zwanger van een tweeling

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door moeke01, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Parel1985

Parel1985 Actief lid

28 okt 2012
    352
    1
    0
    ha meiden,

Even mijn hart luchten. hebben jullie ook zo'n hekel aan de zin:
    Je moet je geen zorgen maken, maar we gaan het wel EXTRA in de gaten houden?

Vandaag controle gehad. Met mij gaat het goed. Met mijn meisje iets minder. Ze begint nu toch echt af te buigen van de groeicurve. Ze zit qua buikje nu op de p3 en totaal gewicht iets onder p10 (geschat 1330 gram). Jongetje is ook klein, maar volgt zijn lijntje. Buikje tussen p10-p3 en gewicht wat boven p10 (1460 gram). Gelukkig was de navelstreng weerstand en vruchtwater goed enzo.

Maar goed, ik had dus iets anders gehoopt. Krijg nu extra navelstrengweerstand metingen en vruchtwater metingen volgende week om het meisje in de gaten te houden. Mochten deze waarden verslechteren dan krijg ik elke dag controle (hoop niet het zover komt).:(

Voel me op dit moment heel emotioneel want wil gewoon het beste voor mijn kleintjes en ik kan gewoon niks doen om ze meer te laten groeien. Gyn zei ook dat hoe ik het nu doe , het goed doe. Het heeft geen zin hele dagen op bed te liggen ofz. Ik kan gewoon rustig naar werken, fietsen en dingen doen, blijft de doorbloeding alleen maar goed door. Ik vind het zo ontzettend frustrerend dat ik gewoon niks voor ze kan betekenen behalve doen wat ik nu doe.

Ik hoop zo dat ze niet verder afbuigen en op de p10 doorblijven groeien. Dan zullen ze ongeveer 2400 gram zijn met 40 weken, mocht ik dat halen.

2. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Ach meis, ja, die zin hebben wij de afgelopen weken ook al een aantal keer gehoord. En je hebt totaal geen invloed op wat er allemaal in je buik gebeurt. Je kan alleen heel hard hopen dat het goed gaat en dat ze mooi door blijven groeien.
    Kom maar lekker uithuilen hier als je het nodig hebt hoor!

3. Linda99

Linda99 Bekend lid

18 sep 2009
    721
    0
    0
    Vanaf wanneer werd die groei gemeten bij jullie dan. Ik weer verder nog niks.

En gelukkig zeggen ze dat soort dingen niet bij mij. Ze weten dat ik al genoeg angst voor andere dingen heb. Ze zijn bij mij juist van dit zit er goed/beter uit dan toen. Erg fijn.

Artsen hoe lief ook bedoeld kunnen je onwijs onzeker en bang maken

4. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Linda, bij mij meten ze al vanaf het begin. Maar dat komt omdat je bij een eeneiige tweeling kans hebt op tts en daar komen ze achter doordat de ene groter is dan de andere.

5. Mama Mars

Mama Mars VIP lid

22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    He Nienke ik snap het maar al te goed :( ....

Hier ook vandaag wederom geweest, met de baby's gaat het hier dan wel goed (1341 gr en 1522gr) maar met mij gaat het helemaal niet goed.
    Vanmorgen bleek ik een giga hoge bloeddruk te hebben, en moest rekening houden met opname maar het bloedbeeld was dusdanig dat we er wel 2 !!! JA 2 dagen tegen aan kunnen en donderdag moet ie gezakt zijn en de bloeduitslagen goed... Ik slaap al 4 dagen minder dan een uur omdat ik snachts zo gigantisch veel buikpijn heb dat ik niet weet waar ik het moet zoeken maar ook hier word niks geen oorzaak voor gevonden... De hoge bloeddruk is nu dus niet verklaarbaar en aangezien ik al 2 weken niks doe, is 'drukte' ook geen optie van oorzaak...

De gyn zei; Het is dat ze nog 8 weken het liefst moeten blijven zitten, maar om je te ontlasten had ik ze liever vandaag dan morgen voor je gehaald, maar helaas is het geen 3 weken meer dat ik hoef maar officieel tot aan de 40 nog wel 11,2 week...

Ze gaan het me in ieder geval wel aangenaam maken de laatste weken, want ik ben ondertussen echt uitgeput... Meisje is giga druk school is weer begonnen (2 dagdelen) maar ja wat zien ze aan voor aangenaam???

Neemt niet weg dat ik blij ben dat we zo goed in de gaten worden gehouden, maar ik ben ondertussen bang dalijk van de een op andere dag opgenomen word en de baby;s worden gehaald ofzo (zo'n onrustig gevoel/idee)... Vanmiddag zag ik het ook echt niet meer zitten, maar we moeten door...

Dikke knuf

6. Linda99

Linda99 Bekend lid

18 sep 2009
    721
    0
    0
    Sterkte mama mars. Op deze manier is het echt niet fijn om zwanger te zijn. Ik hoop echt dat donderdag je bloeddruk naar beneden is en dat opname niet nodig is.
    Maar kan je daar niet een nachtje komen slapen met medicatie. Op deze manier begin je helemaal uitgeput aan de bevalling en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Nogmaals sterkte en een dikke knuffel

7. Parel1985

Parel1985 Actief lid

28 okt 2012
    352
    1
    0
    @mama mars. Jeetje dat is ook niet niks. Gelukkig doen je kindjes het goed ondanks je hoge bloeddruk. Hopelijk zakt hij weer en ga je je beter voelen. Het rare bij mij is dus dat ik me prima voel maar de kids dus niet goed groeien terwijl mijn bloeddruk enzo allemaal perfect is. Raar eh. Maar we moeten ons niet uit het veld laten slaan! Want stres is zeker niet goed!

@linda99. Bij mij 's de groei gemeten bij 20 weken, 24 weken en vanaf 24 weken elke 2 weken.

8. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Mama mars, heel veel sterkte! Je kindjes hebben dus nergens last van? Dat is een heel positief punt in dit verhaal.

Nienke, weten ze waar het aan ligt dat je kids zo klein zijn? Rook je? Ik ben met 2250 gr geboren (nu 1.80 m en 80 kg ;)) omdat mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap.

9. Parel1985

Parel1985 Actief lid

28 okt 2012
    352
    1
    0
    Nee rook niet. Leef super gezond. Ben zelf ook 1.80, was 65 kilo. Vriend is bijna 2 m. Kids hebben wel lange benen. Die lopen precies op schema van termijn! Agaga

10. Parel1985

Parel1985 Actief lid

28 okt 2012
    352
    1
    0
    ik vond dit nog op internet over groeiachterstand bij tweelingen:

Groeiverstraging tweelingen:

—10% bij 30 weken
    —40% bij 40 weken
    —Discordante groei bij 6,5-34,5%

—Oorzaken:
    ¡Ongunstige ligging van een van beide placentae
    ¡Onvoldoende mogelijkheden tot groei voor placentae
    ¡Insufficiënte maternaleplacentaire circulatie door overrekkingvd uterus of door druk aan-en afvoerende vaten
    ¡Onvoldoende maternaleplacentaire adaptatie

11. Miepjepiepje

4 jun 2013
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nienke, kan me voorstellen dat je baalt dat je niets kunt doen voor je kindjes. Maar je moet je ook bedenken dat je echt al wel alles voor ze doet; je leeft gezond, rookt niet zoals je schrijft en houdt ze goed in de gaten. De rest is helaas allemaal de natuur die het moet doen. En gelukkig hebben je kindjes het naar hun zin! En wie weet doen die kleintjes het straks ineens heel goed en krijgen een groeispurt!

Mama mars, wat balen zeg:(. Daar word je niet bepaald geruster door.
    Hoop dat je bloeddruk daalt en dat de metingen donderdag goed Ijn. En dat ze lekker nog al die tijd bij je kunnen blijven in je buik!

Hier helaas ook hoge bloeddruk problemen. Gister de tweede helft van de 20- weken echo en bloeddruk bleek in 1 week weer te zijn gestegen en er zaten eiwitten in mn urine! Moet al 2 weken urine inleveren en steeds niets aan de hand, nu dus wel! Moest per direct gaan stoppen met werken en zit nu aan de bloeddrukverlagende pillen (methyldopa 250). Had ik totaal niet verwacht dus baalde als een stekker.... Tuurlijk alles voor mn mannen nu, maar om ineens plotsklaps je week stil te leggen (heb een eigen zaak met een collega) is ook niet leuk, kan niet eens mn clienten even persoonlijk gedag zeggen en lekker afronden. Maar ja, het moet!
    Nu over twee weken terug komen om te kijken of de bloeddruk beter wordt. De mannen groeien in ieder geval nog goed, maar ben hierdoor wel geschrokken hoe het verder zal gaan want ben pas 21 weken en nu al gedonder...

12. Marral

Marral Bekend lid

28 jul 2012
    629
    0
    0
    NULL
    Omg. Tilburg
    Jeetje, wat een nare berichten allemaal!!

Mama mars: Wat naar zeg!! Hopelijk zakt je bloeddruk snel! Opgenomen worden is ook geen pretje. Ook voor je dochtertje niet natuurlijk.

Nienke: Balen he, je wilt zo graag iets doen om ze te helpen, maar dat kan gewoon niet. Je doet alles al wat je zou kunnen doen. Gelukkig houden ze het goed in de gaten. Hopelijk blijft het gewoon goed gaan!

Miepjemiepje: Pff, balen zeg dat je zo opeens je werk moet neerleggen. Zeker met een eigen zaak is dat echt niet fijn. Hopelijk helpt het om alles weer rustig te krijgen en is volgende controle alles weer goed!

Hier gister een echo gehad. Geweldig zeg, om die 2 zo te zien! Met armpjes, beentjes, buikje, hoofdje... Zo raar, 3,5e cm en dan al zo compleet! Echt zoiets moois!
    Maar alles was dus goed. Ook meteen bloed laten prikken en een afspraak gemaakt voor de nekplooimeting. Heb ik dus op 2 sept en op 3 sept een echo. Pfff, lekker druk zo hahaha

13. Mama Mars

Mama Mars VIP lid

22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    Nienke; Ze lijken er niet onder te lijden tot nu toe, heb gedurende de zwangerschap een op en neer bloeddruk gehad dan weer 65 dan weer 85 dan weer 90 onderdruk 9 van de 10 x was die inprincipe goed.

Dochterlief daarin tegen had ik een normale bloeddruk maar een kind met een hele grote achterstand (680gr bij 29,5 week) en die bewoog niet (waardoor ze er achterkwamen dat ze zo klein was)...

Klinkt raar dat ik blij ben dat ze zo aan de maat zijn allebei (28 week en 29,2 week qua groei), en dat ik me daardoor wel minder zorgen maak... De zorgen zijn er wel natuurlijk, maar niet in de zin van ohhh als ze nu geboren worden dan zijn ze zooo gigantisch klein, dat had ik bij mn dochter wel heel erg.

Opname ja wat moet dat moet, dochterlief draait dan bij mn moeder haar dagelijkse ritme gewoon mee en vrijdag gaat ze naar haar vader...
    Als de bloedwaardes maar stabiel blijven en niet verergeren.

14. sasje24

sasje24 VIP lid

30 mrt 2010
    14.319
    0
    0
    vervelend mamavanmars ik herken veel van je verhaal :( alleen had ik op het laatste hoge bloeddruk....hier wel 3 keer nachtje zh gaan logeren om te slapen met medicatie want deed s nachts ook geen oog dicht en later al helemaal niet meer vanwege extreme vocht wat enorme pijn deed!!

meid hopelijk hoef je niet opgenomen te worden....pff lees allemaal stomme berichten...jaja mijn gyn zei al....sasje vanaf 30 wkn is zwanger zijn van een tweeling helemaal niet meer leuk en daar moest ik hem echt gelijk in geven :(

trouwens hier waren mijn kanjers bij geboorte 2174 gram en 2226 gram gelukkig was dat redelijk maar wat waren ze toch ieninie hihi!!!nu niks meer van te zien :)

15. Myloon

Myloon Bekend lid

7 feb 2012
    758
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend Mama Mars en Nienke dat het allemaal niet gaat zoals je dat graag zou willen! Ik hoop dat de kindjes toch nog een hele poos blijven zitten, want dat is natuurlijk altijd beter... en ze nog goed groeien!

Als ik dit zo lees mag ik helemaal niet klagen.
    Met mij gaat alles goed, groei en bloeddruk tot nu toe altijd prima!
    Ik kom alleen iets moeilijker vooruit en ben sneller moe.
    Maar dat hoort er vast allemaal bij.

Marral, fijn dat alles goed was!!! Vooral de eerste echo's zijn zo mooi om te zien!! Ik moet zeggen als de kinderen wat groter worden vind ik zelf dat de echo's ook onduidelijker worden.
    Maar geniet er maar lekker van hoor!!

Gisteren sprak ik iemand die afgelopen maart is bevallen van een eeneiige tweeling, de kinderen werden geboren met 27 weken en hadden het tts Syndroom. Nu gaat alles helemaal goed met de meiden maar ze hebben een lange ziekenhuis periode gehad.

Wat ben ik dan blij dat ze allebei een eigen vruchtzak en placenta hebben en ik al lang voorbij de 27 weken ben.
    Als ze nu geboren worden is het natuurlijk nog vroeg... ik ga daar dan ook nog maar niet van uit.

16. Marral

Marral Bekend lid

28 jul 2012
    629
    0
    0
    NULL
    Omg. Tilburg
    Myloon, wat super dat het nog steeds zo goed gaat met je!! Is wel echt heel fijn! Lopen ze ook een beetje op schema qua groei en zo? En idd, ze mogen nog wel even lekker blijven zitten hoor :) Maar dat komt vast goed!

17. Mama Mars

Mama Mars VIP lid

22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    Kom net terug uit het ziekenhuis, bloeddruk was stabiel maar nog steeds veel te hoog 120/95, nu voor een aantal weken verlagers gekregen en hope dat die werken... Wel ongeveer een einddatum gekregen qua zwangerschap maar als ik zelf tegen die tijd voel dat ik er nog wel 2 weken tegen aan kan dan zal ik dat zeker zeggen... Op dit moment flink berroerd en heb ook meteen 1 van de 2 pillen al genomen naar tis allemaal puzzelen met de staal tabletten en foliumzuur wanneer ik ze moet nemen...

Ik lig nu op bed in de woonkamer want ben kots misselijk.. Dus goed ruste en hopen dat ik me snel beter voel...

Ik typ via telefoon dus kan hier en daar een foutje zitten...

Knuff

18. Miepjepiepje

4 jun 2013
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Shit zeg mamma mars! Ken het helaas, hier zelfde verhaal maar niet zo beroerd als jij. Hoop dat de verlagers snel helpen en je ze nog lekker een tijd bij je kunt houden!!! Heel veel rust pakken nu!!

O en weet niet of het helpt, maar ik kreeg de tip de ijzer/foliumzuur minimaal twee uur VOoR of NA gebruik van de verlagers te slikken. De ijzertabletten hebben een directe afgifte (geen geleidelijke want dan staat er 'retard' oid op) dus na die twee uur kunnen ze de werking vd verlagers niet meer verstoren.
    Sterkte!

19. Parel1985

Parel1985 Actief lid

28 okt 2012
    352
    1
    0
    Wat een vervelende bloeddruk problemen zeg allemaal en dat je er ook niet goed bij voelt is helemaal niet fijn! Hopelijk werken de medicijnen goed en ga je je beter voelen.

@all. Vandaag mijn vrije/thuis werk dag gehad. Eigenlijk helemaal niks. Gedaan. Beetje op de bank gehangen, geslapen en even naar stad geweest uurtje met vriendinnen kletsen en paar cadeaus gekocht. Daarna weer lekker naar huis op de bank. Morgen weer werken, maar doe gewoon rustig aan. Op mijn gemakje met de fiets naar station enzo, niet stressen. Merk wel mijn conditie minder wordt. Vooral met het fietsen. Fiets echt langzaam en na een tijdje voel ik ook benen beetje verzuren.

20. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat balen van die hoge bloeddruk, hopelijk slaan de medicijnen gauw aan!

Hier alles goed. Gister eerste afspraak gehad in het ziekenhuis. Echo gehad, en weer twee mooie hartjes zien kloppen.. Kan niet wachten tot ze wat groter zijn en ik ze kan voelen, en lekker een buikje krijg. Ik vond die buik zo gezellig altijd :D
    Over twee weken moet ik weer terug komen, dan pas gaan ze bloedprikken en ijzer prikken ed. Deze keer is er weer niet naar het hartje geluisterd, weet iemand vanaf wanneer ze dat (kunnen) doen? Vind dat zo mooi..

Deel Deze Pagina