Goedeavond, Ik heb een vraagje mbt mijn aanvraag WAZO uitkering vanuit een WIA(WGA)uitkering.Op 7 maart jl. vroeg ik telefonisch een WAZO uitkering aan welke ik graag per 4 april in wilde laten gaan.Uw collega,een medewerker van het UWV gaf aan na enkele vragen dat de WAZO aanvraag per dit telefonische contact voldoende was en ik binnen een week een schriftelijke ontvangstbevestiging zou ontvangen van mijn WAZO aanvraag en binnen 4 weken de beslissing.Ik heb deze ontvangstbevestiging helaas nog niet ontvangen.Wel ontving ik later op de dag een voicemailbericht van een UWV medewerker van afdeling Ziektewet dat na overleg tussen beide medewerkers,dat ik zeker in aanmerking kom voor een WAZO uitkering.Verder gaf deze persoon aan dat mijn WGA uitkering niet opgeschort wordt,maar gekort zal worden door de WAZO.Verder verwees hij mij naar de website van het UWV mbt een WAZO uitkering aanvragen en afwachtende was voor de toekenning van een WAZO uitkering.Ik vraag mij nu echter af of mijn WAZO uitkering werkelijk in behandeling is genomen en per wanneer ik de 1ste betaling mag verwachten.Zal dit een wekelijkse uitbetaling worden of wordt deze gezamenlijk maandelijks uitgekeerd met de WIA WGA uitkering?Ik hoop dat u mij verder zou kunnen helpen en eventueel de status zou kunnen nachecken mbt mijn aanvraag WAZO.Bijvoorbaat dank.MVG,
Beste Naomi, Je wilt weten of je aanvraag voor de WAZO in behandeling is. Alleen als je een loongerelateerde WGA-uitkering ontvangt heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. In de beslissingsbrief kun je lezen van je WGA-uitkering kun je lezen of je een loongerelateerde WGA-uitkering ontvangt. Ontvang je een loonaanvullingsuitkering? Dan heb je helaas geen recht op de WAZO. Het aanvragen kan helaas niet online. Daarover ben je verkeerd geïnformeerd. Excuses daarvoor. Het aanvragen van de WAZO gaat telefonisch mocht je een loongerelateerde WGA-uitkering ontvangen. Ontvang je dus een loongerelateerde WGA-uitkering? Dan adviseer ik je weer contact op te nemen met UWV. Mijn collega kan dan de status van de aanvraag nakijken. Dit mag ik vanwege privacy redenen niet doen. Ik verzoek je dan ook je BSN te verwijderen op dit forum. Kwaadwillende kunnen hier misbruik van maken (toeslagen aanvragen op jouw BSN bijvoorbeeld). Ik wens je een goede zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare
Dank voor je reactie en overige informatie Martijn! Ik heb de WAZO uitkering telefonisch aangevraagd vanuit een WIA WGA loongerelateerde uitkering,wellicht iets te vroeg. Ik zal nogmaals telefonisch contact opnemen om te achterhalen of de WAZO aanvraag correct in behandeling is genomen. MVG,Naomi.