Mijn vriend en ik zijn nog niet getrouwd en ik weet dat hij het kind dus moet erkennen bij de gemeente(geloof ik) en het ouderlijk gezag moet aanvragen bij de arrondisementrechtbank,maar wanneer moet zoiets?voor of na de bevalling? ik heb echt geen idee,dus wie kan mij daar mee helpen?
Erkennen gaat het makkelijkste voor de bevalling, want dan krijgt hij meteen ouderlijk gezag... meen ik gelezen te hebben. (Ben zelf getrouwd, dus is allemaal al geregeld.)
Erkennen doe je voor de bevalling, maar ouderlijk gezag regel je daarna via de kanton rechter (mits je niet getrouwd ben). Dmv wat formulieren in te vullen en op te sturen. http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=51537 http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wat ... faultintro hier staat een hoop info..
Voor de bevalling ga je samen naar de gemeente om het kindje te erkennen. Je neemt dan allebei je paspoort/rijbewijs mee. Zij draait papieren uit van de erkenning en van allebei de ouders een kopie uit het register. Je krijgt daarna een envelop met papieren mee die je mee moet nemen als je je kindje gaat aangeven als het is geboren. Deze gaan naar de arrondisementsrechtbank en zo wordt het ouderlijk gezag aangevraagd.
Denk eraan dat je vriend bij het aangeven van de geboorte op het gemeentehuis naast de akte van erkenning zn eigen ID bewijs/paspoort maar ook jouw ID bewijs/paspoort moet meenemen. Vooral dat laatste zou je wellicht nog makkelijk vergeten door alle blijdschap van de komst vd kleine.
bedankt voor de informatie, ik vroeg me ook al af hoe het erkennen in zijn werk gaat... met deze informatie kom ik een heel eind.
Wanneer ongeveer dan?dat erkennen bedoel ik. Moet dat nu al(ik ben bijna op de helft)of toch wat verder in de zwangerschap? mijn vriend wil dat ook graag weten,omdat hij niet voor gek wil staan,omdat we te vroeg zijn
he mirjam je vriend kan het nu gewoon al erkennen hoor. ik denk dat wij het rond de 25ste week of zo deden, ze kijken er niet raar van op en het is een werkje van niets. Wij gaan niet naar de kantonrechter omdat we volgend jaar mei trouwen en het dan zonde is om het te doen. ( dubbel werk) succes
Erkennen moet je vriend als je ongeveer een maand of 4 zwanger bent, het ouderlijk gezag aanvragen kan pas als de baby er is, maar als ik jou was zou ik wel zorgen dat je alvast alle papieren in huis hebt en hebt ingevuld, scheelt weer voor hem.
Je MOET helemaal niet erkennen rond een maand of 4, die keuze is vrij . Ik heb mijn kids pas laten erkennen met 36/37 weken. Was geen punt. Zelfs na de bevalling kun je je kind nog laten erkennen. http://www.postbus51.nl//index.cfm?vid= ... faultintro
wij hebben erkenne gedaan met 20 wk zwangerschap en waren er dus vroeg bij. de papieren voor het kantongerecht die ligge nog te wachten. en ze is al bijna 3 maanden oud
Nou sorry hoor voor het MOETEN maar toen ik het gemeentehuis belde werd mij dat geadviseerd, ik vertel ook alleen maar wat ik weet.
denk dat ze meer bedoelt dat het het "beste" is je kind te laten erkennen vroeg in de zwangerschap zodat dit in ieder geval alvast geregeld is... wij hadden bij de 1e ook zoiets "oh dat komt wel" tot mijn vliezen braken en we uiteindelijk in rolstoel en al naar het gemeentehuis moesten om ervoor te zorgen dat de erkenning nog rond kwam voor de bevalling... tis niet een onbelangrijk iets en als je de tijd hebt waarom zou je het dan niet eerder doen.... tuurlijk erkennen kan tot vlak voor de kleine geboren is, maar er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je "te laat" zou kunnen zijn.... je weet maar nooit he dus denk dat je "moeten" wat ruim moet zien tis idd niet erg om dit gewoon lekker ruim op tijd te doen zodat je weet dat je daar geen omkijken naar hebt... en idd het ouderlijk gezag kun je pas regelen na de geboorte... gr.smoekie
wij hebben het erkend toen ik 13 weken zwanger was, uit eindelijk had het niet gehoeven want we besloten om toch maar te trouwen om een hoop rompslomp en geld kwijt te zijn aan de kantonrechter.
Staat het er zo negatief of zo? :-k . Anyway, ik bedoelde dus zoals je kunt lezen, dat nergens op de site van postbus51 dat je met 4 maanden MOET erkennen. Misschien staat het er wat negatiever dan ik bedoelde :-k
Smoekie, je had ook na de bevalling de kleine kunnen laten erkennen hoor Alhoewel, volgens mij is dat ook iets van de laatste jaren dat dat makkelijker is gemaakt :-k
nee destijds kon dat echt niet (is nu bijna 10 jr. geleden) en moest dat echt gebeuren voordat de kleine geboren was, en we waren toen ook nog niet getrouwd dus tja...daar "rol" je dan in je rolstoel met je gebroken vliezen.... hoe het nu werkt weet ik niet, toen met de kleine meid moest het ook gebeuren voor ze geboren werd, want we zijn pas getrouwd toen zij een half jaar was.....
Mijn vriendin heeft haar kinderen laten erkenen toen de jongste 6 maanden was, dit was maart 2007. Ze is toen gewoon naar het gemeentehuis gegaan met man. De regeltjes en wetjes veranderen ook zo vaak en snel soms Zal wel iets van de laatste jaren zijn dan. Dat lijkt me wel een ervaring op zich Smoekie , schrok je niet heel erg toen de bevalling zich aandiende en je besefte: Ik ben nog iets vergeten ?
ja tuurlijk ik schrok me de k*lere en de mensen in het gemeentehuis stonden ook raar te kijken toen ze hoorden dat mijn vliezen gebroken waren en de bevalling zich eigenlijk elk moment kon aandienen.. maar ja destijds was het toch echt een gevecht als je de kleine niet zou hebben laten erkennen om het de achternaam van je partner te willen geven dus tja in mijn ogen kun je zoiets niet "vroeg genoeg" geregeld hebben trouwens off topic duurde nog 2 dgn hoor voor ik de kleine vast kon houden, ik werd uiteindelijk ingeleid want meneer zat blijkbaar wel best daar binnen... ik had het de dag erna zelfs nog wel kunnen doen....(zonder rolstoel )
Wat ik me even afvraag: Bij het erkennen geef je ook aan welke achternaam het kindje krijgt toch? (of kan dat daarna ook nog, als het de naam van de vader krijgt?). Stel dat je te laat bent en je kindje wordt veel te vroeg geboren, maar overleeft het niet en je moet het wel aangeven bij de gemeente, dan krijgt het dus, als het niet is erkend, jouw achternaam toch? En aangezien alle kindjes van dezelfde ouders dezelfde achternaam moeten hebben, zou een volgend kindje (dat dan hopelijk wel blijft leven) ook jouw achternaam krijgen. Ik weet niet zeker of het zo zit hoor, maar wij wilden er op tijd bij zijn. Ik wilde rond de 16 weken gaan, mijn vriend eerder, dus het is met 10-11 weken al erkend . Het kost niets dus het kan maar vast gedaan zijn. De papieren die we nodig hebben om op te sturen naar het kantongerecht haalt mijn vriend bij de aangifte, dan kan dat de dag erna op de bus. Want ook al zou je kort daarna trouwen, er zal maar net in de tussentijd wat met je gebeuren .