Vragen, vragen en vragen

Discussie in 'Prematuur' gestart door juultje26, 19 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Hoi Allemaal,

Nu toch maar een berichtje hier. Misschien om even mijn verhaal kwijt te kunnen, en wat vragen te stellen.

Ben momenteel 30 weken en 4 dagen zwanger. Het gaat op en af. Al paar dagen in het ziekenhuis gelegen ivm aanhoudende harde buiken. Mooie echo's gehad. Bij de vorige echo bleek dat ons kindje wel wat aan de kleine kant is, en het onder de p10 lijn zat met het hoofdje. Werd toen geschat op 1130 gram. De overige metingen waren allemaal wel wat kleiner als wat zou moeten, maar niet verontrustend. De week daarna toch terug voor een echo, dat was afgelopen vrijdag en daarbleek het kindje maar 50 gram gegroeid en weegt nu dus 1170 gram. Het zit nu onder de p10 lijn.
    Direct aan de ctg waaruit het hartje nog mooi regelmatig is en het kindje ook nog goed beweegt. Mijn bloeddruk was laag en dus prima.

Morgen naar het ziekenhuis om opgenomen te worden met absolute bedrust. Vrijdag word dan wederom een echo gemaakt om te kijken of het kindje groeit. Het hoort nu ongeveer 200 gram bij te komen vanaf week 30. Gemiddeld zou het nu 1500 gram moeten wegen, dus behoorlijk kleiner.

Tja, en dan gaat er van alles door je hoofd. Wie heeft dit ook meegemaakt, en wat kan ik nu verwachten aankomende week? Persoonlijk voel ik me zelf niet goed, heel weinig energie, veel spugen, weinig eetlust, al mijn bloeduitslagen etc zijn goed. De navelstreng was ook goed.. zorgen voor niks??? Of toch terechte zorgen??

We hebben te horen gekregen dat het kindje bij 32 weken tegen de 2 kilo moet wegen, het lijkt me niet dat we dit ooit nog gaan halen in 1,5 week.

Mijn eerste zoontje is geboren op 38 weken en 1 dag en woog 3120 gram. Prima verder..

Liefs Juul

2. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi meid,

Wat vervelend voor je. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
    Mijn jongste is geboren met 34 weken (na 14 weken bedrust in het ziekenhuis). Hij groeide ook niet goed. Het CTG was meestal wel goed en in de eerste instantie de doorbloeding door de navelstreng ook. Mijn zoontje bleef klein en met 34 weken had ik ook bijna geen vruchtwater meer en had hij het niet meer zo prettig in mijn buik. Bij de geboorte woog hij ruim 1500 gram, erg klein dus voor de zwangerschapsduur. Later bleek dat ik een erg kleine placenta had die al voor een groot deel was losgelaten en vol zat met infarcten en verkalkingen. Dat kun je pas na de bevalling zien. Het is natuurlijk wel heel erg belangrijk dat je kindje zo lang mogelijk kan blijven zitten en bedrust helpt daarbij wel. Wij hebben wel al met 25 en met 27 weken longrijpings injecties gehad.
    En ook al is je kindje klein, de ontwikkeling van organen zoals de longen gaat in de buik wel gewoon door.

Heel veel succes en sterkte.

Liefs, josie

3. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Heel veel sterkte hoor! Wat je allemaal precies te wachten staat weet ik niet, omdat onze situatie toch wel heel anders was. Maar dat het een spannende tijd zal zijn lijkt me duidelijk.
    Het klinkt gek, maar hopelijk lig je nog een hele tijd in het ziekenhuis met volledige bedrust en groeit je kindje daardoor goed. De best plaats voor je kindje is toch nog steeds in jouw buik.

Heel veel sterkte en als je in het ziekenhuis de mogelijkheden hebt dan komt hier nog maar eens stoom afblazen hoor!! Wij luisteren wel! ;)

4. mona23

mona23 Niet meer actief

heel veel sterkte, onze zoon is met 34 weken geboren, hij woog bij de geboorte 2605, maar hij doet het nu super.
    Ik ben in het ziekenhuis opgenomen met 33+5 wk en weeën. Ik werd regelmatig aan het ctg apparaat gelegd, en aan de weeënremmers en longrijping. Dit heeft 2 dagen geholpen, toen ben ik eraf gehaald omdat ze vanaf 34 weken niet meer remmen. Het kindje mag dan komen.
    En hij is toen ook gekomen. Bij de geboorte werd hij op mijn buik gelegd, en daarna door de kinderarts onderzocht. Hij moest in de couveuse, en mocht hier na een week uit. Hij ligt nu ruim een week in een gewoon bedje, en mag aankomende week mee naar huis.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Ik wens je heel veel succes en sterkte.
    Een tip, blijf praten over je angsten en gevoelens. dit heeft mij erg geholpen.

5. nikky

nikky Niet meer actief

hoi juultje

wat een onzekere periode, ik weet hoe spannend deze tijd voor jullie moet zijn

dit is mijn verhaal:

ik had vanaf 25 weken al heel wat problemen, ik kreeg van de verloskundige het advies om zoveel mogelijk rust te houden, met de baby ging alles goed

ik was 30 weken zwanger toen ik in het ziekenhuis moest zijn voor een echo ( had veel harde buiken en bloedverlies) daarop was te zien dat de baby al helemaal was ingedaald en dat mijn baarmoedermond bijna helemaal verstreken was, ook was de baby erg klein op dat moment ongeveer 1000 gram, de gyn werd erbij gehaald en die deed verder onderzoek, ik moest meteen blijven want het leek erop dat de bevalling ieder moment kon beginnen dit was helaas ook het geval de harde buiken werden weeen om de 3 minuten, ik ben meteen naar een academisch ziekenhuis gebracht waar bleek dat ik al 3 cm ontsluiting had, infuus met weeenremming werd meteen aangesloten ik kreeg longrijpingspuitjes om de kleine een goede start te geven, gelukkig namen de weeen af, in de eerste week leek het er iedere keer op dat het toch op gang kwam maar uiteindelijk stopte het toch weer, toen ik 34 weken was ben ik overgeplaatst naar het ziekenhuis bij ons in de woonplaats, de weeenremming werd gestopt en het bleef verdacht rustig, met 36 weken kreeg ik weer een groeiecho de kleine woog 1600 gram, toen ik 36+6 weken was werd zijn gewicht op 1800 gram geschat en werd besloten om de bevalling in te leiden, dezelfde dag is onze zoon geboren met een gewicht van 2130 gram wat ons dus reuze meeviel...ons mannetje mocht gelijk in een warmte bedje zo goed deed hij het, een paar uur later waren de kruiken ook niet meer nodig...en een week later mochten we hem mee naar huis nemen...

onze zoon is bijna 11 maanden en weegt bijna 8 kilo...

ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en als je nog vragen hebt stel ze gerust...

heel veel sterkte en succes
    liefs Nikky

6. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie lieve reacties. Inmiddels lig ik in het ziekenhuis. Met internet!! Jee, daar ben ik erg blij mee, anders zou ik me snel vervelen. Heb een stapel boeken meegenomen, tv kijken ben ik nooit zo van..

Al aan de ctg gelegen, die was goed. Vanmiddag komt er een arts de gang van zaken bespreken en kan ik onze vragen stellen. Erg benieuwd wat er gaat gebeuren.

Zelf ben ik heel benieuwd of ons kindje nu echt zo klein is, en wat het betekend dat ik mij zelf zo slecht voel.

Fijn om hier mijn verhaal kwijt te kunnen. Zal hier voorlopig blijven schrijven, en vertellen wat er gaat gebeuren deze weken.

Liefs Juul

7. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Heel veel succes vanmiddag met het gesprek met de arts.
    En natuurlijk veel sterkte met je verblijf in het ziekenhuis. Hopelijk lig je er nog een tijdje (ik bedoel dat je kindje nog een tijd blijft zitten).
    Ik heb me in het ziekenhuis goed vermaakt met prematuurkleertjes bestellen via internet, bij liefwinkel.nl hebben ze hele leuke pakjes en rompertjes vanaf maat 40.

Liefs, josie

8. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    hoi dames,

Fijn om alle verhalen te lezen. Gisteren gesprek gehad. Het kindje heeft officieel een groeiachterstand en ligt op de p5 lijn. Momenteel groeit het daar op en buigt het nog niet verder af. Dat is positief te noemen. Zolang het groeit al is het dan op de p5 lijn, is er groei. Ik word goed in de gaten gehouden, met ctg's en groeiecho's. Daaruit moet blijken of het kindje zich nog fijn voelt, en het nog goed heeft in mijn buik. Zo lang dat zo is dan blijft het kindje in mijn buik. Elke dag is er een..

Groeit het nu niet meer, word de flow etc minder dan word het kindje gehaald. Het is dus letterlijk afwachten. A.s vrijdag hebben we een uitgebreide echo... erg spannend dus..

Liefs

9. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hoi hoi,

Wat een spanning! En dan vrijdag een uitgebreide echo.
    Ik hoop dat jullie kindje lekker die lijn blijft volgen.
    Ik kan je verder niet helpen, ons kindje kwam spontaan.

Heel veel sterkte en succes!

10. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Vrijdag wordt een spannende dag dus. Nogmaals heel veel sterkte, hou je taai!

11. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Update,

Gisterenavond kwamen rond 8 uur toch pittige ween. Na toucheren, inwendige echo, rust, uren ctg, bleek de baarmoeder mond aan het vertrijken en verkort naar 1,6 cm. 1 cm ontsluiting.
    Actie aan het infuus met remmers, en de eerste longrijpingsinjectie zit erin. Vannacht de 2de. Na 24 uur, van het infuus af en afwachten...
    Spannend dus..
    vrijdag vooralsnog de groeiecho, en vandaag toch maar weer de 31 weken gehaald. Het word voor ons gevoel nu wel heel spannend.. we wachten af!

Liefs Juul

12. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hoop in ieder geval dat je kindje nog 2 dagen blijft zitten, dan kunnen de longrijpers hun werk doen. En gefeliciteerd met de 31 weken!

13. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Jeetje, wat spannend zeg!!!
    Hopelijk blijft je kindje desondanks toch nog even een paar dagen (of liever een paar weken) zitten.
    Hou je taai hoor!

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi, ik wil je even een hart onder de riem steken,
    hier is baby in januari geboren met 29 weken in het UMCG, hij woog 1800 gram (vrij veel voor het aantal weken). na het geven van 2 longrijpingsprikjes is hij met behulp van de weeenremmers nog 9 dagen blijven zitten. Hij is kerngezond, heeft er niets aan overgehouden dat hij zo vroeg geboren is.
    na 28 weken neemt de overlevingskans toe tot bijna 100 procent en is de kans op afwijkingen zeer klein. (tot 26 weken was de overlevingskans namelijk 56 procent)
    en het aantal weken zwangerschap is belangrijker dan het gewicht, omdat de organen dan voldoende zijn gerijpt.
    Ik wens jou en je partner veel sterkte toe in deze zware tijd!

15. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    veel sterkte!!

Liefs, Josie

16. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Mijn meisje was ook te klein, maar niet prematuur. Ze is geboren met 38weken en 5 dagen en ze woog 1880 gram. Waarom ze zo klein was weten ze niet. Een dag voor de bevalling kreeg ik nog een echo en daarop was te zien dat ik te weinig vruchtwater had. De volgende dag werd ik ingeleid. Uiteindelijk is het een keizersnede geworden. Mijn meisje maakt het goed hoor en heeft maar een weekje in het ziekenhuis gelegen. Ze is bijna 6 maand en ze weegt bijna 7 kilo.

Ik wil je heel erg veel sterkte wensen deze tijd en ik hoop dat je kindje nog lekker even blijft zitten!

17. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    He meiden,

Bedankt allemaal voor jullie steun. Het lijkt hier erg de goede kant op te gaan. De weeen zijn helemaal verdewenen. De baarmoeder is hetzelfde gebleven net zoals de ontsluiting.
    Ik voel me ook een stuk beter. Vannacht is de laatste longrijping erin gegaan, en tot morgenochtend aan het infuus.

Langzaam begint er wat vertrouwen terug te komen. Voel me gewoon een stuk beter. Benieuwd wat er gebeurd als de ween remmers gestopt zijn. Morgen gesprek met arts, wat gaat er nu gebeuren, maar ik naar huis? Of blijf ik toch hier??

Geen idee! Hopelijk morgen wat duidelijkheid.

Liefs

18. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    nze zoon is ook te vroeg geboren. Ik werd met 31.6 weken opgenomen met ernstige pre eclampsie. Ben direct aan het infuus gelegd en heb prikken voor de longrijping gehad. Het was nog even spannend of ons ukkie zou blijven zitten. Uiteindelijk hebben ze Niek gehaald met 34 weken omdat het met mij bergafwaarts ging, ging richting het hellp syndroom.

Niek woog bij de geboorte 1725 gram ook een kleintje dus, maar het is vanaf het begin een vechtertje geweest! Heeft 2 weken in de couveuse gelegen en mocht toen hij 2 kg en zelf kon drinken en goed kon ademen mee naar huis.

Het is een spannende tijd voor jullie en ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat jullie ukkie nog even lekker in mama's buik blijft zitten.

Mocht je vragen hebben dan kan je me pben hoor.

19. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    He meiden,

Ik ben weer thuis. De weeen zijn gestopt en mijn buik is redelijk rustig. Het kindje heeft een goede groeispurt gemaakt ondanks alle drukte en perikelen van afgelopen week. Het kindje weegt nu ruim 1400 gram. Het groeit dus door op de onderste p10 lijn. Dit is voor ons fantastisch nieuws, en geeft ons ook weer wat vertrouwen in de toekomst..

Het is afwachten wat er verder gebeurd, hoe lang blijft beebje zitten en hoe lang voel ik me nog redelijk. A.s vrijdag weer terug voor ctg en bezoek aan gyn. Ik hoop dat ik het nog minimaal 6 weken mag volhouden.

Benieuwd naar het gewicht bij geboorte. Ik hoop toch boven de 2500 gram uit te komen, maar misschien is dit wat teveel van het goede. Ik probeer me hier niet op te focussen, we zullen het zelf zien, en ik ben enorm blij met deze ontwikkelingen.

Liefs Juul

20. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Dat is goed nieuws!!
    Hopelijk ben je nog een hele tijd thuis.

Liefs, Josie

Deel Deze Pagina