zwanger tijdens ziekteperiode

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Monicah, 7 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monicah

Monicah Lid

27 dec 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

tijdens mijn zwangerschap heb ik mij ziekgemeld ivm mijn bekken.. na de bevalling was ik nog steeds ziek.. Ben trouwens ziek uit dienst dus uwv is mijn "werkgever". Nu is het zo dat ik bijna 2 jaar ziek ben.. ik ben nu 22 weken zwanger.. en heb nog erger last van mijn bekken dan bij mijn vorig zwangerschap. Mijn vraag is.. ik krijg een eerste jaarsevaluatiegesprek.. kunnen zij mij beter melden.. omdat het een ander zwangerschap betreft en met dezelfde klachten? En waarom krijg ik na bijna 2 jaar ziek zijn de eerstejaars evaluatie? Hoorde ik dat niet eerder te krijgen.. ik heb wel al een brief gekregen dat ik WIA moet aanvragen.. wat ik 3 dagen geleden heb.. kan je de WIA ingaan als je zwanger bent?

Bedankt voor jullie antwoord

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Monicah,

Je vraagt je af waarom je nu pas wordt opgeroepen voor een Eerstejaars Ziektewet-beoordeling. Dit is inderdaad laat.

Wanneer je in totaal 44 weken ziek bent geweest, krijg je een oproep voor de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling. Je geeft aan dat je ziek was voor je zwangerschapsverlof, en daarna nog steeds. Die 16 weken zorgen er voor dat de periode verlengd wordt. Misschien is dat de reden dat je nu pas wordt opgeroepen. Vraag het anders even na bij de arts met wie je het evaluatiegesprek hebt.

In het evaluatiegesprek gaan ze kijken naar de klachten waarmee je ziek bent geworden. Niet naar de klachten van de tweede zwangerschap. Je bent tussendoor niet beter geweest.

Wacht met het aanvragen van de WIA totdat je het gesprek hebt gehad.

De WIA kan inderdaad ingaan tijdens het zwangerschapsverlof.
    Het gaat hier in feite om twee verschillende situaties.
    Een WIA-uitkering kun je krijgen als je langer dan twee jaar ziek bent.
    En een WAZO-uitkering ontvang je tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Vraag je de WIA aan tijdens je zwangerschapsverlof?
    En wordt er een loongerelateerde WGA-uitkering toegekend?
    Dan wordt hij niet uitbetaald tijdens de weken dat je recht hebt op de WAZO-uitkering.
    Meer informatie vind je hier

Heel veel sterkte met je herstel!

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

3. Monicah

Monicah Lid

27 dec 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord..

Ik "moet" van de uwv voor 10 april WIA aanvragen, anders ben ik te laat ofzo..
    En gesprek is pas 22 april. Dus weet niet wat wijsheid is?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Monicah,

In dat geval is het verstandig om gewoon voor 10 april de WIA aan te vragen.
    Zo voorkom je in ieder geval vertraging.

Succes met het gesprek!

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina