@fantastic : ah ook een pessarium. Die van mij is vorige week geplaatst bij 21 weken. Ik moest rustig aan doen maar kon gewoon werken en anders moest ik de ziektewet maar in. Werd van kastje naar de muur gestuurd. Gisteren de 2e guo gehad en ik ben op. Vooral geestelijk maar ook lichamelijk trek ik het niet lang meer. Straks contact zoeken met de arboarts en kijken wat wijsheid is. Neem nu op voorhand al 2 paracetamol als ik ga beginnen en collega's zijn erg lief maar allemaal nog geen mama of mama van een eenling en die lijken te denken dat ik mij aanstel. Nee ik ben niet misselijk, of heb bekkenklachten maar draag wel een tweeling die ondanks dat ze beide gezond zijn toch zorgen brengen omdat 1 kereltje maar 1 niertje heeft. Daarnaast liggen ze zo dat ze soms een ader afknellen en ik bijna knock out ga. Verder zijn het flinke jongens van ruim 550 pond dus ze lopen ongeveer anderhalve week voor op groei.
Chybou, ik ben benieuwd of je inmiddels al bevallen bent! Echt fijn hoe lang jij de kleintjes in ieder geval al binnen hebt kunnen houden. Seepje, wat schrikken van maar 1 niertje bij 1 van je mannetjes. Hoewel ze gelukkig verder gezond lijken te zijn, lijkt me zoiets wel enorm schrikken. Gelukkig kun je met 1 nier ook oud worden, maar het nieuws dat je kindje maar 1 niertje heeft is niet wat je hoopt bij een 20 weken echo te horen. Misschien wel positief om te horen: mijn schoonmoeder heeft pas een paar jaar terug bij een routine onderzoek te horen gekregen dat zij maar 1 werkzame nier heeft. Zij is inmiddels bijna 65 jaar en heeft weliswaar andere niet met de nier te maken gezondheidsklachten, maar is dus niet te wijten aan het ontbreken van een niertje. Snoop, welkom! Wel herkenbaar hoor, die gevoelens waar je over schrijft Zoyefa, is dat die suikertest die je bedoeld? Daar hoor ik wel meer mensen over klagen. Hopelijk valt het straks toch mee.. Krijgen wij die allemaal standaard (de tweelingzwangeren) of alleen als er iets aan de hand lijkt te zijn? Wat betreft het werken: ik heb gisteren een gesprek gehad en ga per volgende week andere werkzaamheden uitvoeren. Binnen mijn reguliere werkzaamheden is een pauze nemen geen optie. Ik ben blij dat ik dit nu aangekaart heb want wat keek ik er tegen op! Fantastic2, ojee, al die medische dingen. Dat is niet fijn! Wel fijn dat je maar weinig bent aangekomen... Hihi scheelt straks weer. Ik ben met mijn dochter bijna 25 kilo aangekomen.. OEPS! Tot nu toe ben ik nog niet boven mijn start gewicht. Ik woog 73 a 74 kilo maar ben door spugen en amper kunnen eten afgevallen tot 68 kilo. Nu weeg ik inmiddels weer 71 kilo. Hoewel ik alles voor het goede doel over heb zou ik het ontzettend fijn vinden als ik straks max 15 kilo aangekomen zou zijn.... Maar ik ga er niets voor laten hoor.
Zo. Even een update. Sinds vorige week wekelijks naar de gynaecoloog om alles goed in de gaten te houden. De tweeling groeit volgens hun eigen curve alleen zit een van de kids op de onderste lijn, de kleinste 5% van de tweelingen. Hierom moet ik nu ook iedere week op en neer naar het ziekenhuis. Best fijn natuurlijk al die controles maar geestelijk ben ik er dan ook steeds erg bewust van en daar wordt ik best moe van! De gynaecoloog zei vandaag dat bij de 20-weken echo gelijk een GUO moet. Ik bedacht me thuis pas dat dat niet standaard is. Volgende keer maar even vragen waarom. Weten jullie dat misschien? Kan dat met de groei te maken hebben?
Guo vaak voor kans op mogelijke tts als ik me niet vergis. En guo is gewoon de seo maar dan door de gynaecoloog ipv de echoscopiste. Geloof me ik kan inmiddels perfect de aortaboog, niertjes en kleine hersenen aanwijzen op de echo. Ps als je je niet goed voelt tijdens de echo geef dit dan direct aan en vraag evt of je op je zij kan liggen!
Daarnaast is een GUO ook standaard bij meerlingen, toch? Ik krijg sowieso vanwege ICSI een GUO ipv een SEO, maar ik meende ook zoiets. Klopt dat? Oftewel: heeft iedereen die de twintig weken echo al gehad heeft een GUO gehad?
Seepje, volgens de gyn was ik de eerste in de afgelopen 2 jaar van het ziekenhuis die het kreeg.. weet nou niet of dat positief is heb je enige last van meer slijmverlies zoals ze dat hebben aangegeven? Ik had de eerste week er geen last van maar sinds 2 dagen voel ik steeds nattigheid. Ik weet niet of het door de pessarium komt en of het wel slijmverlies is. Volgende week ff vragen aan de gyn dan maar. Maartje84, jaaa helaas weeg ik al te veel dus mag ik heel weinig aankomen van de gyn. Maar gaat gelukkig goed tot u toe. Ben blij! GUO heb ik niet gehad. Ik heb er niet eens wat over gehoord tot nu toe. Zal wel per ziekenhuis verschillen denk ik.. maar ik heb dan ook een twee eeige tweeling. Misschien dat dat de reden is dat ik er geen heb gehad. Joiedevivre, en de andere baby? Is die echt veel groter dan de kleinere? En weten ze ook hoe dat kan of zoeken ze dat nog uit?
@Fantastic, vast positief want ze doen pas sinds kort standaard het onderzoek bij meerlingen, en bij eenlingen als er verhoogd risico bestaat omdat het de kans op vroeggeboorte aanzienlijk verkleind. over die afscheiding pfff soms het idee alsof ik in mijn broek plas zoveel, voor die ring nooit last van gehad. Schaam me dood soms En ik had officieel alleen een SEO maar omdat een van onze boefjes nader onderzoek nodig had heb ik de GUO gekregen, maar misschien is dat bij eeneiige tweelingen anders dan tweeeiige tweelingen Verder even mijn frustratie Aaargh vanmorgen gebeld voor advies naar de arbodienst van ons bedrijf en dat mag niet gegeven worden alleen pas als mijn leidinggevende een afspraak heeft gemaakt en aangezien die nog een week op vakantie is Dus ik zal nog een weekje moeten bikkelen voor zolang ik het trek
Hoi dames, Heb even een stukje bijgelezen. Wat betreft de 20 weken echo, ik krijg niet standaard die GUO, maar een SEO. Misschien inderdaad omdat ik zwanger ben van een twee-eiige tweeling. Daarnaast is mijn gyn niet zo van de extra onderzoekjes (moet nog eens achter die suikertest aan, aangezien mijn moeder diabetes type 1 heeft. Bloedprikken begin van de zwangerschap moest ik ook zelf om vragen terwijl dat volgens mij best standaard is..) Seepje, wat vervelend dat je er bijna doorheen zit. Hopelijk kan je snel iets regelen met je werk! Fantastic, ook voor jou is t zo te lezen erg pittig allemaal, sterkte!! Iemand vroeg iets over gewicht, ik wordt alleen bij de verloskundige gewogen (gyn doet dat niet), en aangezien mijn weegschaal thuis corrupt is heb ik me sinds de 14e week niet meer gewogen. Ik was toen ongeveer 2 kilo aangekomen. 4 november weer nieuwe afspraak bij de verloskundige, ben benieuwd. Dinsdag hebben we geslachtsecho poging 2, wil graag weten of het vermoeden jongen&meisje klopt (daarnaast mochten we gratis terugkomen, dus leuk om weer ff naar de mini's te kijken ) Nog een vraagje aan jullie: hebben jullie ook zo'n last van hoge hartslag in rust, en overslaan van het hart? Ik wordt hier soms zo opgefokt van. In rust is hij rond de 100 bij mij. Bloeddruk overigens wel laag. Conditie ook bar slecht, na 10 minuten wandelen ben ik flink buiten adem. Ben benieuwd naar hoe dit bij jullie is. Groetjes!
Wat betreft de GUO zal goed kunnen dat het bij mij gebeurd omdat de tweeling eeneiig is. @fantastic2, de gyn heeft het vermoeden dat de kleinere gewoon over minder groot stuk van de placenta beschikt. Gelukkig sloot hij TTS helemaal uit. Verder is onze andere uk wel op de normale middelste groeicurve. Hoeveel ze exact verschillen weet ik niet precies. @Seepje, wat balen dat er niet even een vangnet is in dit soort gevallen. Een week langer door zonder gesprek als je zwanger bent en zekerheid wil is ook geen pretje nog even volhouden meid, hoop dat je snel duidelijkheid hebt! @Snoop, ik heb altijd een lagere bloeddruk gehad in rust. Merk bij mij dat ik ook wel langzamer moet fietsen dan normaal anders gaat m'n hart echt tekeer. Veel minder conditie dus. Maar overslaan heb ik nog niet gehad. Hoe ver ben je eigenlijk? [Edit: oh wacht, ik zie nu wel je handtekening nu ik dit gepost heb ]
Maartje, de kindjes zitten nog lekker warm in mijn buik. We zijn aan het aftellen. Vandaag 37 weken! Ik ben al over het gemiddelde, dat staat voor een tweelingzwangerschap, van 37 weken heen. Over minder dan 2 weken zijn ze er! Wat betreft de Guo, ik weet het niet. Hier ook ICSI en spina bifida (openrug) dus sowieso een GUO. Zoyefa, ze kunnen de jongens niet meer goed meten omdat ze helemaal over elkaar liggen. Van kindje 1 kunnen ze het hoofdje niet meer meten en van kindje 2 kunnen ze de beentjes niet meten. Her schatten van het gewicht is hiermee een gok. Maar ze groeien nog steeds als eenlingen. Ik weet niet hoe veel ik ben aangekomen. De gynaecoloog zet me niet op de weegschaal en ik ga er zelf ook niet op staan Pijn bij het draaien in bed herken ik. Ik denk dat het mijn banden zijn. Seepje en Fantastic, allebei aan het pessarium. Apart dat het beleid van het ziekenhuis (bv wel of niet werken) zo anders is. De meiden die ik ken hebben goede ervaringen. Allemaal na de 35 weken bevallen Duimen dat het bij jullie ook zo goed mag gaan. Joidevivre, Lijkt me wel pittig elke week controle. Wel goed dat ze je goed in de gaten houden. Seepje, ik zou me niet te schuldig voelen over wel of niet werken. Zodra jij zwangerschapsgerelateerd de ziektewet in gaat betaalt het UWV. Geeft jouw leidinggevende kans om vervanging te zoeken. Na alke spanningen van de GUO mag je best even aan jezelf denken. Want er is nu maar 1 persoon belangrijk, dat ben jij... want als het niet goed gaat met jou, dan kan je ook niet goed voor je kindjes zorgen. Snoop, hoge hartslag herken ik! Heel irritant! Werd bij mij na de 25 weken wat minder heftig. Volgens mijn gyneacoloog is het een combi van dat je hart harder moet werken en hormonen. Spannend geslachtsbepaling nummer 2. Ben benieuwd, wat zegt je gevoel? Vandaag 'even' een 'standaard' controle. Pfff, 3,5 uur in het ziekenhuis gezeten! Ik voel me wat grieperig. Hoofdpijn, misselijk, dubbel zien. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Gewoon grieperig, hoog zwanger, zwangerschapsvergiftiging... Dus aan het CTG, bloedprikken, plasje inleveren. En zo'n CTG is niet zo makkelijk! De jongens liggen deels over elkaar. Het blijkt echt ondoenlijk om voor een wat langere periode 2 verschillende hartslagjes te registreren. Zelfs met de echo er bij krijgen ze het niet voor elkaar! Ik vind het wel grappig... nu al eigenwijs. Gelukkig urine prima, bloeddruk ook (gaat wat omhoog, maar het blijft acceptabel) alleen bleek uit het bloedonderzoek dat ik weinig bloedplaatjes heb. Geen idee wat dat betekent. Maar ze willen dat, ivm de aanstaande KS, in de gaten houden dus maandag weer controle. Verder voel ik me echt heel rustig. Als of ik een beetje in een bubbel zit. Heel fijn eigenlijk. Als ze nu komen is het goed, maar mocht het toch de geplande datum worden is het ook goed. Hoewel het nu echt pittig is (kom amper meer buiten) geniet ik van de rust, van mijn dochter en van mijn vrouw... Aftellen... Nog ... nachtjes
Chybou wat spannend allemaal, en wat fijn dat je je zo rustig voelt! Wat betreft de tweede geslachtsecho, mijn gevoel zegt dat het inderdaad een jongen&meisje is. Verder hier alles zn gangetje. Volgende week bloedprikken om te onderzoeken of ik een afwijkende stollingsfactor heb, aangezien dit bij mijn ouders wel het geval is. Lijkt me wel goed om te weten, ivm extra kans op trombose enzo. Ook komende week eens rustig aan beginnen met verf uitzoeken voor de babykamer. Hebben de rommelkamer helemaal leeggegaald, dus het leuke werk kan beginnen. Nu heb ik nog energie (af en toe ) om mee te werken, vind ik wel zo leuk. Vraagje aan jullie wat betreft autostoeltjes: ik hoorde dat je deze ivm veiligheid beter niet tweedehands kan kopen. Maxi cosi lijkt me erg handig, maar vind ze erg prijzig voor de korte tijd dat je ze kan gebruiken. Iemand tips toevallig?
Spannend chybou!! Ben benieuwd of ze er al zijn . Hier nu verplicht rust houden.. En normaal vind ik een dagje niets doen heerlijk nu komt het mijn neusgaten al uit . Gisteren weer een paar uur in het ziekenhuis gezeten wegens aanhoudende harde buiken . Medische oorzaak werd er niet gevonden dus hoogst waarschijnlijk werk in combinatie met alle spanning de afgelopen weken. @snoop hier de babykamer al 3 weken af, en ik zeg nu echt gelukkig. Want als ik daar nu nog aan had moeten beginnen was ik liever heel hard gaan huilen denk ik :O Heb je al in je hoofd wat je gaat doen of wacht je echt de echo af voor je gaat bepalen hoe je het verder inricht?
Hier alles relatief rustig. Voorweeën, pijnlijk ook, maar het zet niet door. Seepje, goed dat je rust houd. Nu is het de truc om leuke en rustige activiteiten te bedenken. Houd je van lezen? Er zijn heel veel leuke tweelingboeken. Snoop, wat betreft de maxi's. Wij hadden er al 1 staan, daar heeft onze dochter in gezetenen. We kregen hem destijds gratis bij de kinderwagen. De tweede hebben we tweedehands overgenomen van mijn zus. Ik heb zelf niets tegen tweedehands. Als je geluk hebt kun je ze misschien overnemen van familie, vrienden of kennissen. Soms worden ze per twee aangeboden op Marktplaats. Probleem is dat je niet weet wat er mee gebeurd is. Zo'n stoeltje kan betrokken zijn geweest bij een ongeluk. Maar eerlijk? Hoe groot is die kans? Als je toch voor nieuw wil gaan dan zou je misschien een ander merk autostoel kunnen overwegen. Net zo goed, maar soms stukken goedkoper.
@Seepje, wat fijn dat bij jullie de kamer al af is! Kan me voorstellen dat je daar nu weinig fut meer voor hebt. Wij willen het een beetje neutraal houden, wit met hout en 1 muur in zandkleur ofzo. Hoe gaat het nu met je? @Chybou, bedankt voor je reactie op de maxi's, ik denk dat we inderdaad voor een (wel goedgekeurd) goedkoper merk gaan. Als ze maar makkelijk in en uit de auto te halen zijn. Hier vandaag tweede geslachtsecho gehad, 1 jongetje blijkt toch een meisje te zijn, dus we krijgen 2 meiden! Ook superleuk . Gelukkig had ik nog niet teveel 'jongensdingen' aangeschaft haha.
Snoop, wat leuk! Twee meiden! Haha, toch ineens een meisje? Vertel het hem later maar niet... Wel een verrassing. Soms is het ook moeilijk te zien hoor. Ik ben nog steeds bang dat ze binnenkort toch een meisje uit mijn buik halen. Haha... Hoewel die kans klein is want op alle echo's zijn het toch duidelijk twee heren. Groot gelijk dat je voor een goedkoper merk bent gegaan. Zolang de stoeltjes ook makkelijk op je kinderwagen en in de auto passen is dat toch ook goed? Voor de Maxi Cosi betaal je alleen al 50 euro meer omdat hij Maxi Cosi heet. Er zijn zo veel goede en veilige stoeltjes, het is erg moeilijk om er één te kopen die niet veilig is. Ik kan jullie echt aanraden om het in en uit de auto halen van de stoeltjes een aantal keren te oefenen. Daar heb je over een aantal maanden echt plezier van en wacht daar niet mee totdat je zowat voorover valt door je dikke buik Ik heb gisterenmiddag een buikfoto gemaakt. 37 weken en 5 dagen. Steeds als ik denk dat mijn buik echt niet groter kan worden blijkt dat hij nog net een beetje verder kan groeien... haha... Wel jammer hoor, want ik had tot twee weken terug geen striemen of andere krasjes. Vooral de laatste week begin je die toch te zien. Gelukkig lijken ze niet heel diep. Ik weet het, het is voor het goede doel, maar het blijft jammer. Ik ben benieuwd hoe mijn buik na de komst van de jongens er uit ziet. Ben een beetje bang dat ik hem op moet tillen als ik naar het toilet wil Nee hoor, grapje, dat zal wel meevallen... Maar een beetje bang dat het er uit gaat zien als een leeggelopen ballon ben ik wel.
Wauw Chybou! Wat mooi! Ik vind het wel prachtig hoor, maar kan me voorstellen dat je denkt: 'hoe ver kan het nog' haha. Succes nog even, laatste loodjes!
Wat een mooie buik! Grappig, ik vroeg me vandaag toevallig af hoe mn buik er na de bevalling 'bij zou hangen'..al is dat voor mij (hopelijk) nog heel ver weg.
Wauw!! Vol verbazing heb ik vanmorgen naar je foto gekeken. Heb de foto ook aan manlief laten zien en we kunnen het eigenlijk niet voorstellen dat ik straks ook zo'n prachtige buik mag gaan hebben. Wauw!! Even een vraag: ik heb de laatste dagen al harde buiken. Vandaag voornamelijk erger als ik nodig moest plassen en van een klein stukje lopen al. Nu vroeg ik me af hoe vroeg jullie al harde buiken kregen. Ik heb voor meer informatie gebeld met het ZH en hoorde dat ik dan (nog) rustiger aan moest doen. Ik maak me niet echt zorgen, maar ik vind dit wel erg vroeg al.
@maartje, ik had dat rond 16 weken ook af en toe als ik een stuk ging wandelen ofzo. Ik doe het inderdaad nu wat rustiger aan en heb er niet veel last meer van.