Wanneer ben ik 2 jaar ziek? Hoe gaat die telling?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by silvana81, Apr 18, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Beste uwv team,

Ik vraag me onderstaande al een tijdje af;

Ik heb me ziek gemeld in okt 2015 vanwege zwangerschapsmisselijkheid, toen ik weer halve dagen ging werken om langzaam weer op te bouwen kreeg ik al snel bekkenpijn waardoor ik weer volledig thuis kwam te zitten in jan 2016.
    In april 2016 is mijn zwangerschapsverlof ingegaan.
    Mei 2016 bevallen en bekkenpijn is over.

Fijne verloftijd gehad en 3 weken vakantie er nog aangeplakt, nergens last van gehad.
    Eind augustus 2016 weer gaan werken, alles ging goed nergens last van.
    1 week later begon ik op mijn werk rugpijn te krijgen dat met de dag erger werd.
    Toen de pijn te heftig werd en ik ook zenuwpijn kreeg is er een mri scan gemaakt en is de uitslag hernia.
    Dus sinds begin september 2016 zit ik weer volledig thuis door hernia.
    In jan 2017 uiteindelijk geopereerd en nu langzaam herstellen, nog veel last van mijn rug en zenuwpijn (been en voet voelen nog steeds niet normaal en ik loop snel mank).

Aangezien mijn herstel zo langzaam gaat ben ik bang om mijn baan te verliezen want na 2 jaar ziekte mag een werkgever je eruit gooien toch?

Maar wanneer zit ik dan op die 2 jaar is dat dan okt 2017 (gerekend vanaf ziekte door zwangerschap)
    Of sept 2018 (ziekte door rughernia)

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Silvana81,

Allereerst sorry dat we zo laat op je bericht reageren.

Wat fijn dat je je nu langzamerhand weer beter voelt. Ik kan me voorstellen dat je wilt weten tot wanneer je Ziektewet-uitkering loopt.

Als je na je zwangerschapsverlof ziek bent, maar niet door je zwangerschap en bevalling, en het gaat om een andere ziekteoorzaak dan voor je zwangerschap, dan telt dit weer als een nieuwe ziekteperiode. In jouw geval betekent dit dat je in september 2018 2 jaar ziek zou zijn.

Als je langer dan 2 jaar ziek bent mag de werkgever je ontslaan. Dan moeten jij, je werkgever en UWV het wel eens zijn over de volgende 3 zaken:
    - Je kunt het werk waarvoor je bent aangenomen niet meer doen.
    - Jij en je werkgever hebben genoeg geprobeerd om te zorgen dat je weer aan het werk kunt, maar dit is niet gelukt.
    - Ook in ander of aangepast werk lukt het niet om snel terug te keren naar het bedrijf. Ook niet nadat je een cursus of opleiding hebt gedaan.

Ik wens je een voortgezette beterschap.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Share This Page