Hier even snel een update, na een hectische week (kleinste op de neo, grootste zou met mij mee naar huis gaan, was ontslagen, volgende dag om middernacht ook opgenomen op neo ivm te hoge bili, twee dagen later mochten ze plotseling allebei naar huis, rollercoaster) We zijn sinds vrijdag thuis. De kleinste heeft vandaag zijn geboorte gewicht bereikt. De grootste, M. drinkt volledig bij mij, maar vertoont af en toe prematuur drinkgedrag. Voor de kleinste, R. Kolf ik bijna fulltime (met uitzondering van de nacht), hij krijgt ongeveer 7 flesjes waarvan minimaal 5 borstvoeding. Maar pittig is het wel.. gelukkig heb ik extra kraamzorg gekregen tot en met as woensdag en lactatiekundige is ook benaderd voor het vervolg..
Wat een prachtige kindjes! Lijkt me inderdaad echt hectisch, eerst 1 baby naar huis en dan ineens allebei.. fijn dat jullie weer thuis zijn en dat jullie hulp krijgen bij de borstvoeding en bij de kindjes. Geniet van je kleintjes en hopelijk kan R straks ook aan de borst
Wat een rollercoaster inderdaad @Meysje. Gelukkig wel lekker thuis nu, hopelijk gaat het drinken ook snel goed!
Oh wat fijn dat jullie thuis zijn zeg! Wat waren de gewichten van de 2? Hoe maken de kindjes het nu? En wat bedoel je met prematuur drinkgedrag? En waarom kan dr ander nog niet goed drinken? Hoop dat ze binnenkort lekker samen aan de borst drinken!
Ze zijn allebei nooit uit het ziekenhuis geweest voor vrijdag, ontslag ging achteraf niet door, door de opname van de tweede. Eenmaal thuis doen ze het super. Prematuur drink gedrag, hij hapt aan maar weet soms ineens niet meer hoe hij moet zuigen en dan laat hij weer los. De anber kan nog niet drinken vanwege dysmaturiteit, kost te veel energie. Ik leg m nu steeds aan als toetje en hopelijk kan hij straks wel weer drinken. Ze wogen 2765 en 2160
Oh ja snap ik 2160 is ook vrij licht. Dalijk zijn ze vast krachtig genoeg. Ik merkte al duidelijk verschil tussen de tweeling (beide nog 3 kg) en mn zoontje (3.5 kg met 40+4). Komt vast snel goed! Hier waren ze vooral snel uitgeput en dronken eerste dagen vaak maar max 5-10 min. Maar ze zijn zeer snelle drinkers max 15 min. En bovendien heb ik t idee dat ze minder moeite moeten doen want als ze een zuigt stroom de melk ook vanzelf uit de andere borst.
Gisteren hadden we weer controle en alles was weer goed. Toch wel weer een opluchting hoewel ik nu alleen de dag zelf gespannen was omdat ik de kleintjes al kan voelen. De meisjes liggen lepeltje-lepeltje met de hoofdjes naar beneden, zo'n schattig idee! Kindje A is vanaf begin al heel druk op de echo's en is ook flink tegen kindje B aan het duwen. Kindje B was vanaf eerste echo heel rustig, lag regelmatig te slapen en ook nu niet van de wijs te brengen door haar zusje. De echograaf is echt een topper, super kundig en neemt ook echt de tijd om even te kijken en uit te leggen wat ze aan het doen zijn. En omdat het niet allemaal glitter en regenbogen is; al twee halve nachten wakker gelegen, liggen draaien, overdag pijn in mijn buik dus als ik thuiskom na lange werkdag plat op de bank, misselijk van de trek maar nergens zin in, moe, bleh! Gelukkig is manlief een topper; begrijpt het en vind het dan ook niet erg om te koken en laat mij ff bijkomen. Nog krap drie weekjes en dan lekker met verlof, of als ik me goed blijf voelen lekker halve dagen. ***klaagmodus weer uit*** .
@Linnies2013 wat fijn dat de controle goed was! Hopelijk voel je snel wat beter en kan je beetje slapen. En natuurlijk heel fijn dat manlief mee denkt en helpt Ik moet vrijdag voor de 20 weken echo, pfff ben zo nerveus
@Linnies2013 Wat fijn dat de controle goed was, en héél grappig. Jouw meisjes en mijn meisjes zijn echt identiek! Ze liggen ook vaak lepeltje/lepeltje en ook bij mij is baby A een wildebras, die ook behoorlijk moeilijk te echoën is altijd, en alle aandacht opeist. De 20 weken-echo was echt even pittig voor de echoscopiste. Ze bleef maar draaien, buiten, schoppen en kantelen. En dan heb je baby B, die heel rustig ligt, al een paar echo's lang met haar beentjes uitgestrekt en gekruist, en haar vuistjes onder haar kin. Het grappige is dat als ze die aan het echoën is, je aan de zijkant soms nog een hoop getuimel en geschop ziet, voetjes in beeld, omdat baby A nog aandacht aan het trekken is. Zo schattig! Ik merk aan mezelf dat ik de laatste dagen wat moeier aan het worden ben. Ik dacht eerst; ik zing het uit tot mijn vakantie. (31 Augustus is mijn laatste werkdag tot aan mijn vakantie) Maar ik begin nu te denken dat 40 uur toch wel een beetje heftig wordt. Ik ben alleen maar moe, steeds, en dat lijkt me voor de Hummies (zoals ik ze noem) ook niet goed. Maar vooral voor mezelf ook niet. Dus ik wil eigenlijk vanaf nu tot aan mijn verlof lekker halve dagen gaan werken. Ik ga straks meteen een mailtje sturen. Lijkt me zo lekker om gewoon al overdag een dutje te kunnen doen af en toe. Of in ieder geval even rustig te liggen op de bank, ofzo.
Ik heb weer even mijn laatste berichtje teruggezocht om te zien waar ik was. Op zich is er dit keer iets beter nieuws. Hopelijk blijft dit zo doorgaan, want we hebben onze portie van pech nu meer dan goed gehad denk ik.. Met Musa gaat het gematigd voorspoedig. Sinds ik zijn verschrikkelijke wond had gezien, heb ik ongeveer 5 dagen lang niet meer de kans gehad deze te bekijken. Dat komt omdat hij er een stomazakje overheen heeft. Op zich vond ik dit uiteindelijk wel prima, want toen ik de wond 3 dagen geleden weer zag, kon ik heel goed zien dat deze duidelijk kleiner geworden was, en er minder agressief uitzag! En vandaag blijkt ie nog kleiner geworden te zijn. Met andere woorden, het gaat echt de goede kant op. De arts wil heel graag beginnen met voeding om de darmen weer actief te maken, maar wil hier niet te snel mee beginnen omdat de ontlasting dan in de open wond terecht komt (hier is niet echt een oplossing voor helaas). Aan de andere kant wil hij ook niet te lang wachten omdat de darmen anders "lui" kunnen worden en de wond ook het beste geneest als hij goed gevoed wordt. Morgen weer overleg met de chirurg om te kijken wat we gaan doen. In better news, Musa is in een paar dagen tijd van volledige beademing, naar CPAP, naar neusbrilletje gegaan! Knapperd. Hij zou zelfs wel zonder kunnen maar ze willen hem niet te snel in 1 keer vermoeien. Met Harun gaat het nu weer best goed. Ook hij heeft weer een neusbrilletje nadat hij bijna zelf zijn beademingsbuis een paar keer eruit had getrokken. Het lijkt erop dat hij toch niet ook net zo ziek gaat worden als Musa (hier was ik zo erg bang voor, omdat we alle pech in de wereld lijken te hebben). Hij heeft al dagen razende honger maar mag nog niets omdat tot gisteren zijn wond nog openstond (is opengelaten om de druk van zijn buik te laten). Gisteren is hij met succes geopereerd om zijn wond te dichten en als de chirurg het ermee eens is gaan we morgen starten met 6x 1 ml per dag. Als zijn darmen dit goed verwerken, gaan we leerst langzaam en dan sneller ophogen. De arts verwacht eigenlijk dat dit best snel kan gaan. Ook heeft hij al een echte zoekreflex en mag hij daardoor binnenkort ook hopelijk beginnen met flesjes. En wie weet, een open bedje! Klinkt cru, maar dan heb ik in ieder geval 1 redelijk "normaal" babietje. Ook zijn beiden nu van de antibiotica af. Hopelijk niet snel weer een infectie! Het meest schokkende nieuws dat we de afgelopen dagen hebben gehad is dat we moeten rekenen op 9 maanden opname van Musa. Dat was echt even slikken. Maar goed, als dat nodig is om hem veilig thuis te krijgen, so be it!
Ik lees trouwens af en toe weer mee.. Gefeliciteerd dames en ik leef echt mee, alleen geen tijd om te reageren.. Knuf voor iedereen!
Oh lieve mamasaartje wat een verhaal weer. Gelukkig wel beter nieuws dan eerst. Ik duim voor je dat Musa en Harun nu alleen nog maar gaan herstellen en groeien. Poeh zeg 9 maanden opname maar wat je zegt als hij dan hersteld en mee naar huis kan dan heb je het er zeker voor over. Maar ja arm mannetje ziet alleen maar het ziekenhuis natuurlijk. Oh mamasaartje wat heb jij het toch zwaar. Krijg je goede begeleiding? En hoe is het met je andere kids? Een hele dikke knuffel voor jou meid. Ik denk vaak aan je.
@Zonnestraal Oh wat spannend! Nog een laatste nachtje, heel veel succes morgen! @Pancakes Wat grappig dat jouw meisjes ook zo liggen en het verschil zo duidelijk is. Bizar he, je krijgt echt al een beetje een idee bij het karakter. Ja, die vermoeidheid geeft wel aan dat je even pas op de plaats moet maken. Fijn als je halve dagen kan gaan werken, heb je al reactie van je werkgever? @MamaSaartje Wat een bericht weer maar gelukkig dit keer wat beter nieuws. Jullie hebben nog een lange weg te gaan maar hopelijk dan wel straks jullie mannetjes bij jullie. Hoe gaat het met de kindjes thuis en het verdelen tussen thuis en ziekenhuis? Heb je voldoende hulp en begeleiding? Heel veel sterkte, dikke knuffel!
@MamaSaartje Wat een verhaal, maar wat fijn dat er goed nieuws is en wat doen de jongens het naar omstandigheden super, zeg! En ik vind jou zo'n knapperd dat je gewoon mee blijft lezen en mee blijft kletsen. Iedereen snapt dat jij even lekker je tijd neemt. @Linnies2013 Ja, dat is dus het grappige. Ik vroeg aan de echoscopiste wat dit dan zegt over het karakter, maar zij gaf aan dat dat dus niets zegt. Het kan net zo goed zijn dat die drukke straks een hartstikke rustige baby is, die toevallig in de buik wat druk is. En ja, gisteren een gesprek gehad, vanaf maandag ga ik lekker halve dagen werken. Zo fijn! Vanaf 21 weken dus lekker halve daagjes werken. Dan kan ik 's middags lekker een nappie doen. Zoveel zin in!
@MamaSaartje fijn om weer wat van je te horen en ook erg fijn dat het weer wat beter gaat met je kleine prinsjes. Het is heeel logisch hoor dat je af en toe meeleest maar niet veel reageert, focus al je tijd en energie op jezelf en je gezinnetje. Ik snap dat het wel even schrikken is als je hoort dat het 9 maanden kan duren voordat de kleine uit het ziekenhuis mag, maar inderdaad zolang jij gezond is en lekker aansterkt is dat het belangrijkste! Ik denk aan jullie @Pancakes fijn dat je lekker halve daagjes mag werken. Het is echt belangrijk om naar onze lichamen te luisteren en ik merk ook dat het echt zwaarder wordt nu. Geniet lekker van de rust @Zonnestraal spannend meis! Laat je ons weten hoe het is gegaan? Ik heb een hele rare zwangerschapssymtpoom erbij gekregen. Als ik slaap blokkeert mijn linkerbeen en krijg ik verschrikkelijke kramp waardoor ik mijn voet en been niet meer kan bewegen. De eerste paar keer schrok ik hier echt van want ik word dan letterlijk schreeuwend wakker en het duurt 30 seconden voordat de spier weer ontspant. Soms gebeurd het meerdere keren per nacht. Ik heb het online opgezocht en het schijnt een bekend fenomeen te zijn en het schijnt te komen door de bloedsomloop die nu wat lastiger is door een grote baarmoeder.. great hahah al die zwangerschapskwalen die je niet zag aankomen
Wat irritant @Layali01 . Slapen is sowieso al een ramp vind ik Jeetje @MamaSaartje .. wat krijgen jullie veel voor je kiezen. Een opname van 9 maanden lijkt me ontzettend heftig Ik moet veel aan jullie denken en hoop echt dat er snel vooruitgang in zit.
Lekker @Pancakes halve dagen, zo kan je goed je rust pakken. En de kindjes dus extra goed groeien . @Layali01 Wat een rare gewaarwording lijkt me dat! Is dat iets wat met magnesium nog een beetje bij te sturen is of moet je het hiermee doen? @Zonnestraal Ben ook benieuwd! Hopelijk alles goed? Hier gelukkig weer even kunnen bijtanken, na het werk doe ik nu eerst ff tukkie op de bank en de afgelopen nachten goed geslapen. Heb nu wel voor de eerste keer bandenpijn, een plek van ongeveer 10x10 cm naast mijn navel die goed zeer doet. Gisteren ook al, gaat als het goed is na een paar dagen weer over. Het lijkt er ook op dat ik inmiddels bijna net zo groot ben als dat ik was met 36 weken toen ik met mijn eerste met verlof ging. Een paar kledingstukken van toen kan ik nu al niet meer aan . Ben heeeel benieuwd hoe groot mijn buik gaat worden!
Even snel een kleine update: Vandaag 20 weken echo gehad, hadden ze niet genoeg tijd ingepland voor 2, ondanks dat ik het digitaal en telefonisch had doorgegeven. Dus er is 1 baby gecontroleerd en helemaal goed gekeurd gelukkig. Toen hebben ze wel mijn baarmoederhals opgemeten en kwamen ze er achter dat die behoorlijk kort was en moest ik door naar het ziekenhuis. Hier kwamen ze inderdaad ook tot de conclusie dat die kort was. Ze hadden ook hier geen tijd om baby 2 te controleren. Maandag mag ik terug komen voor de uitgebreide echo van baby 2. Aan de korte baarmoederhals valt helaas niet veel anders te doen dan per direct stoppen met werken en rust nemen. Was een behoorlijk hectische dag, blij dat met baby 1 alles in orde is. Maar nu weer een heel weekend in spanning voor baby 2.