zwanger van een drieling!

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door laura84, 11 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Reductie op 1 of 2 (op het oog) gezonde kindjes???
    Ik denk niet dat ik dit ooit zou kunnen en ik zou het mijn man hoogst kwalijk nemen als hij van mij zou vragen wel 1 of 2 van mijn kindjes weg te laten halen.
    Met 2(4!) follikels heb je een kans op een meerling en jullie hebben dat risico met elkaar genomen. Nu is dit het wonderlijke resultaat.
    Ik wens je veel sterkte en hoop dat je er uit komt met elkaar!

2. laura84

laura84 Lid

10 mei 2015
    25
    0
    0
    Bedankt voor alle berichtje en steun. Mijn mening is ook dat ik geen gezond kindje wil weg laten halen. Dit heb ik mijn man ook duidelijk gemaakt en het lijkt dat hij zichzelf er nu bij heeft neergelegd. Mijn man is een goede vader die gek is op zijn kinderen dus ik verwacht dat het angst voor de toekomst is en als het eenmaal zover is hij net zo gek is op de drieling als op de andere twee.
    Sinds drie dagen begin ik mezelf eindelijk wat beter te voelen en heb ik elke dag weer wat meer energie en word de misselijkheid minder :D

3. Rozientje

Rozientje Actief lid

13 okt 2012
    449
    1
    18
    Vrouw
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    Met een drieling op komst heb je vaak in grootwarenhuizen enz voordeelpakketten. Zoals pampers, doekjes enz die je gratis krijgt omwille van een meerling.

4. Suzanne1977

24 nov 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van harte gefeliciteerd. Stoer dat je op je eigen gevoel afgaat. Ik kan me voorstellen dat bij je vriend de schrik er goed in zit, maar zo te horen is de kans groot dat hij positief bij draait. Ik vind het raar dat een arts zegt dat een deel van meerling ouders uit elkaar gaat. Dan Zit er al iets niet goed denk ik. Ik heb zelf 9 broers en zussen, de jongste is 17 de oudste 41, ik kan je vertellen. ... Voor alles is en oplossing. Ook voor te kleine huizen:D Stapelbedden bestaan nog steeds :cool:

5. laura84

laura84 Lid

10 mei 2015
    25
    0
    0
    Het is alweer een tijdje geleden maar het was ook zo druk hier. Eerst het goede nieuws. Mijn man is gelukkig nu ook om :) Na een paar heftige discussies heb ik duidelijk gemaakt dat ik absoluut geen reductie op gezonde kinderen ga doen. Veel tijd om er verder over na te denken was er niet want afgelopen woensdag was de nekplooimeting. Natuurlijk vonden ze het daar ook leuk om een drieling te doen en het was een hele ontspannen sfeer. Eerst even lastig om ze uit elkaar te houden maar al snel was de eerste gevonden en deze was gelukkig helemaal goed. Daarna de tweede en bij deze werd het stil. De nekplooimeting werd een paar keer opnieuw opgemeten en het hartje werd van alle kanten bekeken. Ondertussen behoorlijk in de zenuwen. Tja de nekplooimeting is toch wel te dik maar niks om je zorgen over te maken. Oké...... Daarna de laatste en bij deze waren ze zo klaar. Alles was goed. Toch met een dubbel gevoel naar huis maar de arts zei dat ik me geen zorgen moest maken dus deed ik dat niet. De volgende dag naar het ziekenhuis voor controle en om de uitslag van de dag ervoor te bespreken. Omdat ik me totaal nergens zorgen om maakte ging ik met een gerust gevoel zitten. Ze begon direct over de nekplooimeting en dan wel over de tweede. Deze was niet zo best. De kans op afwijkingen was 1:39!!!!! Nou hier schrok ik toch wel van. Ik kreeg gelijk weer een verwijzing naar Leiden en moest zo snel mogelijk daarheen om verdere opties te bespreken. Pffff nou toen kreeg ik het even benauwd en ben ik na afloop gelijk naar de wc gelopen om even op adem te komen. Het leek wel een soort paniek aanval. Eindelijk besloten ze allemaal te houden nu dit. Verdrietig naar huis gegaan en mijn man gebeld. Ook hij schrok. Gelukkig hadden ze de volgende dag al plek in Leiden dus samen met mijn man weer die kant op. Hier kwam het erop neer dat als we wilde weten of er wat mis is met 1 van de baby's de beste mogelijkheid een vruchtwaterpunctie is. Ook hebben ze nog een keer een echo gemaakt en alles klopte met de vorige echo. We hebben toen besloten over 4 weken een vruchtwaterpunctie te laten maken en hopen natuurlijk dat deze goed is. Op de terugweg in de auto met mijn man over alles gesproken, en hij was ook wel behoorlijk van Slag Door alles. Nadat ik had gezegd dat ik zeker geen reductie zou doen eerder deze week had hij zich er toch wel bij neergelegd en begon hij zelfs de leuke dingen van een drieling te zien. Het is heel fijn dat we nu samen op 1 lijn zitten en ook een hele opluchting. Nu deze vier weken doorkomen en duimen voor goed nieuws!!!!!

6. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.620
    174
    63
    Spannende tijden dus. Hoop dat alles goed is voor jullie.

7. Victoire

Victoire Bekend lid

29 mrt 2014
    603
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jemig, Laura, wat worden jullie hiermee op de proef gesteld. Heb je nét je beslissing genomen en dan dit. Heftig...wens je veel kracht toe. Jullie moeten nu vier weken wachten op de punctie...maar kunnen ze dan in de tussentijd niet toch alsnog een nipt doen? Gewoon dubbelop, omdat jullie dan evt sneller gerustgesteld zijn?

8. laura84

laura84 Lid

10 mei 2015
    25
    0
    0
    Een bloedtest kan helaas niet bij een drieling omdat er nu vier verschillende soorten dna door mijn bloed gaat en ze nog niet ver genoeg zijn om dat helemaal te scheiden. Ik kon ook geen combinatie test doen omdat er teveel hcg in mijn bloed zit nu met drie baby's. Ook een vlokkentest is haast onmogelijk omdat de placenta's teveel door elkaar lopen en je nooit met 100% zeker kan zeggen dat je ze alledrie hebt. Eigenlijk is alleen een vruchtwaterpunctie betrouwbaar en dit geeft ook veel minder risico dan een vlokkentest dus maar wachten......

9. Mama Larissa

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Noord-Holland
    Och meid, wat een heftig nieuws :(
    En wat moet je lang wachten voordat je meer weet!
    Kunnen ze niet eerder een vwp doen?
    Nu moet je nog 4 weken wachten tot de punctie en dan nog tot de uitslag...
    Wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd!

10. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    Jeetje spannend allemaal zeg!
    Hoop dat het uit eindelijk toch allemaal mee valt!
    Heel veel succes!

11. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Heftig meis.. Sterkte

12. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Ppppffff...heftig hoor.
    Maar de nekplooimeting was toch ook in Leiden? Waarom hebben ze toen niet gelijk gezegd wat de kansen zijn en verder gesproken over eventueel een vruchtwaterpunctie? Ik vind dat wel een beetje slordig hoor.
    Maar voor nu, heel veel succes met wachten meid. Vwp kan zeker pas vanaf de 16 weken?

13. laura84

laura84 Lid

10 mei 2015
    25
    0
    0
    VWP kan inderdaad pas vanaf 16 weken omdat dan het risico het kleinst is. Maar de nekplooi was niet in Leiden.
    Toen ik in mijn eigen ziekenhuis hoorde dat ik zwanger was van een drieling ben ik doorgestuurd naar Leiden. Hier hebben we een gesprek en echo gehad en zijn we weer teruggestuurd naar Zoetermeer omdat op de echo alles er goed bij lag. In Zoetermeer stuurde ze me weer door naar bovenmaas prenataal voor de nekplooi meting. Daarna weer naar Zoetermeer om de uitslag te bespreken en toen weer terug gestuurd naar Leiden voor overleg voor een eventuele VWP. Als hier alles goed is ga ik erna weer terug naar Zoetermeer en blijf ik daar tot het einde van mijn zwangerschap behalve als ik voor 32 weken problemen krijg...... Ik word er zelf ook een beetje gek van dat ik continue heen en weer gestuurd word:(

14. Mama Larissa

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Noord-Holland
    Logisch dat het zo voelt voor je...

Het LUMC is een academisch ziekenhuis die kindjes jonger dan 32 weken opvangt en zij zijn ook degene die desgewenst reductie kunnen uitvoeren bij een meerling zwangerschap (dus voeren zij ook dat gesprek over de risico's etc. vooraf).

In Zoetermeer zullen ze weinig / geen ervaring hebben met de nekplooimeting bij een 3ling, vandaar de verwijzing naar Bovenmaas prenataal.
    Ik zou het echter logischer hebben gevonden als ze je daarvoor gelijk naar het LUMC hadden gestuurd ipv nu eerst Bovenmaas en daarna alsnog een second opinion in het LUMC.

Wat ik helemaal bijzonder vind is dat ze je niet gelijk na de nekplooimeting de uitslag hebben gegeven, maar dat je die de volgende dag moest horen bij je eigen arts (die er zelf niet eens bij was!)

Heb je tussentijds nog afspraken of helemaal niks nu tot de vwp?
    Is er al een datum bekend?

15. Kola

Kola Bekend lid

3 feb 2015
    604
    0
    0
    Poeh wat een onzekerheid zeg! Sjonge..
    Sterkte hoor..

16. Eef5

Eef5 Actief lid

28 jul 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje wat spannend allemaal!

17. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Hé ik loop ook in het ziekenhuis in Zoetermeer.
    De 20-weken-echo is ook bij Bovenmaas, dus dat ze de nekplooimeting niet in het ziekenhuis hebben gedaan is dan logisch. Daar hebben ze dus blijkbaar niet de goede apparatuur ervoor. Maar het komt nu een beetje over alsof ze bij Bovenmaas de meting niet schrikbarend genoeg vonden om door te sturen en dat je eigen gyn (mag ik vragen wie dat is?) dat wel had.
    Hoop maar dat als ze iets zien bij de 20-weken-echo bij ons dat wel duidelijk zeggen en doorsturen.
    Succes en sterkte met wachten nogmaals!

18. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het zou ook kunnen dat Bovenmaas de resultaten wel eerst met de gyn wil bespreken voor ze aan de bel trekken. Bovenmaas zijn echoscopistes en geen artsen en kunnen denk ik dus enkel constateren dat er een verhoogde kans is maar het vervolg moet wel door de gyn bekeken worden, zeker in dit geval. Ik vind het vooral apart dat Zoetermeer de touwtjes in handen houdt in dit geval, een drieling lijkt mij wel genoeg risico om door te sturen naar de derde lijn.

19. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Sterkte. Hopelijk blijkt alles goed. Ik denk aan jullie.

20. laura84

laura84 Lid

10 mei 2015
    25
    0
    0
    Ik was verder heel blij hoor met Bovenmaas. Ze namen echt de tijd ervoor en zeiden wel dat de nekplooi iets verdikt was en dat ze dat door zouden geven aan Lange Land maar ze zeiden wel dat omdat het neusbotje en hartje helemaal goed waren er geen reden was om me daar zorgen over te maken. Ik denk dat als ze meteen daar hadden gezegd dat de kans op afwijkingen 1:39 was ik me wel wat meer zorgen had gemaakt en beter voorbereid op negatief nieuws in het ziekenhuis had gezeten. In Leiden zeiden ze ook dat bepaalde dokters die veel ervaring hebben met nekplooi metingen denken dat als het neusbotje en hartje goed zijn de kans een stuk kleiner is op afwijkingen omdat dat hun eigen ervaringen zijn maar dat ze in Leiden uit de praktijk hebben geleerd dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ik denk gewoon dat het nog een grijs gebied is en dat ieder met zijn eigen ervaringen zijn eigen conclusies trekt. Ik blijf nu gewoon lekker positief en ga er van uit dat ik bij de 38 zit die wel goed nieuws krijgen:D

Mijn gynaecoloog is trouwens dr Lim. Welke heb jij als ik vragen mag?

Deel Deze Pagina