een certificaat goed gastouderschap kom je niet meer mee aan de slag. Dit certificaat heb ik ook in 2008 behaald, en is nu niet meer geldig.

8. Amethist

Oh wat stom zeg, ik heb dat stukje gekopieerd van de site van een gastouderbureau, maar die info is dus gedateerd...

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ben ik het mee eens! Dit is de reden van de bezuinigingen KOT. Door deze acties mogen wij en met mij een hoop anderen vanaf januari 100 pm extra betalen.

10. linde90

linde90 Niet meer actief

Hier nog een helemaal mee eens, als je moeder geen salaris wil krijgen omdat ze het niet nodig vind en jullie doen het toch via de toeslag vind ik dat fraude. Daar is de KOT niet voor bedoeld..

11. Lala84

Lala84 Lid

Jul 13, 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn moeder zei zelf dat ze er geen geld voor hoeft, maar natuurlijk wil ik niet dat ze dit geld terug gaat storten. Maar als we dit doen betalen we ook bemiddelingskosten aan het gastouderbureau. Dan heb ik er dus alleen wat aan als de eventuele kinderopvangtoeslag meer is dan die bemiddelingskosten? Anders kan ik haar net zo goed direct betalen toch?

12. linde90

linde90 Niet meer actief

Maar als ze geen geld wil, waarom zou je dan aanspraak willen maken op de KOT?
    Vind dat een beetje krom, je moeder wil geen geld, maar dan krijgen jullie dus geld toe om je kind naar oma te brengen.
    Beetje vreemde gedachtengang ...

13. Lala84

Lala84 Lid

Jul 13, 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet er weinig vanaf, daarom stel ik deze vraag juist. Mijn moeder zegt dat ze er geen geld voor wil, maar ik zou haar wel willen betalen. Dit was haar voorstel. Ik probeer duidelijk te krijgen hoe het zit en of ik hier 'wat aan heb'. Als zij in haar hoofd heeft om het salaris terug te storten, dan gaan we dit dus niet doen.
    Ik wil alleen wat meer duidelijkheid over hoe het in elkaar steekt en of het gebruikelijk is. Dat is alles.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als je het officieel doet en dus KOT krijgt zal ja altijd minder hoeven betalen dan dat je het hele bedrag zelf aan je moeder geeft, maar dat lijkt me logisch ;)

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    even voor de duidelijkheid.

jij wilt je moeder betalen ( en het niet terug gestort krijgen)
    Als je het via het gastouderbureau regelt krijgt je moeder een standaarduurbedrag van hen betaald en jij krijgt hiervoor een rekening waarbij ook bemiddelingskosten worden gerekend.
    Even kort door de bocht betaal jij dan gemiddeld zo'n 5,50 per uur aan het gastouderbureau.
    Hoeveel toeslag je krijgt is afhankelijk van hoeveel jij en je partner verdienen. Daar zou je een proefbereking voor kunnen maken op toeslagen.nl
    Je krijgt met een niet zo hoog inkomen een groot deel van de opvangkosten vergoed.

als je moeder geen geld wil en het geld terugstort is dit wel fraude maar ik begrijp dat je dat juist niet wilt.

Je zou je moeder ook een klein bedragje per maand kunnen betalen ( wat je eigen bijdrage zou zijn wanneer je alles officieel regeld) en dan heb je heel wat minder papierwinkel en spaar je de belastingdienst geld uit.

Vraag is dus of jij je moeder wil betalen en waarom ( als duidelijk is dat je moeder dit niet wil)

Vat ik het zo een beetje goed samen zo??

16. Lala84

Lala84 Lid

Jul 13, 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, precies! Dat bedoel ik nou, wat een gedoe allemaal en wat heb ik er eigenlijk aan. Ik kan haar direct betalen. Als ze dat tenminste accepteert, anders slaat deze discussie nergens op. Ik moet misschien eerst nog maar eens goed met haar praten. Ik was gewoon benieuwd of er meer mensen zijn bij wie hun moeder gastouder is en waarom dan.

17. Amethist

Oh nou idd, ik zou eerst nog maar eens met je moeder om de tafel gaan zetten. Scheelt jou een heel gedoe'tje met de belastingdienst. Die eigenwijze moeders ook, waarom willen ze er niet gewoon wat voor hebben ;).

18. Bri

Bri Niet meer actief

Het was op een gegeven moment zó gebruikelijk, dat de wetgever heeft besloten de mogelijkheden enorm in te perken. Het mag duidelijk zijn dat de KOT hier niet voor bedoeld was.

Zolang iemand zich aan de regels houdt, valt haar natuurlijk niets echt te verwijten. Maar ik snap niet zo goed waarom er over geld gepraat moet worden als een oma op haar kleinkind past.

Als jij graag wilt betalen, en je moeder wil er geen geld voor ontvangen, stop dan het geld dat je zou willen betalen in een spaarpot voor je kind. Geen gedoe met administraties, bemiddelingskantoren en papierhandel met de belastingdienst. Maar goed, dat is mijn mening. Als je moeder de vereiste papieren heeft en alles volgens de regels verloopt, mag je het zo doen (moeder schrijft zich in bij bureau, bureau int het geld bij jou en stort door naar je moeder, jij doet een aanvraag bij de afdeling toeslagen van de Belastingdienst, zij storten maandelijks geld naar jou, controleren de opgaves aan het eind van het jaar en doen een eindberekening. Je moeder moet haar inkomsten uit haar gastouderschap natuurlijk wel opgeven bij de inkomstenbelasting. Persoonlijk vind ik het een hoop werk van een hoop mensen voor iets wat je ook gewoon onderling kunt regelen.)

Share This Page