Inmiddels ben ik bijna 18 weken zwanger en heb zojuist weer een consult gehad met de Arbo bedrijfsarts betreffende mijn ziektemelding ivm Hyperemesis. Haar conclusie luidt dat de misselijkheid waarschijnlijk niet beter zal gaan worden en dat ik mijn zwangerschap waarschijnlijk thuis zal moeten uitzitten. Op dit moment is het zo dat wanneer ik enige vorm van inspanning verricht ik weer in overgeef-modus ga. Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je langer dan een half jaar thuiszit je gekort wordt op je salaris (70% van je salaris), is dit ook het geval wanneer je thuis zit ivm de zwangerschap?
Beste Chantal84, Vervelend om te lezen dat je langdurig misselijkheidklachten hebt en daarom niet kunt werken. Je wilt weten of er ook gekort wordt op je salaris wanneer je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. Je werkgever betaalt gewoonlijk je loon door tijdens ziekte. Soms vraag je werkgever een Ziektewet-uitkering (ZW) aan. - Of je ziek door zwangerschap bent, moet door een arts worden vastgesteld. Meestal krijg je een uitnodiging van de verzekeringsarts van UWV. Oordeelt hij dat je klachten het gevolg van zwangerschap of bevalling zijn? Dan betaalt UWV de ZW-uitkering. Deze is altijd 100% van je ZW-dagloon. Dat is hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. - Ben je wel ziek, maar volgens de arts niet door zwangerschap of bevalling? In dat geval heb je soms recht op loon bij ziekte van je werkgever en soms op een ZW-uitkering van UWV. Dit hangt ervan af wat voor contract je hebt. Heb je een dienstverband met je werkgever, dan betaalt je werkgever je salaris door. Hoeveel dit is, hangt af van je contract of CAO. Als uitzendkracht hangt het ervan af wat voor contract je hebt en of je werkgever bij UWV is verzekerd of eigenrisicodrager is. Actuele informatie over de ZW-uitkering vind je hier. Informatie over de hoogte van de ZW-uitkering vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare