Urgentie aanvragen..?

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door shirley125, 10 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shirley125

11 sep 2008
    91
    0
    0
    Amsterdam
    Heej!

Ik ben 16 jaar, en mijn vriend is bijna 21, en hij verdient genoeg om iets te kunnen huren, maar nu vraag ik me af, is het mogelijk om urgentie te krijgen en hoe werkt dat allemaal? Want ik kan mezelf ook niet inschrijven bij woningnet.. We wonen bij mijn moeder en broer we hebben 3 kleine slaapkamers en zijn straks met z'n vijfen dus dat schiet ook niet echt op :p maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen,, en of ik uberhaupt kans heb op voorrang

2. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
  3. volgesmij krijg je ook nooit urgentie door zwangerschap...alleen in hele extreme gevallen als je huis op instorten staat of bij mishandeling ofzoiets.. balen is dat he :(

4. 4days

4days Niet meer actief

Bij ons is het heel anders. Hier mag iedereen die in de gemeente woont urgentie aanvragen, als je maar ouder dan 28 bent of een kind hebt (of 20wkn zwanger). Je moet dan wel gewoon het eerste pakken wat ze je geven, en je hebt zelf niets meer te kiezen.

5. Alieke

Alieke Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.793
    157
    63
    Wij kregen ook geen urgentie. Ookal zouden we op straat gezet worden! (niet dat 't zou gebeuren maargoed) Het krijgen van Urgentie is helemaal verandert, op nummer 1 staan gescheiden ouders/stellen en die moeten nog moeite doen.
    Wij hebben particulier eerst een appartement gehuurt en ja het is erg prijzig(randstad). Na een half jaar hebben we een huisje samen gekocht, ben blij dat het zo is gegaan :)

6. TessNL

TessNL Actief lid

17 sep 2008
    312
    0
    16
    Groningen
    Ik heb zelf wel urgentie gekregen voor mijn zwangerschap. Ik woonde anti-kraak en daar mag je neit mer kind wonen.
    Mijn vriend woonde thuis.

Urgentie bij ons is ook niet alles, wij mogen bijv alle huizen huren onder de €380,- en dan geen eengezinswoningen en geen benede woningen. oftewel er blijft eigenlijk niks over!

Ik weet verder niet hoe dit in Amsterdam zit. Loop langs in het gemeentehuis, daar moeten ze ook urgentie folders hebben!

Succes!

7. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

het is een gok wat je neem

Ik heb in eerste instantie geen urgentie gekregen daarna bezwaar ingediend en toen wel gehad.

Daarin tegen me vrienden zelfde woonstischting hier ook urgentie aanvragen en het gelijk gehad.

DUs denk dat je veel geluk moet hebben

8. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    hey

het verschilt per gemeente. hier krijg je bijna geen urgentie. Maar een paar gemeentes verder op wel weer als je zwanger bent of in een te klein huis woont. Als je altijd bij hun op de stoep staat helpt misschien. Ze zeggen snel van je hebt een dak boven je hoofd. de woningbouw is bij ons bij de tienermoedercursus geweest en ze zeggen gewoon keihard van als je er werkt krijg je in een keer een huis. Flauw toch> Ik zal je even wat tips geven. dat schrijf ik hieronder.

Ik heb wel urgentie gekregen toen ik zwanger was, mijn ouders wilden niet meer dat ik thuis bleef wonen. Ik heb heel veel hulp gehad van een instantie die met jongeren werkt. Dat kan je ook proberen. Bijv. jongerenwerk of maatschappelijkwerkers. jullie zijn nog jong. Het is mogelijk om op papier te krijgen hoe jullie situatie is enz. Die persoon neemt alle contacten op met de woningbouwvereniging. Meestal hebben ze de contacten er al. Mijn man en ik kregen een huis door dat.

probeer dat eerst maar te zoeken.

veel sterkte he?

9. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Hier krijg je zelfs geen urgentie wanneer je met kind en al de straat op geschopt bent door je abusive partner.
    Waardoor je terug naar je ouders moet waar al 8 volwassenen wonen en je dus geen rust kan krijgen :(
    Hier moet je echt kunnen aantonen dat je kind schade oploopt wil je urgentie krijgen.

Het verschilt per gemeente/woningbouw.
    Vraag dus na bij de woningbouw waar je urgentie zou willen aanvragen.
    Hou er wel rekening mee dat urgentie aanvragen zo 6-8 weken (nu helemaal) duurt en geld kost.
    Geld wat je ook kwijt bent wanneer je een nee te horen krijgt.

Succes!

10. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

urgentie kost als het goed is overal ong 100 euro

11. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    oh ik hoefde niet voor de urgentie te betalen. ik kreeg gewoon gelijk een huis aangeboden. wat ik net ook al zei misschien verschilt het met gemeente

veel sterkte ermee

12. 4days

4days Niet meer actief

Bij ons is het gratis

Maar bij ons is wel ook een wachttijd tot maximaal een half jaar (meestal wordt het uiteindelijk zo'n 4 a 5 maanden totdat je echt een andere woning hebt)

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

In Amsterdam bepaalt niet de inschrijfduur bij woningnet op welke plek je staat in de wachtlijst, maar je woningduur in Amsterdam. Ik weet niet hoe het precies zit met mensen die in Amsterdam zijn geboren, maar mogelijk levert dit voor je vriend wel wat op.

Mijn man en ik hadden een tijdelijke woning nodig en aangezien mijn man al 10 jaar in Amsterdam woont, konden we net aanspraak maken op een sociale huurwoning. Maar ook wij kregen inderdaad te horen dat een zwangerschap niet leidt tot urgentie. Succes.

14. BabyPelacani

5 nov 2008
    44
    0
    0
    Service Adviseur
    Helmond
    Toen ik laatst in het ziekenhuis lag door uitdroging heb ik verteld dat we nog bij mijn ouders wonen omdat we 14 jan. pas de sleutels van onze appartement krijgn... op de dag dat ik ontslagen werd uit het ziekenhuis zei de dienstdoende vk dat ze mij in contact kon brengen met een maatschappelijk werkster en dat zij voor ons snel een woning zou kunnen regelen.. (dat is de enige manier om snel aan een woning te komen bij ons.. omdat urgentie dus ook niet meer bestaat)..ik heb het toen afgewezen omdat we toch al iets hebben.. het is alleen ff w8en op de sleutels omdat het nieuwbouw is! Iig kun je proberen bij je eigen VK of ze jou niet kan doorverwijzen naar een maatschappelijk werkster en of zij iets voor jou kan regelen :)

15. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    Hey

ik had laatst ook bericht geschreven, maar weet je hoe je ook een huis kunt krijgen met soms huurtoeslag erbij. Op Marktplaats staan er heel woningen. Wij hebben al verschillende woningen bekeken. Het nadeel is er reageren heel veel op. je moet er snel bij zijn. Je vriend werkt. dat is groot voordeel. Je moet gewoon elke dag 2 keer kijken bij woninghuur op Marktplaats.
    Als jullie kindje er is, dan is er meer mogelijk. Jullie krijgen op dit moment nog geen huurtoeslag bij huren tot 631,73. Als de baby er is wel. Een woning kan kaal, gestoffeerd en gemeubileerd afgeleverd worden. Je moet er altijd voor zorgen de Kale huur over de 631,73 straks te krijgen, dat kan je altijd bespreken met de eigenaar ookal is het gestoffeerd of gemeubileerd. Als je wel een goedkope woning tegenkomt nu met genoeg slaapkamers, kan je dat ook proberen natuurlijk

Dit is een tip, er zijn dus meer mogelijkheden.

16. inbetween

inbetween Niet meer actief

Waarom wordt iedereen maar zwanger en realiseert zich daarna pas dat er geen ruimte is in het huis waar je dan woont en wil je op stel en sprong een huis via urgentie krijgen?

Mijn vriend en ik willen ook heel graag een kindje, maar we wachten tot ik dit jaar mijn diploma heb (en een baan) en totdat we groter wonen, omdat we nu een klein 2 kamer appartement hebben.

Planning heet zoiets geloof ik!

17. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Soms word je ook wel ongepland zwanger of niet!

Is altijd wel makkelijk he die conclusies trekken...

Ben het verder wel met je eens maar dan wel als het kindje gepland is..

18. 4days

4days Niet meer actief

Ja wou net zeggen, ik ben door de pil heen zwanger geworden en ik was m niet eens vergeten! Wij woonden wel al samen en hadden al 4 jaar een relatie, maargoed dan nog, voor hetzelfde geld hadden we elkaar die week ontmoet.
    Wij gaan trouwens over 4 weken verhuizen omdat wij dus wel urgentie hebben gekregen! :D

19. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Ik lees al een poosje mee en ben eigenlijk nog niet helemaal mee wat dit nu inhoud die "urgentie". Ik veronderstel dat dit zoiets is als het ocmw hier in Belgie. Maar ik heb toch de indruk dat jullie in Nederland wel heel vlug van alles aangeboden krijgen. Hier in Vlaanderen krijg je een nieuw huis als je eigen huis afgebrand is, als je al een tijdje op straat leeft en dan nog is het een tijdelijke oplossing. Hier moet je aantonen dat je wel degelijk werk zoekende bent, je werkt je in Vlaanderen best niet super in de nesten. Dus als je buitengeschopt bent of je bent plots zwanger en beide partners hebben nog geen werk dan moet je maar bij je ouders inwonen, dan ist dikke pech. Ben je beiden je werk verloren door omstandigheden, heb je een slechte woning (meer kraakpand) raak je niet meer door je rekeningen heen dan maak je kans.

Ik begrijp ook de reactie van "inbetween". Meestal plan je zulke zaken. Ok je kunt zwanger raken door van alles heen maar dan nog vind ik dat jullie sociaal vangnet enorm is en een beetje te als je het mij vraagt.
    gr

20. wendii88

wendii88 Niet meer actief

wij hebben ook geen urgentie gekregen..
    woon nu bij mijn schoonouders in huis met baby, vriend, zijn 2 broers wonen er ook nog bij.
    dus lekker vol ;)
    toen wij vroegen om urgentie werd ons verteld dat ik maar bij mijn moeder moest gaan wonen en als ik daar niet mee kon opschieten moest ik maar naar een opvanghuis voor alleenstaande moeders :confused:
    belachelijk toch?!
    mijn vriend moest dan maar zien en kon dan toch gewoon elke dag 'op visite' komen bij zijn eigen kind..

Deel Deze Pagina