@moes: das schrikken! Natuurlijk probeer je je niet te veel zorgen te maken, maar het is wel je kindje. Ik hoop dat het allemaal meevalt! @elizabeth: echt helemaal begrijpen doen omstanders het niet inderdaad, maar ik merk ook dat ik zelf vaak nog het hardst ben voor mezelf. Er is vaak meer begrip dan ik denk, misschien bij jou ook zo. Wel heel lekker dat dit je laatste week nu is. Kun je nog een beetje genieten! Wanneer staat je verhuizing gepland? Ik werk na deze nog twee weken. Maar even kijken hoeveel uren, ben nu begin middag vaak wel echt op. Even slapen en dan gaat het wel weer!
@all. Ik kan het allemaal niet meer bijhouden en reageren zoveel wordt er geschrven. Ik heb ook amper tijd om zelfs naar de wc te gaan. Ik zie dat veel dames al weer in de 20 weken of verder zitten met de zwangerschap. Dat schiet op! En Myloon, wij waren even ver idd, super dat ze er nog inzitten! Wordt ook wel spannend zeker nu! Met mijn hummels gaat het zo super. Ze drinken nu om de voeding de fles al helemaal zelf leeg en als ik er ben drinken ze lekker uir mijn borst! Ik leg ze tegerlijk aan, jn de rugby houding. Gaat heel goed. Ze drinken dan 15-30 cc per keer. Wat echt een prestatie is voor deze leeftijd! Vandaag weer weeg dag, ben benieuwd. Ben wel echt continue moe. Slaap s nachts maar van 22.30- 01.00 en dan van 02.00-06.30 ivm kolben. Probeer in de middag nog een uurtje slaap te pakken want anders trekik het echt niet!
Moes heftig nieuws zeg. Ik snap dat je je zorgen maakt. Sterkte en hopelijk trekt het toch nog bij. Gisterenavond hebben wij de 3d echo gehad. Maar pret was het niet. De echo mevrouwe zag ruim vruchtwater, dit is voor ons het noodsenario. Zo begon het bij onze zoon en dochter ook. De hele nacht geen oog dicht gedaan. En kan zo voor een spoed vruchtwater meting naar het ziekenhuis. Ik ben doodop van alle onzekerheid en emoties
Jeetje wat vervelend die zorgen. Wat houdt het precies in als ze dat zien? Hopelijk is er niks aan de hand en heb je gauw duidelijkheid! Sterkte..
Hoi allemaal, mag ik mij hier melden? Ben ook zwanger van twee jongens, zie banner. Ik ben erg bang dat ze veel te vroeg komen omdat mijn baarmoedermond 2 weken geleden op de echo nog 1,5 cm was en ik week geleden al ontsluiting had. ben heel benieuwd en vind het fijn om verhalen van andere te lezen! Wat houd het eigenlijk in dat je ruim vruchtwater hebt? sterkte!!
@Linda99, Ik ben benieuwd hoe het is gegaan!!! Hoop dat ze een hoop onrust bij je weg hebben kunnen nemen!! @times2, Welkom, wat zegt de gynaecoloog van baarmoedermond en ontsluiting? Heb je bedrust gekregen? @Nienke, Wat fijn dat het zo goed gaat!!! Ik hoop voor jou dat er binnenkort iets meer rust komt en je wat beter kunt slapen!! Her gaat alles nog steeds goed. Mijn man heeft sterk het gevoel dat ze ergens volgende week komen. Oei... dat maakt me toch wel een beetje zenuwachtig haha!!
Linda, maar het kan toch niet? Jullie hebben toch embryoselectie gehad? Heel veel sterkte meis, Times2, welkom! Nienke, je doet het top! Myloon, spannend. Kloppen de voorgevoelens van je man wel vaker?
Moes: Jeetje, logisch dat je je toch zorgen maakt hoor! Hopelijk is morgen alles gewoon goed!! Linda: Hoe is t gegaan? Hoop zo dat het allemaal goed is!! Times2: Jeetje, heftig hoor. Hopelijk blijven ze met veel rust toch nog een week of 10 zitten!! Myloon: Oh, wordt echt spannend nu he! Echt super dat het nog steeds zo goed gaat!! Hier alles prima. Twijfel of ik wat gas terug moet nemen of niet. Ik werk momenteel meer dan 50 uur per week nog steeds. Iedereen om me heen zegt dat t te veel is en dat ik echt moet stoppen met overwerken. Op zich voel ik me redelijk en er is gewoon te veel werk. Maar ja, iedereen zegt dat dat niet mijn probleem is en ik aan die 2 kleintjes moet denken. Maar kan het echt kwaad zo vroeg in de zwangerschap om veel te werken? (heb wel veel hoofdpijn en ben best wel moe en last van mijn bekken, maar allemaal niet zo erg dat het niet gaat)
Doen jullie eigenlijk iets van een zwangerschapscursus of zo? Ik ben zo bang dat ik het niet af zou kunnen maken of zo...
@marral: ik denk dat het vooral voor jezelf niet zo handig is, straks ben je helemaal uitgeblust tegen de tijd dat de echt zware tijd aanbreekt. Maar misschien moet je het voor de zekerheid even met de gyn overleggen. @linda: logisch dat je al hele doemscenario s voor je ziet, maar het kan ook nog heel erg meevallen toch? Ik hoop dat ze zo je spanning weg kunnen nemen. Knuffel en sterkte! @times2 welkom hier! Hoop dat je jongens toch nog een mooi tijdje willen blijven zitten!
Hoi Allemaal, Bijdeze meld ik me ook aan voor het tweelingclubje. Ook ik heb 2 jongens in mijn buik. Ik zit de laatste pagina's te lezen en ik zie het verhaal van Elisabethbas over het stoppen met werken bij 28 weken. Ik ben onder begeleiding bij de verloskundige en gynaecoloog in het ziekenhuis en zij zeggen dat het bij een tweeling standaard is om met 28 weken te stoppen. Ik heb er zelfs een folder van meegekregen. Ook kan ik me nog herinneren dat de gynaecoloog bij het eerste bezoek zei dat ik er rekening mee moest houden dat ik vanaf week 20-24 niet meer zou werken. Dus het is helemaal niet raar dat je stopt met werken. Juist een hele verstandige keuze.
Zo terug uit het ziekenhuis. Een hele uitgebreide echo gehad. Vruchtwater is opgemeten. Nog geen reden tot zorg. Maandag heb ik een GUO en dan gaan ze weer meten. Dan pas kunnen ze zeggen of het echt normaal is of dat het toch de verkeerde kant op gaat. Ook zagen ze dat de bovenkant van mijn baarmoedermond iets open staat, maar daar hoef ik me geen zorgen over te maken (wat ik natuurlijk wel weer doe) Geruststelling is er nog niet. En mijn eindelijk groeiende vertrouwen is wel weg hierdoor. Hopelijk over 4 dagen meer duidelijkheid
Linda, dat wordt een lang weekend voor jullie. Ik hoop echt zo dat er niets aan de hand is. Was je vanmiddag in het wkz? Ik was er ook, had om 14:15 uur een echo. Sjaantje, welkom! Kan je iets meer over jezelf vertellen? Bij mij zeiden ze ook met 28 weken stoppen met werken, het is hier dan alleen wat eerder. Marral, hier geen zwangerschapscursus. Heb de vorige keer yoga gedaan en een bevallingscursus, maar nu geen rust / tijd / zin erin. Ik zwem wel samen met een zwangere vriendin. Enne, zoals ik al eerder zei, neem een stapje terug! Dus vanmiddag in het WKZ geweest. Ik was niet erg onder de indruk moet ik zeggen, behoorlijk teleurgesteld zelfs. Begon ermee dat ze geen gegevens van ons van Het LUMC hadden. We moesten dus bij de echoscopist ons hele verhaal doen, van a tot z. Echo was goed, dopplermetingen prima. Mijn baarmoedermond is opgemeten, voor de eerste keer. Die was 3,9 cm en dat is prima. De echo werd gedaan door een gyn, het gesprek erna door een gyn in opleiding, een jonge meid waar ik niet erg van onder de indruk was. Bleek dat de gegevens uit Leiden wel binnen waren gekomen, alleen niet in de computer waren gezet en de gyn die ze had, was er niet. Ze konden dus niets vergelijken met de vorige keren. Gelukkig wisten we nog de gewichten van de vorige keer, de kleine was van 265 naar 370 gram en de grote ook goed gegroeid. Waar we wel van schrokken, is dat ze in het wkz heel definitief zeiden dat ik met 32 weken een keizersnede zou krijgen, omdat na die tijd het risico te groot wordt om ze te laten zitten. In Leiden zeiden ze dat ze de metingen goed in de gaten zouden houden en ze pas zouden halen als ze het niet meer goed hadden in mijn buik. Heel tegenstrijdige info naar ons idee, weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Als ze met 32 weken moeten komen, prima, maar waarom zeggen ze in Leiden wat anders dan in Utrecht? En ik vind het zo vreselijk jammer dat niemand vraagt hoe het met MIJ gaat. Ik had zo vreselijk gehoopt dat dat hier anders zou zijn, omdat dit het zkh is waar we onder controle gaan blijven. De laatste keer dat iemand mij dat vroeg, was de klinisch verloskundige tien weken geleden. Het lijkt wel alsof ze alleen een baarmoeder met twee kindjes tegenover zich hebben zitten en de vrouw eromheen voor het gemak vergeten. Ik moest alles zelf aandragen, bloeddruk, vermoeidheid, klachten. Ben gewoon toe aan een uitgestrekte hand, iemand die zegt, meisje, rustig maar. We gaan het zo-en-zo doen. Maar misschien verwacht ik ook wel teveel, tuurlijk, dit is geen verloskundige en geen normale zeangerschap. Maar de artsen zijn er toch niet ALLEEN voor de kindjes, toch ook wel een beetje voor mij? Heb in de auto terug een vreselijke jankbui gehad. Ik ben een ijskonijn normaal, heb sinds we hoorden dat het een tweeling is, geen traan gelaten in deze zwangerschap, maar het was net of alles er net uit kwam. Ben dus ook echt kapot nu, zo lekker slapen. Ik ben er nu echt zeker van dat ik de goede keus heb gemaakt om volgende week met werken te stoppen. Dit is gewoon teveel voor een mens, als je alle ballen in de lucht wilt houden. Sorry, lang verhaal, maar moet het even kwijt...
Box: Hier tweelingbox omdat die net zo duur was als een eenling box. En ik vind hem ideaal. Ijzertabletten: Als ik ze vergeten was wat niet vaak voorkwam had ik er nooit geen last van. Myloon woow je bent al 35 weken. Super hoor. En de schatting van gewichtjes ook echt super. Zo zwaar waren die van mij nog lang niet toen ze met 35 weken geboren zijn. Linda wat fijn dat de kraam je gerust heeft gesteld. En nu uitkijken naar je lieve kleine wonders. Is ook erg emotioneel in zon situatie al heb ik er geen ervaring mee. Elisabeth wat fijn dat je kunt stoppen en het is alleen maar goed. Moes oow nee dat is niet fijn. Heeeeel veel succes morgen en hopelijk is er niks aan de hand. Nienke wat een kanjers zeg. Toen die van mij werden geboren dronken ze 3 & 5 ml per keer. Met 4 weken mochten ze naar huis en de 1 kon net 2 dagen alle flesjes drinken ( niet op ) en de ander 3 dagen ( niet op ) ze kregen 40 en 45 ml per keer te drinken haha.. super weinig als je zo na gaat he geboren met 35 weken en naar huis met 39 weken Linda ow jee wat een naar nieuws maar eigenlijk kan dat toch niet vanwege embryo selectie? Ow ik zie dat Elisabeth hetzelfde zegt haha Times welkom hier. Je zult wel rustig aan moeten doen nu he. Ik hoop echt dat ze nog heeeeel lang blijven zitten. En wat leuk 2 jongetjes. Hier hebben we 2 meiden. Marral, je moet echt aan jezelf en je kids denken. 50 uur is echt ontzettend veel. Het kan wel als je verder nergens last van hebt en de kindjes gewoon goed groeien maar hou het wel in de gaten he. Niemand kan dat voor jou beslissen alleen jijzelf. Linda wat een lang weekend voor jullie zeg. Niet fijn. Ik hoop dat maandag alles goed is en dat je je dan niet teveel zorgen meer hoeft te maken. Elisabeth oooooooow jemig zeg wat is dat voor een ellendig dagje. Jullie hebben een 1 eiige zwangerschap maar wil toch niet zeggen dat ze standaard met 32 weken gehaald worden? Ik zou dat echt wel aankaarten. Tuurlijk is het risico met een 1 eiige tweeling risico voller als met een 2 eiige tweeling maar ik weet dat ze bij ons in het zh 34 weken aanhouden. En dat ze dan alles heel goed in de gaten houden met om de dag tot elke dag een echo en zodra het niet meer gaat daarbinnen dat ze ze halen..tenminste dat is wat de gyn zei maar wij hebben een 2 eiige tweeling dus veel dieper is hij niet op een 1 eiige twin ingegaan..Ik zou als alles goed gaat met de beebs echt niet zomaar instemmen met een ks met 32 weken.. En wat stom dat je gewoon maar een nummertje bent zoals mijn moeder dat zou zeggen Hier gaat alles goed. Heb vandaag de taartjes geregeld voor hun 1e verjaardag. Nu ga ik pitten want moet morgen om 05.30 eruit om te werken
Hoi meiden ik zou graag wat aan jullie willen vragen ik ben momenteel 23 /4 dag zwanger van onze boys vanwege het feit dat onze jongste dochter*kaylee vorig jaar met 28/5 dag geboren is ik off. Tot een mogelijke vroeggeboorte risico groep behoor er een pessarium bij mij is geplaatst met 20. WK's . Nu reageer ik er nogal raar op maar zijn er meer met ervaringen hiermee.
Moppetoppie, hiermgeen ervaring met een pessarium. Sterkte! Ikke, het is bij mij niet een gewone 1- eiige zwangerschap, maar eentje met een zgn discordante groei. Dat betekent dat mijn placenta niet eerlijk verdeeld is en we dus een klein en een groot kindje hebben. Bovendien loopt er een bloedvat van de ene naar de ander waardoor de grote ervoor zorgt dat de kleine toch genoeg voedingsstoffen krijgt. Ze zijn dus direct met elkaar verbonden en de ene kan niet leven zonder de andere. Het risico op sterfte in de baarmoeder is zo'n 15% gedurende de hele zwangerschap (is sowieso met 1eiige tweelingen met een dun vlies). In het wkz maken ze daarom de afweging tussen de risico's die een premature geboorte met zich meebrengt en de risico's die de kindjes lopen als ze blijven zitten en kiezen daarom voor een ks met 32 weken. De buit binnenhalen, zoals de gyn zei. Dit kan ik begrijpen en ik kan hier ook achter staan, maar waarom zeggen ze dan in een ander academisch ziekenhuis iets anders? Ik ga zo naar het wkz bellen dat ik de volgende keer een afgestudeerde gyn wil spreken en niet eentje in opleiding. En ik wil proberen of ik voor morgen een (telefonische) afspraak kan krijgen om de meetresultaten door te spreken, dan zouden ze ze toch wel ingeklopt moeten kunnen hebben, toch?
Phoe heftig elisabethbas.. Ik herken je verhaal wel een beetje, dat ze vooral denken aan de baarmoeder met 2 kindjes erin en niet zo zeer aan de moeder. Nou mag ik niet klagen want ben er pas 2x geweest en toen waren er ook geen bijzonderheden. Maar vond wel dat er bij de gewone verloskundige veel meer oog was voor de moeder. Daar was standaard eerst even een gesprekje over hoe je je voelde, en of je met onzekerheden en vragen zat etc. En daarna gingen ze pas de buik/baby controleren. Nu in het zh (ook WKZ) had ik ook niet echt het gevoel dat ik gehoord werd toen ik aangaf dat ik enorm slap ben en continue misselijk was enzo. Ondanks dat ik de medisch verloskundige wel een aardige vrouw vind. Ik moet het maar accepteren dat de begeleiding van deze zwangerschap een stuk meer medisch en zakelijk is.. Al mis ik de lieve verloskundigen van de gewone praktijk wel heel erg! (was ook nog eens lekker achter mijn huis haha)
snelle update, ben aan het werk. Net even WKZ gebeld en het was niet de bedoeling dat er geen supervisor bij het gesprek was. Volgende afspraak, over twee weken, spreken we een staflid, een soort senior gynaecoloog. Ben blij en opgelucht dat ze dit goed oppakken. Morgen naar de huisarts om over MIJ te praten. En naar de kapper, dat lijkt me ook even lekker