Dag lieve mensen, Ik ben nog geen 30 weken zwanger. Ik had al een paar weken lang af en toe een harde buik. Maar die duurden kort en vooral na veel inspanning. Sinds afgelopen zaterdag is de frequentie echter heel sterk toegenomen. Ik loop sindsdien eigenlijk bijna de hele dag met een harde buik. Ik hoef maar op te staan; harde buik. Om te draaien; Harde buik. Lopen; Harde buik. Eigenlijk is die alleen nog zacht wanneer ik half lig of lig. Gisteren de verloskundige erover gebeld. Maar die lijken hun diagnoses altijd via de telefoon te kunnen stellen. Meer rust (ik doe bijna niks!) en ik zou een gevoelige baarmoederspier hebben. Ik mocht evt deze week nog wel langs komen, maar het leek erop alsof ze dit zelf onnodig vond. Dus ik vroeg wat ze dan zou doen. Komt neer op hartje luisteren. Tja dat hartje klopt wel! Daar maak ik me geen zorgen om. Wel om feit of ik dadelijk geen veel te vroege bevalling ga krijgen! Zijn hier mensen met ervaring met zoveel harde buiken al zo vroeg in de zwangerschap?
Hier hetzelfde. Ik heb tussen de 25 en 35 harde buiken per dag. En ik doe het ook al rustig aan! Ik geef het ook elke keer aan bij de verloskundige maar daar wordt het eigenlijk een beetje onder de tafel geschoven en zeggen ze er niet echt veel over. Dit is mijn derde zwangerschap en dit had ik niet bij de eerste 2. Dus ik lees ook even mee misschien dat iemand er wat meer over weet
Ja is het dan raar dat we ons daar zorgen over maken LovePoison? Mijn aantal per dag is niet eens meer in frequentie te tellen sinds dit weekend. Want het is er eigenlijk continue bij de kleinste beweging. Ik maak me echt zorgen. En begin me zelfs al af te vragen of we dadelijk te laat zijn met het klaar hebben van het huis voor de baby. Een deel van de babykamer moet nog in elkaar gezet en alles moet nog schoongemaakt, gewassen en ingepakt worden.
Ja het is idd niet fijn. En ik maak me ook zeker zorgen over te vroeg bevallen. Daarom staat bij mij ook alles al klaar. Ik heb straks toch een afspraak bij de verloskundige dus nu ga ik het wel even duidelijk vragen.
Ik had vanaf 19 weken zwangerschap bij mn zoontje harde buiken. En vanaf 25 weken elke keer na plassen en bij opstaan dus zo'n 20x per dag. Maar ze kwamen niet in regelmaat en waren niet pijnlijk. Ik ben blij dat ik toen naar mn eigen gerustheid heb geluisterd. De VK was alleen maar aan het zeggen rustiger aan maar ja op mn vrije dagen had ik het ook. Ik heb uiteindelijk tot 40.5 week gedragen en de bevalling duurde 48 uur. En 2 weken voor de uitgerekende datum waren de harde buiken regelmatig. Dus harde buiken hoeft echt niets ergs te betekenen hoor. Ze maken je soms zo bang. Als ze regelmatig zijn, pijnlijk en niet weg gaan als je rust zou ik me pas echt zorgen maken. Al kan rusten op zn tijd natuurlijk geen kwaad.
Hier zou ik ook zeggen dat ik veel mensen ken met veel harde buiken maar dit meestal toch onschuldig is. Maar let erop dat ze niet regelmatig zijn, pijnlijk of als ze ij rust niet weg gaan. Verder als je te vroeg bevalt kan de baby nog niet meteen mee naar huis dus dan heeft je man nog tijd om alles klaar te maken toch? Daar zou ik me dan niet zo druk over maken. Maar ja voldoende rust is natuurlijk wel van belang. Groeit het kindje goed?
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb eigenlijk geen idee of het kindje goed groeit. Ik vind het dan ook allemaal bar onzeker tussen de 20 en 32 weken zwangerschap. Want nu dus al 10 weken lang geen echo gehad. Ze meten wel mijn baarmoeder die 3 weken geleden het juiste formaat had. Het hartje klopte weer goed en kindje beweegt veel. Maar ik vind het zelf allemaal maar een gok of het ook daadwerkelijk goed gaat. Maar ik zal wel overbezorgd zijn ofzo.
Nou dat klinkt i.i.g. goed en alsof je kindje er geen last van heeft. Harde buiken zijn normaal de baarmoeder oefent voor het echte werk dadelijk. Maar probeer te ontspannen (weet ik lastig). Ik ken meer mensen die veel harde buiken hadden die volledig uitgedragen hebben dan dat ze te vroeg bevielen. Ik zeg niet dat je nu helemaal niet naar je lichaam moet luisteren. Rust op zn tijd is goed. Maar probeer maar vertrouwen te hebben. Zolang ze niet pijnlijk zijn of regelmatig of niet weg gaan in rust zou ik me niet te druk maken.
Oh ja trouwens als je frequentie in harde buiken toeneemt is je urine controleren op een infectie wel goed. Soms heb je een blaasontsteking als oorzaak....
Idd, ik zou zeker je urine laten controleren bij de huisarts. Let er ook op dat ze niet alleen een sneltest doen, maar het ook op kweek zetten. Ik zou je zorgen blijven uitten bij je verloskundige. Ik heb helaas nare ervaringen met harde buiken, maar of dat de (mede?)oorzaak is van de vroeggeboorte van m'n dochtertje zullen we nooit weten. Deze zwangerschap ook veel harde buiken, door veel rust (en medicatie) wel stuk minder. M'n laatste bedoeling is om je bang te maken, maar wees er echt heel alert op! Belangrijkste is dat ze niet regelmatig worden, als ik jou was zou ik anders toch een dag je harde buiken bijhouden en opschrijven en dat onder de neus van je verloskundige schuiven. Sterkte!
Ja dit dus.. ik vind t ook raar dat je zo weinig echo's krijgt. Maar misschien ben ik wel verwend met de vorige 2 dat ik onder behandeling in t ziekenhuis liep en elke keer een echo kreeg. Laatste echo was met 20 weken en met de 30 weken krijg ik nog een groei echo en dat was het. Ik heb net van de vk de tip gekregen om een buikband te kopen die je buik ondersteunt. Ik heb het gelijk gehaald en ik moet zeggen het is wel wat minder. Verder het gebruikelijke als de harde buiken pijnlijk gaan worden dan wel aan de bel trekken. Verder ben ik er ook niet heel erg gerust op hoor. Maar goed misschien idd overbezorgd haha
Zolang er geen regelmaat in zit of ze pijn doen is het meestal onschuldig. Ik heb precies hetzelfde als jij al vanaf de 24 weken en ze zit nog steeds veilig in m'n buik. Het enige wat helpt is rust. Dus stoppen met werken en echt op de bank gaan hangen. Dat in combinatie met een ondersteunende band heeft bij mij goed geholpen. Maar zodra ik teveel doe op een dag komen ze gelijk weer in hoge frequentie terug. Wat echo's betreft heb je nog mazzel dat je er nog een krijgt met 30 weken. Die is namelijk al niet standaard. In principe krijg je de 12 en 20 weken echo en bij de meeste vk ook rond de 7 weken nog wel. Is dan lang wachten tot je je kindje weer ziet he .
Je kan magnesium citraat proberen... hielp hier behoorlijk goed bij harde buiken. Niet van die goedkope troep want dat zet geen zoden aan de dijk
Ik heb bij alledrie de zwangerschappen vroeg en veel harde buiken gehad. Ik heb schijnbaar ook een gevoelige baarmoeder. Bij de laatste zelfs al vanaf 13 weken. Alleen de oudste is een maand te vroeg geboren, de andere zijn op normale termijn ingeleid. Tenzij ze echt pijnlijk worden, kan het geen kwaad. Het is alleen heel vervelend.
Neem alsjeblieft rust! Ik had bij mijn jongste ook al heel snel en heel vaak. Gevolg was dat ik met 23 weken met weeeen in het ziekenhuis lag. Uiteindelijk ‘maar’ een maand te vroeg geboren. Die harde buiken zijn echt een signaal dat je het rustiger aan moet doen. Succes, het is zo’n rot gevoel als je het de hele tijd door hebt
Hier bij eerste zwangerschap ook harde buiken vanaf 20 weken: bij alle uitlokkende momenten die jij noemt, en daarnaast ook vaak als ik gewoon rustig op de bank lag; soms wel 10 per uur. Werd toen ook door de vk gezegd dat ik een prikkelbare baarmoeder had. Maakte mij er niet heel erg zorgen om omdat ze geen pijn deden oid. Uiteindelijk met 39weken bevallen. Voordeel van al die harde buiken was dat ik zo'n getrainde baarmoeder had dat ik als een speer ben bevallen (in 1 uur van 3 naar 10cm) Deze zwangerschap al vanaf 15 weken harde buiken. Meer nog dan bij de eerste. Maakte mij eerst niet zo'n zorgen omdat ik t bij de 1e ook had en het bij de 2e vaak erger is, maar vanaf zondagavond tot maandagochtend had ik ze echt elke 2-3min, ook in rust en de hele nacht door. Toen in de ochtend toch maar naar de gyn gebeld en moest meteen komen. Gelukkig doet het niets op mijn baarmoedermond, maar moest 3 dagen rust houden (dus tot vandaag), vandaag weer op controle geweest en heb te horen gekregen dat ik nog max halve dagen mag werken. Mijn buik is gelukkig maandag wel weer wat rustiger geworden; dus zoals het eerder was ongeveer 4 harde buiken per uur en daarnaast nog op de bekende uitlokkende momenten. Werk je nog veel? Zoja dan misschien ook eens bespreken of dat niet minder moet. Verder niet teveel tillen etc, en idd een verstevigende buikband kan ook helpen. En als er regelmaat in de harde buiken komt of als ze pijn gaan doen meteen bellen.
Bedankt voor jullie fijne en helpende reacties. Nee ik werk niet meer doordat ik al diverse klachten heb door deze zwangerschap. En doe het dus relatief rustig aan. Maar ben wel altijd heel erg druk en gestresst in het koppie. Ik wil namelijk alles goed op orde hebben voor die kleine straks, maar krijg door mijn fysieke gestel niets voor elkaar. Dus dat frustreert nogal. Gisteren even op een extra controle geweest bij de verloskundige. Maar ja er wordt dan alleen aan mijn buik gevoeld. Die goed van grootte schijnt te zijn, verteld dat het kindje nog in stuit ligt, dat het verder in rust goed aanvoelt en dat het hartje goed klopt. Daadwerkelijk weet je op die manier naar mijn idee nooit zeker of het geen voortekenen zijn.. Maar probeer op de momenten dat het lukt rust te pakken en me niet gek te laten maken door verontrustende gedachten. Over 2 weken eindelijk de groeiecho.
Ik kreeg vanaf 24 weken frequent harde buiken. Herkenbaar zoals jij het omschrijft. Ik werkte toen nog 36 uur. Toen moest ik met de helft verminderen en toen ging het een stuk beter. Ik was ook wel eigenwijs, ik kreeg vroegtijdige weeen, omdat ik het niet makkelijk vond om toe te geven aan rust. Dat heeft me wel laten schrikken en met 28 weken ben ik gestopt met werken vanwege opnieuw vroegtijdige weeen. Uiteindelijk met 37 weken geboren. Frequent harde buiken zijn meestal wel tekenen dat je het rustiger aan moet doen. Of je nu werkt of niet, druk in je hoofd is ook druk.. probeer dus echt je ontspanning te zoeken. Laat de rest los, de rest is niet belangrijk. Je kindje is het alles belangrijkste!! Ik ben series gaan kijken, boeken gaan lezen, bankhangen en sjaals gaan haken (wat ik niet eens leuk vond haha). Mij hielp het ook om mezelf steeds af te vragen: oké en wat dan? Bijv: ja maar dan is de kinderkamer niet zoals ik het wel —> ja en wat dan? Boeiend! Ik hoop dat je er iets aan hebt. Luister naar je lichaam!!
Bedankt Regenboog01 voor je fijne en lieve reactie! Ik ben hier een tijdje niet meer online geweest, vandaar nu pas een reactie. Ik doe er hard mijn best voor meer rust te nemen, maar mijn gedachten en gevoelens spelen me daarin soms wel parten. Wat ik daarmee bedoel HvO is dat ik zelf ook weet dat het hartje wel klopt, want het kindje beweegt immers veel. En dat ik het kindje ook kan voelen liggen etc. Maar dat ik verder zo weinig weet, waarbij een echo bv veel meer duidelijkheid en zekerheid zou geven. Maar goed, dat is nu bijna zover! Dus even geduld nog.