Ik ben nét zwanger en kan nu al wakker liggen van beren op de weg, en dan vooral ná de geboorte. Bij onze 1e ben ik ingeleid in het ZH(hoge bloeddruk), ik lag er toen al een poosje. Ik vond het superfijn, alles bij de hand, de zooi niet thuis, en vooral: privacy!! Hoezo privacy? hoor ik jullie denken. Dat zit zo; mijn man heeft met familie een melkveebedrijf, we wonen met die familieleden op hetzelfde erf. Niet erg, maar de privacy is soms ver te zoeken. Ook hebben we nogal meelevende buren, een beetje té meelevend soms. Dus ik was blij dat ik tijdens de bevalling ergens ver weg was waar niemand ons in de nek zat te hijgen. Nu wil ik dus de 2e keer ook graag in ZH bevallen. Maar kan nu dus al wakker liggen van hoe dat moet met onze dochter....je weet niet wanneer een bevalling begint, dus als het midden in de nacht is, kun je 1 vd opa'en oma's gaan bellen om te komen. Nou ja, dat is dan nog niet zo erg, heb met zowel eigen als schoonouders een goeie verstandhouding. Maar dan...kindje geboren, er van uitgaande in ZH. Dochter bij opa en oma, wat krijg je dan? dat opa en oma mee komen als dochter voor het eerst broertje/zusje gaat ontmoeten....Ik zit daar dus echt niet op de wachten! ik wil dat moment voor ons vieren hebben!!! Ik weet nu al dat mijn man daar veel makkelijker in is. Ook de kraamweek wil ik zoveel mogelijk met z'n vieren doorbrengen, dat dochter kan wennen aan de baby. Maarja...buren willen komen, die wil komen, die wil komen, en man vind het allemaal wel makkelijk als alle visite in kraamweek komt, want dan kan de kraamverzorgster overal voor zorgen.... Grrrrrr, ik weet dat ik dit kan aangeven bij mijn verloskundige en bij de kraamzorg, maar dat duuuuurt nog zo lang. Wie herkend dit? en wie heeft er ervaring met al meerdere kindjes in het gezin, hoe hebben jullie dat gedaan met de 1e ontmoeting en de kraamweek???
Ik had er totaal geen moeite mee dat iedereen in de kraamweek komt. Kan inderdaad de kraamverzorgster voor de visite zorgen. Dat is onder andere 1 van haar taken. Ik ben erg gesteld op mijn privacy en bleef lekker voornamelijk op mijn kamer in bed in de kraamweek en zussen en moeders kwamen dan wel de kamer in, maar de rest lekker alleen in de woonkamer om even de baby te zien. Hun hebben ook een kleinkind of neefje/nichtje erbij. Iedereen zijn eigen ding, maar ik vind dat helemaal niet erg. Zit juist niet zo te wachten op nog allemaal visite die na de kraamweek komen, dan wil ik weer rust in huis. Bij mijn tweede ging het precies zo. Had mijn schoonmoeder in de nacht laten komen om op de oudste te passen en toen wij smorgens weer thuis kwamen heeft ze de baby gezien. Sorry, vind t een beetje stom om te zeggen ja dank je wel dat je op de oudste past maar je mag de baby niet nu al zien.
Geen er ervaring, maar de eerste ontmoeting kan je toch je man eerst jullie dochter laten halen als ze in het ziekenhuis komt met opa en oma en opa en oma even laten wachten en jullie het momentje met elkaar geven waarna zij ook hun kleinkind komen bewonderen (zij zijn natuurlijk ook trots!). Als opa en oma hierop voorbereid zijn, zal dit vast geen probleem zijn. Wat betreft bezoekjes, je kan ook communiceren dat je een kraamfeest geeft, al zullen de buren nog steeds komen, het is ook wel leuk om je kindje aan een aantal mensen te showen, toch? O en ook niet onbelangrijk, 'nee' is ook een antwoord😉. (Voeden, slapen, controle er zijn legio smoesjes om onverwacht bezoek even buiten de deur te houden) niet teveel piekeren!
Niet zo druk maken en je grenzen aangeven. Mijn dochter zal worden opgehaald door mijn vriend en dan mag ze bij haar broertje of zusje komen kijken. Even een momentje met zijn 4tjea. Daarna is de rest pas welkom. Wie daar geen begrip voor heeft heeft pech. Duidelijk met je man je wensen bespreken en zeggen dat dat belangrijk voor je is. Misschien begrijpt ie het dan wel
Dat je dochter de baby als eerste mag zien vind ik wel logisch. Wij willen dat ook graag, dus ik hoop dat er dan begrip voor is. Van te voren wil ik het in elk geval even aankaarten bij de oppas, zodat ze er rekening mee kunnen houden. Maar hoe is je dochter? Onze dochter zal bijna 2 zijn als de baby geboren wordt, dus het moment hoeft in ons geval niet zo lang te duren. Voor hetzelfde geld heeft ze het met 2 minuten wel weer gezien.
Wbt de eerste ontmoeting; gewoon je dochter met opa en oma naar het ziekenhuis laten komen. Dan je man naar de ingang sturen. Die legt uit dat opa en oma nog even een halfuurtje moeten wachten omdat dl eerst mag. De rest van de kraamweek grenzen aangeven en uitleggen waarom je het niet wilt dat iedereen over de vloer komt. Kraamfeest organiseren misschien? Scheelde hier heel veel bezoek. Niet te lang voor uit plannen alleen, want dan heb je kans dat mensen als nog willen komen kijken voor het kraamfeest. Sommige mensen ook... 🙄 Succes ermee.
En dit. Onze oudste was ook nog geen twee. Na 10 minuten hebben we opa en oma maar opgehaald, die hadden ten minste wel interesse in de tweeling.
Ik beval ook in het ziekenhuis. ik wil het zo gaan doen: dochter zal hoogstwaarschijnlijk bij oma en opa zijn. na de bevalling bellen we hen op, en zij komen met dochter naar het ziekenhuis. Zij blijven even op de gang wachten terwijl dochter naar haar zusje gaat kijken. Dat hoeft (denk ik) maar een paar minuten te duren. Dan komen oma en opa mee kijken. Verder geven we 6 weken na de bevalling een kraamfeest.
Wij hadden ook het liefst gewild dat zoon als eerste zijn broertje zag. Maar de baby werd begin van de avond geboren, zoon was bij mijn zusje thuis en werd net naar bed gebracht. Ik wilde het voor hem ook niet te ingewikkeld maken dus hij is gewoon naar bed gegaan daar. Ouders en schoonouders zijn toen savonds wel even komen kijken, want ik vond het ook lullig om hen tot de volgende ochtend te laten wachten. De volgende ochtend hebben we even een uitgebreid momentje genomen voor zoon terwijl de rest van de familie beneden bleef wachten. Je weet dus nooit hoe het loopt en achteraf gezien was dit ook gewoon prima. ga goed met je man in gesprek zou ik zeggen..
Ik heb een lijst gemaakt met mensen die willen oppassen. Mijn bedoeling is thuis te bevallen en als het snachts is, laten we ons zoontje slapen. Mijn schoonouders zijn op vakantie en m'n moeder is bij de bevalling. Wbt kraamweek, ik heb de eerste keer 3x pd met visite gezeten. Nu wil ik eerst rust, dus nu geven we een kraamfeest na een week, of 1,5e week.
Bespreken met opa en oma? Ik heb het persoonlijk zeg niet besproken, omdat ik wist dat m'n ouders het fatsoen hadden om echt even te wachten en ons het moment met z'n 4en te gunnen. Magisch moment en m'n ouders hebben eerst heerlijk samen een bakkie gedaan en kwamen er dus later pas bij. Altijd fijn als je ouders hebt die het zonder woorden begrijpen. Is dat niet het geval dan zou ik het dus bespreekbaar maken.