Zwanger tijdens ZW

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Marijn, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    1 augustus liep mijn contract af vanwege overbezetting. Omdat ik nog volledig ziekgemeld was, ben ik ziek uit dienst gegaan.
    Mijn ziekteproces loopt nog steeds en ik ben hierover in contact met UWV en hulpverlening.
    Nu ben ik zwanger. We zijn hier heel blij mee, maar het zet mijn ziekte (anorexia) wel op scherp. Ook heb ik geen ongecompliceerde zwangerschappen vanwege het antifosfolipidensyndroom. Hiervoor loop ik direct bij de gynaecoloog en moet ik bloedverdunners spuiten en slikken. Mijn beide kinderen zijn te vroeg geboren, dit zal ook een risicozwangerschap blijven. Vorige zwangerschap heb ik vanaf week 20 weeënremmers moeten slikken en ben ik alsnog met 35 weken bevallen. Rust zal ook deze zwangerschap belangrijk zijn.
    Ik neem aan dat ik nu bij het UWV moet melden dat ik zwanger ben. Heeft dit gevolgen voor mijn uitkering?
    Ik krijg op dit moment 70% uitbetaald.
    Mijn ziektewetuitkering is gestart in januari 2011.
    Ik ben uitgerekend op 21 juni 2013, maar zal naar verwachting juni niet halen.
    Wanneer moet ik wat ondernemen en welke gevolgen kan ik voor mijn uitkering verwachten?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Marijn

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marijn,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat jammer dat je er zoveel klachten van hebt.

Tijdens de ziektewet-uitkering
    Je moet de wijziging in je gezondheid inderdaad doorgeven aan UWV. Dat kan met een wijzigingsformulier. Onze verzekeringsarts zal beoordelen of je klachten zwangerschapsgerelateerd zijn. In dat geval zal je uitkering 100% van je dagloon worden, in plaats van 70% nu.

Na de ziektewet: WIA of WW?
    De ZW duurt maximaal 104 weken. Aangezien de uitkering in januari 2011 is begonnen, zal deze in januari 2013 eindigen. Wat er daarna gebeurt, zal binnenkort worden beoordeeld: in de 88e week van ziekte krijg je van UWV een attenderingsbrief voor de WIA. Hierin staat hoe en wanneer je een WIA-uitkering kunt aanvragen.

Nadat je de aanvraag hebt gedaan, zullen we je arbeidsongeschiktheidspercentage berekenen. Ben je minstens 35% arbeidsongeschikt, dan krijg je een WIA-uitkering. Welke WIA-uitkering je dan krijgt, hangt onder andere van je arbeidsverleden en je arbeidsongeschiktheidspercentage af. Dat kan IVA, LGU, LAU of VVU zijn.

Ben je minder dan 35% arbeidsongeschikt, dan krijg je geen WIA-uitkering, maar kun je WW aanvragen. Of je WW krijgt, hangt onder andere van je arbeidsverleden af.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    Indien je WIA-LGU of WW krijgt, heb je alsnog recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Bij de andere WIA-uitkeringen (IVA, LAU of VVU) heb je geen recht op WAZO.
    Om de WAZO aan te vragen kun je 8 weken voor je uitgerekende datum contact opnemen met UWV Telefoon (0900 – 9294).

Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WIA, WW en WAZO.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Bedankt voor uw uitvoerige reactie. Ik maakte zelf echter een fout, mijn ZW is begonnen januari 2012 (ipv 2011), dus ik neem aan dat ik nu nog niet te maken heb met WIA of WW?
    Ik ga het UWV inlichten over de nieuwe situatie.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marijn,

Je conclusie is juist.

Zolang je ziek bent blijft je Ziektewet-uitkering 104 weken doorlopen.
    Omdat je ziek bent vanaf januari 2012 krijg je nu nog niet te maken met WIA of WW.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina