Wij willen op het geboortekaartje een zin zetten zodat mensen weten dat ze ons eerst even moeten bellen voordat ze langs komen. Nu heb ik een zin gevonden maar twijfel over de juiste schrijfwijze, misschien dat iemand hier het weet! Een vriendelijk verzoekje, bel even voor een bezoekje. of Een vriendelijk verzoekje: bel even voor een bezoekje. Alvast bedankt!
; is voor een opsomming. Eens met overige reacties, je geeft een uitleg op wat het verzoekje inhoudt dus :
Aah jullie zijn top! Ik gokte zelf ook al op : maar op internet zag ik ook veel met een komma dus dat bracht me aan het twijfelen!
Een puntkomma wordt geplaatst tussen twee zinnen. Dit leesteken sluit de eerste mededeling af en kondigt aan dat de mededeling daarna er nauw verband mee houdt. De waarde van de puntkomma ligt ergens tussen die van de punt en de komma. Een puntkomma wordt vaak fout gebruikt in een opsomming.
Maar als ik het goed heb, hoort een puntkomma tussen twee hoofdzinnen. Dat is bij de zinnen van ts niet het geval. De eerste zin is niet echt een mededeling.