Zwanger van een tweeling/meerling

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Meysje, 9 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    En een hele dikke knuffel en heel veel sterkte met alles!

Heb je al eens van earlybirds gehoord?

2. Linnies2013

Linnies2013 Actief lid

18 jul 2013
    257
    106
    43
    Vrouw
    @Pancakes Wat fijn dat je je weer lekker voelt! Je gaat nu de goede periode in met meer energie en hopelijk weinig klachten. En inderdaad leven van echo tot echo, zullen de hartjes nog wel kloppen. Vooral de laatste drie dagen voor de echo ben ik erg onrustig en onzeker. Succes, nog even volhouden met vertrouwen!

@qwsr Oh wat spannend! Heel veel succes gewenst, hoop dat jullie een goede bevalling hebben.

@twinsmama4 Jeetje wat balen! Net nu je er vanaf was! Misschien een idee om Emafasene te vragen? Is veilig om te gebruiken, je moet wel een paar dagen spiegel opbouwen maar werkte bij mij daarna echt goed. Ik slikte 2x per dag op vaste tijden een tabletje. Hoop dat het snel weer over is.

@Neeltje1985 Goed te horen dat ze het zo goed doen. Heb je veel/vaak moeten bijvoeden?

@MamaSaartje Ach lieverd, zit echt met tranen in mijn ogen je stukje te lezen. Wat een achtbaan ben je ingezet. Dat had je je een week terug heel anders voorgesteld. Krijg je hulp en ondersteuning vanuit het ziekenhuis om je hierbij te begeleiden? Ik denk aan je en ik bid niet maar stuur op mijn manier alle goede wensen en steun naar je toe.

@ShallY Wat een onzekerheid met de kindjes niet voelen. Hoe gaat het thuis monitoren? Heb je ze al laten komen? Gewoon doen he, daar is het voor.

Van mij ook even update; maandag 20-weken echo gehad, was helemaal goed! Ze hebben ook bmm gecheckt, netjes op 4,7 dus potdicht. Placenta is verschoven dus ligt niet meer voor de uitgang. HB is wel een stuk lager dan in het begin, zoals ook verwacht, nu 7,1 dus ik ga starten met de ijzertabletten. Hoop dat ik niet teveel verstopping krijg.

Echt bizar dat ik nu al zo ver ben, dat had ik me bij de eerste echo niet voorgesteld.

Oh, en een vraagje voor de dames die al met verlof zijn, met hoeveel weken ging je met verlof? En indien eerder dan 30/32 weken, met welke reden? Vanuit het ziekenhuis gaven ze aan dat het waarschijnlijk met 28 weken wel klaar is maar kan me daar nog even geen voorstelling van maken nu.

Fijne dag allemaal!

Zonnestraal en qwsr vinden dit leuk.
  3. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik ben met 28 weken de ziektewet ingegaan.
    In het ziekenhuis was me dus ook verteld met 28 weken en dat had ik aan mn bazin doorgegeven. Maar later kwamen we erachter dat je verlof van een meerling pas met 30 weken in mag gaan dus ben daarom nog 2 weken de ziektewet in gegaan. Dit omdat mn bazin al vervanging geregeld had vanaf week 28.

En geloof me, ik leefde er echt naar toe hoor was er echt klaar mee.
    En nu zit ik al 6 weken thuis en verveel me, haha.

Je mag ook gewoon tot 32-34 weken werken maar zou het zelf niet doen.

Ik heb trouwens geen thuis monitoring meer gedaan want dinsdag voelde ik de baby weer dus had ctg afgezegd. Nu weer wat minder, nu hrt jongetje, maar kijk het wel weer aan.

4. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik zat net om half 9 al de vloer en bank te poetsen.. mn zoontje spoog zn net gegeten boterham uit..
    Kan echt niet tegen braaksel dus moest mezelf even vermannen:roflmao:

5. woohoo

woohoo Actief lid

9 nov 2015
    447
    194
    43
    NULL
    NULL
    Ook ik lees dit met tranen in mijn ogen. Vreselijk, zo een start met zoveel onzekerheden. Maar ze doen het ontzettend goed!

Krijg je psychische begeleiding?

6. woohoo

woohoo Actief lid

9 nov 2015
    447
    194
    43
    NULL
    NULL
    Net bij de lactatiekundige geweest voor antenataal kolven. Van de gyn mag ik daar met 34 weken mee starten. Er kwamen al heel wat druppels melk uit, dus dat gaat helemaal goed komen.

Wel zo fijn dat de kindjes meteen alleen moedermelk krijgen. Beter voor de darmpjes en goed om ze op gewicht te houden.

Voor de dames die borstvoeding gaan geven, gaan jullie antenataal kolven?

7. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Och @MamaSaartje ik zit met tranen in mijn ogen je bericht te lezen... krijg je goede begeleiding? Het is me niet nogal een achtbaan waar je even in gezet bent... :(

@woohoo ik wil wel graag borstvoeding geven. Bij mijn zoontje mislukte dit door omstandigheden dus ik ga nu van te voren naar de lactatiekundige.

@Linnies2013 Fijn dat je zo’n mooie 20wk echo hebt gehad! Ik heb zelf geen verstopping van de ijzer maar wel echt gitzwarte ontlasting ;)

8. PerfectLittleTwin

PerfectLittleTwin Bekend lid

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Emesafene werkt niet bij mij, maar heb wel nog hier primperan liggen en die mag ik gebruiken :) komt helemaal goed!

Linnies2013 vindt dit leuk.
  9. syl33

syl33 Bekend lid

2 okt 2017
    546
    410
    63
    Vrouw
    O meid wat heftig allemaal !
    Je weet dat je daar in goede handen bent en ze kunnen veel tegenwoordig maar het moet een rollercoaster aan emoties zijn zeg.
    Hoop dat he daar ook goede begeleiding krijgt. Misschien hebben ze daar pop poli? Schijnt dat veel ziekenhuizen dat hebben veel psychische begeleiding .
    Veel kracht gewenst

10. syl33

syl33 Bekend lid

2 okt 2017
    546
    410
    63
    Vrouw
    Sorry wat is antenataal kolven?
    Ik wil bv gaan geven, dacht eerst mooi makkelijk 2 tegelijk maar dat word afgeraden in t allerbegin.

Heb jij een Voedingskussen ? Ik zie dat er 2 soorten zijn. 1 soort blok voor om je lichaam en de in doe andere kunnen ze beiden apart in een soort gat liggen

11. woohoo

woohoo Actief lid

9 nov 2015
    447
    194
    43
    NULL
    NULL
    Waarom wordt tegelijk voeden in het begin afgeraden? Ik heb de lactatiekundige daar niet over gehoord. We hebben het wel gehad over tegelijk voeden.

Antenataal kolven is met de hand kolven terwijl je nog niet bent bevallen, om een voorraadje op te bouwen. Vooral met meerlingen kunnen je borsten vaak in het begin nog niet genoeg produceren en dan wordt vaak bijgevoed.

Ik zag ook die twee verschillende kussens, weet niet welke handig is. Ik heb nog een gewoon voedingskussen en ga daar mee beginnen. Bij mijn dochter gebruikte ik nooit een kussen, maar zal nu wel moeten. Ik ga het meemaken. In de kraamweken is mijn man erbij dus hij kan helpen aanleggen. En een kussen is zo besteld.

12. Neeltje1985

Neeltje1985 Fanatiek lid

23 apr 2015
    2.746
    1.716
    113
    Vrouw
    Nou je kunt mensen verwijzen naar een artikel/onderzoek. Dat heeft ook 2 jaar geleden in de volkskrant gestaan. Bij 2 eiige tweelingen 5x zoveel kans.op overlijden in baarmoeder als je 38 weken passeert en als ze geboren worden voor 38.0 niet.

13. Neeltje1985

Neeltje1985 Fanatiek lid

23 apr 2015
    2.746
    1.716
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 dagen op verzoek gegeven. Ben toen gaan nakolven met een gehuurde kolf omdat zoontje niet goed dronk. (Medela symfonie). Zoontje bijgevoed 2 dagen omdat hij verzwakt was en niet meer wilde drinken. Flesje kon hij ook amper drinken. 5x nutrilon en 6x borstvoeding bij gehad. Die dagen dus 5x na voedingen overdag nagekolfd. Dochter 3x bijvoeding met borstvoeding gehas. En daarna liep het als een gek ;)
    Zitten nu over geboortegewicht op dag 10 dus denk dat het gewoon goed gaat.

Layali01 en woohoo vinden dit leuk.
  14. Neeltje1985

Neeltje1985 Fanatiek lid

23 apr 2015
    2.746
    1.716
    113
    Vrouw
    Ik voed beide tegelijk in rugby op 1 voedingskussen. Gaat super!

15. Neeltje1985

Neeltje1985 Fanatiek lid

23 apr 2015
    2.746
    1.716
    113
    Vrouw
    Niet veel bijvoeding gehad..... zie mn opmerking bij qwsr.

Ik was met 29 weken met verlof omdat ik anders nog goor 1 week van afdeling en werk moest wisselen. Ik had wel zittend werk maar had anders nog wel doorgekunt. Al zoou t met 32 weken wel echt klaar zijn geweest. Thuis wel nog door kunnen werken op eigen tempo.

16. woohoo

woohoo Actief lid

9 nov 2015
    447
    194
    43
    NULL
    NULL
    Top! Lukt het ook om beide zelf aan te leggen? Of heb je hulp nodig bij het aangeven van kindje 2?

17. Neeltje1985

Neeltje1985 Fanatiek lid

23 apr 2015
    2.746
    1.716
    113
    Vrouw
    @MamaSaartje heftig zeg meid. Vreselijk! Zo vroeg en zo klein en dan vechten. En je hebt geen afscheid van je zwangerschap kunnen nemen en dat is erg. Bovendien kun je nu niet dag en nacht bij ze zijn dat is super ingrijpend. Ik vond het toen al erg bij mn zoontje die werd opgenomen ivm perinatale infectie met 40 weken en daar had ik toen weinig zorgen om omdat hij het zo goed deed.

Meid pak je tijd om alles te verwerken en pro beer er zo goed mogelijk voor je kleintjes te zijn. Je voelt je vast hulpeloos maar jouw aanwezigheid bij ze doet ze echt goed. En naar omstandigheden doen ze het goed! Krijgen ze dalijk kunstvoedijg of borstvoeding? Nu denk ik nog in infuus nietwaar?

Veel sterkte meid!

18. Neeltje1985

Neeltje1985 Fanatiek lid

23 apr 2015
    2.746
    1.716
    113
    Vrouw
    Nee lukt zelf. Ik leg ze naast me op de bank/bed en til dan eerst 1 die ik aanleg. Daarna pak ik de ander met 1 hand/arm maar op een duur denk ik als ze zwaarder worden dat ik ze eerst beide.op het kussen leg en dan aanleg.

Ik heb de eerste dagen wel apart aangelegd om je kindjes te leren kennen. Bovendien moest ik ze vaker corrigeren omdat ze een te.klein mondje maakte om kloofjes te voorkomen. Nu sinds 3 dagen voed ik tegelijk.

Linnies2013 en woohoo vinden dit leuk.
  19. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Dames, heb er al eerder aan zitten denken maar als straks al onze baby’s zijn geboren lijkt het me wel leuk om contact te houden.

Wat denken jullie over een besloten groepje op Facebook?
    (Als je dat hebt?)

20. Neeltje1985

Neeltje1985 Fanatiek lid

23 apr 2015
    2.746
    1.716
    113
    Vrouw
    Vind ik een leuk idee!

Deel Deze Pagina