ziek Door buitenbaarmoederlijke zwangerschap met 0 - uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door meliiszaa, 15 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meliiszaa

meliiszaa Lid

27 jan 2013
    25
    0
    0
    interieurverzorgster
    maastricht
    Hallo, ik heb een vraag 3 september ben ik met spoed geopereerd ivm een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik heb alleen een 0 uren contract. Ik heb van omstanders gehoord dat ik dan toch recht zou hebben op 70% van wat ik de laatste 3 maanden heb gewerkt. Weten jullie of dit klopt? Groetjes en alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste meliiszaa,

Ik vind het zo erg voor je. Ik zal mijn best doen jouw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Je wilt namelijk weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering en hoe hoog deze zal zijn.

Ook op basis van een 0-uren contract heb je mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Kun je vanwege de operatie niet werken? Geef dit door aan jouw werkgever. Jouw werkgever vraagt dan een Ziektewet-uitkering (ten gevolge van je zwangerschap) aan bij UWV. Heb je recht op een Ziektewet-uitkering? Dan ontvang jij 100% van het dagloon. Het dagloon (klik op “Hoe hoog is mijn Ziektewet-uitkering” en dan op “Berekening van uw dagloon”) wordt berekend op basis van het SV-loon dat je verdiende in een referteperiode van een jaar voordat je ziek werd. Dus niet door drie maanden.

Ik snap de verwarring. Wanneer jouw werkgever nog altijd een loondoorbetalingsverplichting heeft moet jouw werkgever jou minstens 70% van het loon betalen over de afgesproken periode die je nog zou moeten werken. Welke termijn hij/zij daarvoor hanteert voor de berekening weet ik niet. Vaak is dat 13 weken, maar dit zou je even bij de werkgever na moeten vragen wanneer dit eventueel speelt.

Actuele informatie over ziek zijn in de eerste 24 weken van zwangerschap vind je hier en de hoogte hier.

Ik wens je heel erg veel sterkte en beterschap de komende tijd.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. meliiszaa

meliiszaa Lid

27 jan 2013
    25
    0
    0
    interieurverzorgster
    maastricht
    Hartelijk bedankt voor je reactie Martijn, ik ga het er zsm met mijn baas over hebben je hebt me enorm geholpen bedankt
    Met vriendelijke groet
    Melissa

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina