Goedemorgen, Ik zou hier graag mee willen kletsen als dat mag heb maandag te horen gekregen in verwachting te zijn van een tweeling. Idee begint een beetje te wennen maar af en toe komen de tranen nog en weet ik even niet hoe ik het allemaal moet gaan doen.. In januari bevallen van een zoontje dus zit straks iets meer als een jaar tussen hem en de tweeling
@Marral, Wij hebben zelf niet gekozen voor die testen als nekplooimeting enz. Zelf vond ik vooral de eerste 12 weken zo ontzettend spannend, daarna kreeg ik er meer vertrouwen in. Met 17,5 week wisten wij dat wij twee jongens krijgen en met 19 weken voelde ik ze voor het eerst! Het is allemaal zo bijzonder!! @elisabethbas, Ik snap inderdaad dat het moeilijk is om mede 1eiige zwangeren te vinden. Volgens mij komt 2 eiig inderdaad meer voor!? @Linda99, Wat een verhaal zeg, dat er zo weinig kinderen zijn die dit krijgen en jullie nou net 2 van die kinderen hebben gehad. Dapper dat jullie nogmaals er voor durfde te gaan!! Fijn dat je nu wel zeker weet dat deze kinderen dit niet hebben, neemt vast veel onzekerheid weg! @Miepjepiepje, Wat leuk ook 2 mannetjes Fijn dat alles goed gaat! Wat betreft je bloeddruk, bij mij is het 1 keer te hoog gemeten (waarschijnlijk fout van leerlingsarts) maar ik werd direct aan de ctg scan gelegd, urine werd onderzocht en ook bloed geprikt. Hou het dus zeker even in de gaten en trek zelf ook snel aan de bel als je je niet goed voelt!! @Nienke1985, Geniet lekker van je dag vandaag!! Het blijft leuk hè, het uitzoeken van spulletjes! Zelf heb ik nu bijna alles, alleen nog 2 matrassen. @m0es, Welkom en gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik kan mij best voorstellen dat het schikken is, zo kort na je zoon en dan een tweeling. Laat het rustig wennen, het komt vast wel goed!! Met mij gaat alles goed, gisteren weer naar verloskundige in het ziekenhuis geweest en alles was goed! Ze vond het zelf zo leuk een tweeling en maakte nog even een echo met het excuus om de hartjes even te zien. Die we net daarvoor gehoord hadden en goed waren uitslagen van bloedonderzoek naar resus factor? waren goed, bloeddruk prima! Ik mag dus niet klagen. Wat betreft mijn rug, dit gaat weer een stukje beter inmiddels. Het is nog wat stijf.. maar ik kan weer beter voor uit komen. Als ik soms vrouwen zie in de wachtkamer die van een eenling zwanger zijn denk ik echt, wauw ik mag niet klagen, zelfs niet met een tweeling!
M0es: Welkom! En gefeliciteerd!! Hoe lang ben je nu zwanger? Ik weet zelf ook pas 1,5e week dat ik zwanger ben van een tweeling. Was eerst erg schrikken, maar nu vind ik het helemaal geweldig! En inderdaad, ik denk ook wel eens, hoe moet ik dit of dat doen. Maar ik ben er van overtuigd dat voor alles een oplossing gevonden wordt! Maar jeetje, in januari bevallen. Deze zwangerschap was dan niet gepland? Myloon: Oh wat fijn zeg dat het een stuk beter gaat met je rug!! En wat super dat alles zo goed gaat!! Hihi een extra echo is natuurlijk alleen maar leuk!! Geniet je lekker van je verlof? Of is alles volgepland? hahaha
Dankjulliewel! Ben nu ruim 10 weken zwanger en gelukkig maandag alweer een echo! we wilden graag twee kindjes kort op elkaar maar hadden niet verwacht dat het al zo snel zou lukken en al zeker geen twee ik weet verder ook nog helemaal niks was zo beduusd dat ik geen vragen heb gesteld.. Dus spoken nu veel vragen door m'n hoofd
Ik wil me ook graag hier aanmelden! Weet sinds maandag dat we (zoals het nu lijkt) een eeneiige tweeling krijgen! Had ook al een topic "shock!" geopend maar kreeg de tip van elisabethbas om ook hier eens te kijken. Zoals mijn topic al doet vermoeden waren we echt in shock maandag! Inmiddels ben ik er al aardig aan gewend, manlief daarintegen nog helemaal niet.. Hij zegt gewoon onwijs te moeten wennen aan het idee, maar heb soms het gevoel dat hij er eigenlijk nog helemaal niet blij mee is. Maar moet ook toegeven dat ik al een tijdje roep dat "mijn" 2e zwangerschap een tweeling zou worden.. en manlief dan altijd gelijk zei "nou echt niet hoor" Voor mij is het dus eigenlijk gewoon en soort bevestiging al had ik er afgelopen maandag helemaal niet meer aangedacht. Voor manlief kwam het echt totaal uit het niets.. Misschien moet ik hem wat meer tijd geven We hebben de 29e weer een echo, ben benieuwd of ze dan wél een tussenschotje kunnen vinden. (duim duim duim) Voor mij betekend dit wel dat het echt mijn laatste zwangerschap is en ik moet zeggen dat dat wel pijn doet. Aangezien dit geen normale zwangerschap is / zal zijn.. iemand hier ook last van? Liefs, LB
Hier wel een tussenschot gezien is het dan tweeeiig? Hier is het andersom, ik moet wennen aan het idee en vl vind het geweldig
Welkom lievebeeb, dat je man moet wennen is helemaal niet zo gek hoor, waarschijnlijk vind hij het over een tijdje ook alleen maar leuk!! Bij mij is dit de eerste en waarschijnlijk ook de laatste zwangerschap, heb hier nu nog geen moeite mee eigenlijk. Misschien straks als ik bevallen en wat verder ben!? Maar 2 kinderen vinden wij tot nu toe genoeg!!
Een tussenschot hoeft nog niet gelijk te betekenen dat het twee eiig is. Dit heeft weer te maken met het moment van de deling. Wanneer allebei de kinderen een eigen vruchtzak en eigen placenta hebben is de kans wel veel groter dat het een twee eiige tweeling is. Bij mij is dit laatste het geval, hoogst waarschijnlijk krijgen wij dus een twee eiige tweeling maar dat is nog niet 100 % zeker, aangezien wij wel 2 jongens krijgen. Als je een jongen en meid gaat krijgen dan is het zeker een twee eiige tweeling. Ehm, dit is in ieder geval wat ik in de tussentijd geleerd heb!! Even googlen kan je misschien ook meer duidelijkheid bieden.
Ze hebben een eigen vruchtzak dat zei ze en bij de eerste echo was maar 1 kindje te zien.... Maar zekerheid heb je dus bijna altijd pas na de bevalling? Ga wel even googlen
Lievebeeb: Welkom!! Het is ook te zien schijnbaar aan het aantal laagjes van een tussenschot. Als dit 2 laagjes zijn dan is het eeneiig en zijn het 4 laagjes dan is het tweeeiig. Maar bij de tweeling van een collega van mijn man zijn ze er nu na de geboorte nog niet over uit. Daar moet een dna test gedaan worden om het te onderzoeken. Dus schijnbaar is het soms best lastig te beoordelen.
@ lievebeen & Moes. Voor ons was het ook een totale shock. Ik was zelfs in mijn eentje toen ik de echo had. Ik was helemaal overstuur en heb de hele dag gehuild. Ik dacht eerst van ' dit kan gewoon niet' ook was ik ontzettend bang voor alle complicaties enzo en risico's. Mijn vriend was nog meer in shovk. Hij was net op het niveau: we gaan voor een kindje! Hij was net een beetje over de schrik heen ik gelijk zwanger was. We hebben een best moeilijke eerte 12 weken gehad. Ik had geen kwaaltjes, maar wel emotioneel gezien. Maar opgevn moment wen je aan het idee van twee babies in je buik en wil je niet meer anders! Toen we aan de omgving en fam gingen vertellen we zwanger waren van een tweeling bij 12 weken konden we het ook vol trots vertelln en waten we super blij! @lievebeen. Mijn vriend wilde eigenlijk altijd maar twee kinderen dus ik ben bang dit ook mijn enige en laatste zwangerschap wordt. Begin dit ook steeds meer te eseffen en probeer nu echt van elke dag te gnieten. Stiekem hoop ik dat hij nog over paar jaar mischien een derde wilt, maar dat zien we dan wel. Vind het ook vervelend mensen gelijk zeggen: zo, nu ben je gelijk klaar/complleet. Erg irritant. Qua complicaties. Tja er zijnn er wel meer. Maar tot nu toe mij nog redelijk meegevallen. Het verschilt natuurlijk per zwangerschap. Dus lawt je niet gek maken, het merendeel gaat gewoon goed!
Ik geloof wel dat ze aan het begin van de zwangerschap wel iets meer duidelijkheid kunnen hebben aan de dikte van het vlies. Maar ik geloof dat daar bij mij geen duidelijkheid over was ofzo!?
@moes. Als ze idd een heel dik tussenschot hebben is het twee eiig. Bij mij konden ze het heel gied zijn op de vroege cho bij 6 wk. ik heb fotos van deze echo in mijn foto album staan mocht je het willen zien.
@nienke1985, ik was ook alleen bij de echo.. ben daarna naar huis gegaan en heb de kleine nog even bij oma gelaten.. Ha nog even wat meer tijd nodig voor mezelf hier was ook de bedoeling 2 kindjes en hoewel ik nog niet helemaal aan het idee gewend ben, vind ik het wel fijn dat ik al een zwangerschap achter de rug heb en dit dus niet m'n enige zwangerschap zal zijn.. (Vk was heel stellig over 'maar' twee kindjes ondanks dat hij het nu geweldig vind. Hier weet trouwens al iedereen van de zwangerschap.. Uitgelekt via een ZPlid
Wow wat een mooie duidelijke foto! Bij mij een stuk vager, maar ik denk dat ie bij mij ook dik is dan
LB, welkom! Ik herken heeeel veel in je verhaal. Wij hebben ook een kindje van (bijna) 2, wilden nog één kindje erbij en onverwacht waren het er dus twee. Was ook heel erg in shock, dat heeft een kleine week geduurd. Bij ons zagen ze bij de eerste echo ook geen tussenschot, dat was met 7 weken. Maar met 9 weken was er wel een duidelijk tussenschot te zien. Ook hier veel angst voor TTS. Vorige week dachten ze in het streekziekenhuis hier dat dat het geval was, ik in stress dus. Doorgestuurd naar het LUMC, daar bleek het gelukkig niet zo te zijn. Mijn placenta is niet evenredig verdeeld tussen de twee kindjes. De ene groeit gewoon volgens zijn eigen lijntje, de andere krijgt wat minder en loopt dus een beetje achter. Geen alarmbellen nu, maar we worden wel extra goed in de gaten gehouden. Om de week een echo (was sowieso al) in het WKZ in Utrecht. Volgende week dinsdag nog één keertje naar Leiden voor de zekerheid. Voordeel van deze situatie is dat de kans dat ik TTS ontwikkel, miniem is. Heeft te maken met een bepaalde vaatverbinding, snap het niet precies maar het zal wel zo zijn. Moes, niet leuk dat een ZP lid het uit laat lekken. Is het een vriendinnetje van je? Moes en Nienke, wat een nieuws om alleen te horen te krijgen! Wij waren met z'n tweeën en dat was maar goed ook. Ik was al in tranen omdat we na 2 miskramen een kloppend hartje zagen, uhhh, twee kloppende hartjes dus! Laatste zwangerschap, hier ook. Maar geen verdriet dat het geen normale zwangerschap is. Het is zoals het is, ik berust er volledig in. Mijn hormonen zorgen er in mijn geval voor dat ik overal een tikkie onverschillig over ben. Best lekker hoor. Dik tussenschot kan zowel één- als twee-eiig zijn. Dan weet je het meestal pas na de geboorte of je moet al eerder weten dat het een jongen en een meisje is.
Nee is niet leuk.. Wist het zelf net en dan komen er al mensen naar je toe van, goh wat hoorde ik nou.... Tja dus toen maar snel aan naasten verteld voordat die et ook via via zouden horen....
@moes. Echt stom dat het uitgelekt is. Ik ken (volgens mij) niemand in het echteleven op zp. Maar als wel zou zijn zou ik echt niks zeggen!