zwanger van een tweeling

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door moeke01, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd naar alle meet controles, als ik jullie berichtjes zo lees. Zal iig vast onthouden dat het dus heel vaak niet klopt, zodat ik hopelijk niet gelijk in de stress schiet als ze niet even hard groeien.
    Maar op zich ben ik het gezeur over gewicht ed. gewend van mijn dochtertje. Die is altijd al een dunnetje geweest (na de geboorte), maar ze is altijd vrolijk en mega energiek, en hartstikke bijdehand voor haar leeftijd. Dus ik neem al die grafiekjes en cijfertjes sowieso niet zo nauw..

@ Nienke1985: Wat fijn dat het zo goed gaat zeg.. Hoe vaak mag je naar ze toe? En mogen jullie daar ook slapen?
    Het lijkt me zo naar om ze in het ziekenhuis achter te moeten laten, al zal dat vast na een paar dagen wel wennen..
    Hopelijk mogen ze over een paar weekjes lekker mee naar huis!

Hier alles goed. Ik voel me alleen ondanks de kwaaltjes (misselijk, overgeven, pijnlijke borsten etc.) helemaal nog niet zwanger. Ik heb al wel echt een buikje, maar ik voel nog niks dus vind het nog steeds zo onwerkelijk om te bedenken dat er twee mini mensjes in mijn buik zitten. Ik hoop dat de schopjes gauw komen, denk dat ik me dan pas echt zwanger voel..;)

Over 2,5 week hebben we een geslachtsbepalende echo, waar ik zo erg naar uit kijk! Ben echt super benieuwd.. De volgende echo zou pas weer de 20-weken echo zijn, dus we hebben deze afspraak gemaakt bij een echo bureau. Was dat bij jullie ook zo? Ik dacht namelijk dat je zo veel echo's kreeg, maar na 11 weken was de 20-weken echo pas de volgende.. :(

2. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Ikke, ja je hebt zelf maar twee handen en ogen, dan zouden dat er eigenlijk 4 moeten zijn :) Ik herken het wel dat je hoopt dat ze niets overkomt, en het is echt n rotgevoel, maar helaas kun je niet alles voorkomen...het vallen en opstaan hoort gewoon bij hun ontwikkeling. Hier was onze dochter een billenschuivertje, die pas liep met 19 maanden, dus wij hebben het hier wel wat rustiger gehad met in de gaten houden, ben dus benieuwd of onze tweeling straks me het nog zwaar gaat maken omdat we dus niet gewend zijn achter ze aan te moeten!!

@Mama mars, vervelend dat t zo moet gaan in t zh, en je mag hier best 'zeuren' hoor, als het oplucht! Ik vind het goed dat je naar jezelf en jouw gevoel luistert, hopelijk nemen ze je toch nog serieus...sterkte

@Nienke, wat super van je twee kids, weer allemaal kleine mijlpalen in hun jonge leventje. kan me voorstellen dat je dat als mama heel erg goed doet, en dat je daar echt energie uit kunt halen. Hopelijk kunnen ze op deze manier ook snel naar huis, en kun je echt gaan genieten!

@Marjonneke, shit zeg dat je je zo ziek voelt, is dat nog steeds zo of is het al een beetje minder? Zo kun je er anders helemaal niet met een goed gevoel aan wennen dat er twee bijkomen. Ja het wordt zeker pittig met drie kindjes, maar ook dat komt wel op zn pootjes terecht. Zelf hebben we een dochter van bijna 3, en ik ben juist blij dat de tweeling niet onze eerste kindjes zijn. Ik heb er daardoor veel meer rust en vertrouwen in wat we kunnen verwachten en kan hopelijk ook iets makkelijker zijn met laten huilen ed dan destijds met ons meisje...

@Elisabethbas, ik heb dat ook dat ik me een beetje druk kan maken over de tijd die we misschien in het zh moeten blijven. Ik probeer me maar in te praten dat we er toch niets aan kunnen veranderen, en misschien valt het ook allemaal wel mee. Een vriendin van me heeft bijv maar anderhalve dag in het zh gelegen na de geb van haar tweeling...

@Hier, best veel stress aan mn hoofd, we zijn ons dak aan het vernieuwen, en hebben de afg dagen waterschade gehad. Mijn dochtertje en ik hebben een aantal nachten niet thuis geslapen, omdat we ook geen stroom hebben op de slaapkamers/badkamer.

Het moeilijkste vond ik dat ons meisje merkt dat er iets is, en daardoor ook uit haar hum is. Door deze onrust (en het staartje dat de verbouwing dus nog krijgt met de verzekering) ben ik inmiddels wel 100% thuis komen te zitten. Ik had ook veel last van mn rug en harde buiken, nu is het dak met platen redelijk waterdicht, en volg week komen de pannen erop, en dan is het in elk geval goed dicht...nog even doorbijten dus.

De babykamer kan ik helaas nu nog niet in orde maken omdat daar het plafond nog moet drogen en geverfd moet worden...hopelijk duurt dat niet te lang. (ergens wel grappig dat destijds met de zwangerschap van mn dochter we een lek in de badkamer hadden, en deze met 37 weken zwsch nog gedeeltelijk vernieuwd is, ik heb dus iets met zwanger zijn en water :) )

Hoe weten jullie de gewichtjes van de kindjes? Ik heb afg week weer een groeiecho gehad, maar er wordt niets gezegd over gewichtjes ed, alleen dat ze allebei netjes op schema lagen..misschien moet ik dat dus toch maar vragen volg keer. Wel weer erg leuk om ze te zien bewegen en schoppen. Kan er echt uren naar kijken...

Hier ook via marktplaats een wagen gekocht, een EasyWalker Duo, hij is echt nog kei mooi. Ik wilde deze wagen omdat ik er twee maxicosi's op wil kunnen, en hij is niet megamega breed. De kindjes zitten naast elkaar, dat vind ik toch het leukste. Verder ook twee keer zon maxicosi base gekocht voor in de auto, ik was er destijds met mn dochter al over aan t twijfelen, maar nu ga ik echt niet meer 'twee keer klooien met gordels...maar lekker klik en klaar :)

Alvast n fijn weekend voor iedereen!

3. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Zawjatu, het is geloof ik zó verschillend per zh wat ze doen qua echo's. Hier doen ze om de 4 weken een uitgebreide echo, maar eigenlijk krijg je hier steeds even een snelle echo om de hartjes goed te kunnen vinden en horen, ik moet elke twee weken op controle.
    Je hebt al n meisje zag ik, dan voel je wrsch ook eerder wel de bewegingen van je kindjes. Ik voelde ze met 16/17 weken ong, en nu met 22 weken zie je zelfs de schopjes al heel goed op je buik, heel speciaal gevoel weer. Hoe oud is je dochtertje?

4. Marjonneke

Marjonneke Actief lid

8 sep 2013
    226
    0
    0
    Zaandam
    Wat goed zeg dat ze al uit de borst kunnen drinken! Super kindjes :)

5. Marjonneke

Marjonneke Actief lid

8 sep 2013
    226
    0
    0
    Zaandam
    @Tojo, Het is gelukkig wel minder aan het worden. Ik geef niet elke dag meer over en probeer nu af en toe zonder emestafene de dag door te komen. Helaas nu wel bekken klachten die steeds erger worden en waar ik gister een intake bij de bekken fysio voor heb gehad. Mijn lichaam vindt de zwangerschap overduidelijk pittig. Misschien ook combi van leeftijd (37) en de tweelingzwangerschap en en zoontje van 1.5 die meestal niet doorslaapt.. maar ja... we zien wel hoe het loopt, ik zal wel in de ziektewet blijven nu.
    Ik denk inderdaad dat het wel scheelt dat het niet de eerste kindjes zijn ik vind het vooral een pittig idee dat mijn zoontje dan pas 2 is en nog veel zorg nodig heeft en dan een tweeling erbij maar hoe het echt gaat zijn en hoe we het gaan ervaren weten we pas als ze er zijn.

6. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kreeg je dan vanaf begin al om de 4 weken een echo? Ik loop bij het WKZ in Utrecht. Vind ze op zich heel aardig allemaal, maar merk wel dat ik de knusse sfeer van de normale verloskundige wel mis. Dat voelde allemaal wat persoonlijker, hier voel ik me toch wel een beetje een nummertje. Vooral omdat het zo grootschalig is denk ik. De hartjes hebben we nog steeds niet gehoord, dus hoop dat ze dat dan met 15 weken eindelijk eens gaan doen..

Mijn dochtertje is net 2 geworden. Haar voelde ik precies met 16 weken voor het eerst. En mijn man kon het met 18 weken ook voelen, en toen zag je het ook al vanaf de buitenkant. Nu lijkt het af en toe of ik ook wat voel, maar dat lijkt me erg vroeg.. ;)

7. Marjonneke

Marjonneke Actief lid

8 sep 2013
    226
    0
    0
    Zaandam
    @zawjatu, Ik heb rond 16 weken zelf een pretecho gepland want bij mijn ziekenhuis kreeg ik alleen controle met 16 weken en ik heb met 19 weken de 20 weken echo dus zat er bij mij ook wat langer tussen.

8. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Marjonneke, volgens de Arboarts die ik heb, is het dragen van een tweeling ook echt topsport voor n vrouwenlichaam, dus probeer gewoon naar je lichaam te luisteren en niet téveel te doen. Bekkenklachten zijn erg vervelend. Ik had deze een aantal weken geleden ook, maar heb het gevoel dat ze nu anders zijn gaan liggen, waardoor het minder geworden is. Hopelijk heb jij ook baat bij de fysio.

@Zawjatu, ik kreeg in het begin erg veel echo's, met 7 weken de eerste echo (we zaten in een medische molen voor ons tweede kindje) en toen waren er nog drie vruchtjes te zien, waarvan eentje beduidend kleiner. Dat was destijds wel ff schrikken hoor, dat we miss zelfs n drieling zouden gaan krijgen, maar met 8 weken bleek de derde ook echt af te haken, en met 9 weken was ie bijna weg, opgenomen door mn eigen lichaam dat vond ik dan wel weer mooi. Hier in het zh blijf ik telkens bij twee vaste verloskundigen, dus dat voelt wel fijn. As week hebben we ook n voorlichtingsavond voor meerlingen, dus ben ook benieuwd wat ze daar gaan melden.
    Ik zou het de volg keer eens vragen of je naar de hartjes mag luisteren...

9. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Nienke, doe ons meer van zulke ego-berichtjes! :D

Echo's, hier om de twee weken, maar dat komt omdat het een 1-eiige tweeling is met een dun vlies ipv een dik tussenschot. Dat brengt meer risico's met zich mee (bv TTS). Dus de reden van zoveel echo's is niet heel tof...

Voelen, pas met 19 weken, mijn man ook, ondanks dat het de tweede zwangerschap is. Placenta aan de voorkant, jammer...

Tojo, ja, misschien valt de ziekenhuistijd wel mee. Maar de kans dat de kleinste een couveusekindje zal gaan worden is heel groot, dus anderhalve dag klinkt als een droom... De oudste moest onverwacht tien dagen in het zkh blijven en dat hakte er flink in bij mij, dus ik bereid me nu psychisch voor, valt het misschien nog mee...

Wij hebben gister een ABC Design Zoom gekocht via marktplaats. Ben benieuwd!

10. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nienke woooooooooow wat goed zeg! Ga zo door :D
    Heel fijn zo'n berichtjes zeg.

Tojo en elisabeth, thanx! Ik weet dat ik er niks aan kan doen aan het vallen maar vind het zo zielig. Maar goed,...
    Wel handig idd dat je een billenschuiver had. Hier niet.. ze kunnen nog niet zelf zitten maar ze zijn echt van we vinden het wel goed. Ze willen de helft overslaan geloof ik. Wel echt willen staan en als je ze dan aan de tafel zet, kunnen ze stapjes zetten. Niet veel ofzo maar het begin is er.

ooooooooooh wat fijn dat je de wagen hebt gekocht! Je was zo erg aan het twijfelen he maar toch de Zoom geworden?

Pff waterschade is ech shit zeg. Daar ben je zo'n tijd mee bezig he.. en dan ook nog verbouwen.. heftig hoor.

Echo's: hier heeeel veel gehad. Maar misschien ook vanwege mmm en kleine kids? Voordat ik 12 weken was had ik al 3 echo's gehad.

Ooh Jaylinn en Danylo alweer een jaar geweest zie ik Dewy! Wat gaat het hard. Weet nog wel dat ze geboren waren. Hier volgende maand hun verjaardag.. morgen ff alvast taartjes uitzoeken en bestellen bij de buurvrouw.. haha.. en ff uitnodigingen uitzoeken. Ben benieuwd hoe ze hun eerste verjaardag gaan vinden.
    Hoe vonden J en D het?

Ik ga nog heel ff snel hobby-en

11. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Nu was het niet eens erg lang geleden dat ik hier was, maar er is toch weer erg veel bijgeschreven. Sorry dat ik niet op iedereen reageer!

@nienke wat fijn dat je kindjes uit de couveuse mogen en al zelf kunnen drinken! Dat geeft wel een rustig gevoel denk ik!

@zawjatu ik krijg nu inmiddels om de twee weken, maar daarvoor steeds om de vier weken. Van 12 tot 20 weken is inderdaad wel een lang stuk. Apart dat er zoveel verschil zit per gyn en per ziekenhuis.

Hier gaat het ook allemaal beetje moeizaam... Gelukkig niks ernstigs ofzo, maar donderdag flauw gevallen waarschijnlijk door laag hb. Dus nu meer ijzer voorgeschreven gekregen.

12. Marjonneke

Marjonneke Actief lid

8 sep 2013
    226
    0
    0
    Zaandam
    @tojo, nou, daar kan ik me wel iets bij voorstellen ;)

13. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Ik heb even een poosje niet geschreven hier. Was erg moe en bijna nergens puf voor.. We zijn nu 2 weekjes met vakantie en ik heb hier mijn energie weer wat terug gekregen! Nu 16 weken zwanger en komende woensdag weer een controle.
    Ik heb wel af en toe last van bandenpijn en te lang lopen of staan kan ik beter ook laten. Voor de rest gaat het goed. Niet meer misselijk wat ook heerlijk is, al vind ik nog wel veel niet zo lekker, zoals vlees.
    Heb de kindjes nog niet voelen bewegen, wel af en toe mini steekjes, prikjes, maar het schijnt toch anders te voelen?

Zal proberen weer beter alles bij te houden hier :)!

14. Marjonneke

Marjonneke Actief lid

8 sep 2013
    226
    0
    0
    Zaandam
    @elize84, leuk we zijn beide in week 16 :)

15. dewy

dewy Actief lid

4 apr 2012
    289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja Ikke hier zijn ze alweer een jaar geweest. Ze vonden de verjaardagen wel erg leuk maar ook erg vermoeiend. Wij hadden het van 13.00 tot 18.00 gedaan en dat was lang genoeg voor ze.

16. Marjonneke

Marjonneke Actief lid

8 sep 2013
    226
    0
    0
    Zaandam
    @dewy, als nog gefeliciteerd!

17. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Wat leuk Marjonneke! Hoe voel jij je en heb je al een buikje?

18. Marral

Marral Bekend lid

28 jul 2012
    629
    0
    0
    NULL
    Omg. Tilburg
    Ik ben een beetje aan het twijfelen over een box...

- gewoon een eenling box. In t begin kunnen ze daar samen in en later wissel je het af als het niet meer gaat

- een tweeling box, hier hebben ze wat meer ruimte, maar lees je ook nog wel eens dat ze elkaar in de weg zitten als ze gaan rollen

- 2 eenlingboxen (alleen dit kan ik eigenlijk niet kwijt in huis

Welke keuze maken jullie/hebben jullie gemaakt?

19. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zet gewoon de normale box neer die ik nog van mijn dochtertje heb. Bij haar hem ik heb eigenlijk nooit gebruikt, alleen de eerste weken om haar veilig neer te leggen. Toen ze eenmaal een beetje kon spelen heeft ze altijd op een kleed op de grond gespeeld. Box was puur voor als ik heel druk was en even niet kon opletten.

Nu zal ik m misschien vaker gebruiken omdat zuslief misschien lomp zal zijn en over ze heen zal lopen? Maar ik ben iig niet van plan een tweelingbox te kopen. Mocht het toch een uitkomst zijn kan ik er tzt altijd nog een aanschaffen.

20. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    @annekevdz: wat naar zeg, dat was zeker wel schikken. Kan het van ijzer tekort komen?

Ik ben gister m'n pillen vergeten en ben vandaag echt ontzettend slap, amper de kracht op een staart in me haar te doen. Ben ook steeds aan het trillen en gevoel dat ik elk moment out kan gaan.
    Vorige x dat ik dit had was in ook de dag daarvoor mijn ijzerpillen vergeten, maar dat zal toch niet zo snel gaan?

Deel Deze Pagina